Pénzcentrum • 2024. december 26. 15:02
A Honda és a Nissan 2026-ra tervezi egyesülésüket, amely a világ harmadik legnagyobb autóipari csoportját hozná létre. Az 1 billió jenes szinergia mellett a cél a kínai és globális elektromos autópiac kihívásainak leküzdése, miközben mindkét gyártó jelentős átalakulásra készül.
A Honda és a Nissan egyesülése, amely a világ harmadik legnagyobb autóipari csoportját hozná létre, jelentős előnyöket ígér, de a kínai versenytársak intenzív nyomása kérdéseket vet fel arról, hogy időben sikerülhet-e a megvalósítás. A japán autógyártók hétfőn bejelentették, hogy hivatalos tárgyalásokat kezdenek az egyesülésről, amelynek véglegesítését 2026 augusztusára tervezik, feltéve, hogy a nehézségekkel küzdő Nissan előrelépést ér el a megújulásában - írja a Reuters.
A Nissan kisebb partnere, a Mitsubishi Motors a következő hónapban dönt arról, csatlakozik-e a megállapodáshoz. Az autógyártók közös platformok, kutatás-fejlesztési tevékenységek és beszerzések révén több mint 1 billió jen (6,4 milliárd dollár) szinergiát céloznak meg, az üzemi nyereségüket pedig 54%-kal, 3 billió jen fölé kívánják növelni.
A szinergiák teljes hatása azonban várhatóan csak 2030 után érezhető, mondta Mibe Toshihiro, a Honda vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón. Addigra viszont fel kell készülniük arra, hogy felvegyék a versenyt a kínai riválisokkal, különben "legyőzik őket" – figyelmeztetett. Elemzők azonban megkérdőjelezik, hogy van-e ennyi idejük.
Mindkét gyártónak komoly problémát okozhat az elektromos autók terén tapasztalható gyengesége. Bár a Nissan úttörő volt a Leaf modellel, később megbotlott, az új Ariya EV modell pedig gyártási problémák miatt nem tudta felvenni a versenyt a Tesla Model Y-jával. A Honda inkább hibridekre összpontosított, amelyek iránt különösen az Egyesült Államokban nőtt a kereslet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el, havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kínai piacra való visszatérés komoly kockázatokat rejt, különösen mivel a helyi gyártók, mint a BYD, szoftvervezérelt járműveikkel és digitális élményükkel már uralják a világ legnagyobb autópiacát. A Honda és a Nissan mindkettő piaci részesedést veszített, és csökkenő eladásaik miatt átszervezésekre kényszerültek. Ugyanakkor az Egyesült Államok és Japán piacára való összpontosítás miatt a földrajzi diverzifikáció terén az egyesülés kevés előnyt kínálhat.
Ha sikerül, az egyesülés jelentős átalakulást hozhat az autóiparban, hasonlóan a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA csoport 2021-es egyesüléséhez, amelyből a Stellantis született. A megállapodás mérete kiemeli a kínai versenytársak jelentette fenyegetést, különösen olyan régiókban, mint Délkelet-Ázsia, ahol korábban a japán autógyártók uralkodtak. Elemzők szerint a technológiai kihívások miatt az autóipari konszolidáció folytatódhat, és a partnert nem találó hagyományos gyártók kisebb szereplőkké zsugorodhatnak, miközben nő a járművenkénti költségük.