Pénzcentrum • 2024. december 24. 18:06
A brazil hatóságok leállították a kínai BYD elektromos járműgyártó vállalat egyik gyárának építését Bahia államban, miután több mint 160 munkást "rabszolgasághoz hasonló" körülmények között találtak. Az eset rávilágít a multinacionális vállalatok felelősségére a munkakörülmények biztosításában, valamint a globális elektromos autóipar versenyének árnyoldalaira.
A munkaügyi ügyészség (MPT) közleménye szerint a munkásokat "megalázó" körülmények között tartották, útlevelüket és fizetésüket visszatartották. A Jinjiang Construction Brazil által felvett dolgozók négy létesítményben laktak Camaçari városában, ahol a körülmények messze elmaradtak az elfogadhatótól.
"A szállásokon talált körülmények a bizonytalanság és a lealacsonyodás riasztó képét mutatták" - nyilatkozta az MPT. Az egyik létesítményben a munkásoknak matrac nélküli ágyakon kellett aludniuk, és 31 ember osztozott egy fürdőszobán.
A BYD közleményben reagált az esetre, amelyben kijelentette, hogy megszakította a kapcsolatot az érintett építőipari céggel, és továbbra is elkötelezett a "brazil jogszabályok teljes körű betartása" mellett. A vállalat azt is közölte, hogy az érintett dolgozókat szállodákba szállították, és "részletes felülvizsgálatot" végeztek az alvállalkozók munkakörülményeiről - írta meg a BBC.
A gyár, amely a BYD első Ázsián kívüli elektromos járműgyára lett volna, a tervek szerint 2025 márciusában kezdte volna meg működését. A projekt része a vállalat 3 milliárd reai (484,2 millió dollár) értékű brazíliai beruházásának, amellyel a cég tovább erősíti jelenlétét a dél-amerikai országban.
A BYD, amely a Build Your Dreams rövidítése, a világ egyik vezető elektromos járműgyártója. 2023 utolsó negyedévében több elektromos járművet adott el, mint a Tesla, ezzel az iparág élére került. A vállalat 2015 óta van jelen Brazíliában, ahol elektromos buszok alvázait gyártják.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az eset rávilágít arra a növekvő feszültségre is, amely a kínai elektromos autógyártók globális terjeszkedését övezi. Míg Kínában az elektromos autók eladásait kormányzati támogatások ösztönzik, addig külföldön egyre több kritika éri a kínai cégeket a feltételezett tisztességtelen versenyelőnyök miatt.
Az Egyesült Államok és az Európai Unió már vámokat vetett ki a Kínából származó elektromos autókra, és Donald Trump megválasztott amerikai elnök hivatalba lépésével további protekcionista intézkedések várhatók. Ez a tendencia jelentősen befolyásolhatja a globális elektromos autipar jövőjét és a kínai gyártók nemzetközi terjeszkedési stratégiáit.