Pénzcentrum • 2025. január 5. 16:01
Különösen egy síelés során válhatnak nélkülözhetetlenné a tetőboxok. Az ADAC 13 kompakt tetőboxot tesztelt minőség és biztonság szempontjából, köztük autógyártók és neves tartozékgyártók modelljeit. Kiderült, melyiket éri meg a legjobban megvenni.
Különösen egy síelés során válhatnak nélkülözhetetlenné a tetőboxok, amelyekben azokat a csomagokat és tárgyakat szállíthatjuk, amelyek nem – vagy már nem – férnek el a csomagtartóban. A tetőboxok 300 és 600 liter közötti térfogattal érhetők el, és méretüknek illeszkednie kell az autó méretéhez.
Az ADAC aktuális tesztjében 13 kompakt tetőboxot vizsgált meg, például VW Golf típusú autóhoz illeszkedő modelleket. Az árak 300 és 900 euró (124 ezer és 373 ezer forint) között mozognak, míg a gyártók által megadott térfogat 340 és 430 liter között van.
A teszthez kiválasztott tetőboxoknak két alapfeltételt kellett teljesíteniük: alkalmasak legyenek sílécek (175 cm hosszú) és nyári utazáshoz szükséges tárgyak szállítására. A biztonsági tesztekhez négy pár sílécet és sícipőt használtak.
Hogyan tesztelték a tetőboxokat?
A teszt szempontjai között szerepeltek a balesetbiztonsági jellemzők, a stabilitás hirtelen kormánymozdulatoknál, valamint a kezelés, a konstrukció és az időjárásállóság.
Egy jó tetőboxnak számos elvárásnak kell megfelelnie: könnyen rögzíthető, ütésálló, vízálló, jól szerelhető, és nagy térfogatot kínál alacsony saját tömeg mellett. Emellett fagyállónak, aerodinamikailag kedvezőnek és univerzálisan használhatónak kell lennie.
Győztesek és vesztesek
Egy jó tetőbox nem feltétlenül drága. Az ATU által kínált Norauto Bermude 300 tetőbox 350 eurós (kb. 145 ezer forintos) árával a teszt ár-érték győztese lett, bár kényelmi szempontból elmarad a legjobbak mögött.
A teszt győztese az Audi tetőboxa (830 euró, azaz kb. 344 ezer forint), amely a Thule gyártótól származik. Kiemelkedő eredményeket ért el a töréstesztben és a dinamikus vezetési jellemzők kategóriájában, például kormánymozdulatok és fékezési tesztek során. Ugyanakkor a 23 kg-os súly és a "Power-Click System" rögzítési mechanizmus javításra szorul.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Northline (549 euró, azaz 227 ezer forint) és a VDP (390 euró, kb. 160 ezer forint) tetőboxok viszont megbuktak az ADAC városi töréstesztjén, mert terhelés alatt leváltak a tetőcsomagtartóról, ami baleset esetén veszélyes lehet. A VDP modell a hidegtűrési teszten is gyengén teljesített: -20 Cesius fokon a fedele eltört, miután egy 2,5 kg-os tárgy esett rá 1 méter magasságból.
Nehézségek
Néhány tetőbox, például a Škoda modellje, szerelése türelmet igényelhet, akár 30 percig is eltarthat. Az egyszerűbb rendszerek közé tartozik az Atera, Audi, Mercedes, Hapro és Thule tetőboxoké.
A BMW tetőboxa kizárólag speciális BMW tetőcsomagtartóval kompatibilis, ezért csak egy adott járműmodellre illeszkedik. Más autókhoz új csomagtartó szükséges, idegen márkákra pedig egyáltalán nem illeszthető.
Az Audi, Northline és Thule tetőboxok térfogata körülbelül 10%-kal kisebb a gyártói adatoknál, míg a VDP modellnél ez az eltérés 20% volt (80 literrel kevesebb).
A tetőbox terhelhetősége az autó engedélyezett tetőterhelésétől függ, amelyet az autó kézikönyve tartalmaz. Például egy VW Golf esetében a tetőterhelés 75 kg, amelyből le kell vonni a tetőbox (pl. Mercedes: 23,9 kg) és a tetőcsomagtartó (5,1 kg) súlyát. Ez 46 kg maximális terhelést eredményez.