Példátlan autóakciózás kezdődhet 2025-ben: minden európai gyártó lépni fog, a magyarok is jól járhatnak

Pénzcentrum2024. december 18. 10:44

Az európai autógyártók áremelésekkel és elektromos járműveik árkedvezményeivel próbálnak megfelelni a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak, amelyek komoly bírságokat helyeznek kilátásba. Az alacsony EV-arány és a gazdasági bizonytalanságok azonban tovább növelik az iparág egyébként is jelentős kihívásait.

Az európai autógyártók emelik a benzines autók árát és kedvezményeket készítenek elő az elektromos járművekre, miközben egy újabb kihívásra készülnek: szigorúbb kibocsátási szabályok lépnek életbe, amelyek tovább szűkíthetik az egyébként is küszködő iparág profitját. Az Európai Unió január 1-jétől jelentősen csökkenti a járművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyártónak eladásai legalább egyötödének EV-nek kell lennie, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat - írja a Reuters.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint azonban idén eddig csupán az eladott járművek 13%-a volt elektromos. „A különbség nagyon nagy” – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi PFA igazgatója. A szigorúbb szabályozás egy olyan időszakban érkezik, amikor az iparág már most is túlkínálattal küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az utóbbi hónapokban profitfigyelmeztetésekhez vezetett a Volkswagen, a Stellantis és mások részéről.

A vállalatok most arra kényszerülnek, hogy több elektromos járművet adjanak el, amelyek gyártási költségei magasabbak, miközben a politikai és gazdasági bizonytalanságok, valamint a csökkenő EV-támogatások visszafogják a keresletet – mondta Mortureux. A szabályok miatti növekvő aggodalmat jelzi, hogy a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares, váratlanul lemondott ebben a hónapban, részben a testülettel való nézeteltérések miatt.

A kereslet irányítása

Néhány héttel a határidő előtt az európai politikusok Brüsszelt sürgetik a célok felülvizsgálatára. Az autógyártók azonban már lépéseket tesznek a bírságok elkerülésére, amelyek az eladások jelenlegi szintje alapján elérhetik a 15 milliárd eurót – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.

Az elmúlt két hónapban a Volkswagen, a Stellantis és a Renault több száz euróval megemelte a benzines motorral szerelt modellek árait, ami elemzők szerint arra irányul, hogy visszafogja a nagyobb kibocsátású járművek iránti keresletet, és vonzóbbá tegye a drágább elektromos modelleket.

Az autógyártók megkezdték új árképzési stratégiájukat, hogy a keresletet az akkumulátoros EV-k irányába tereljék, elérve a szén-dioxid-célokat, és elkerüljék a bírságokat

– mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research szakértője. A Stellantis múlt hónapban például Franciaországban 500 euróval emelte az összes modell árát, kivéve a teljesen elektromosakat. A Renault bizonyos benzines modellek árait emelte, például a Clio SCE 65 árát 300 euróval (1,6%-kal), míg a hibrid verziók árait változatlanul hagyta. A stratégia azonban visszaüthet. Egy nagy európai autógyártóhoz közeli forrás szerint a benzines autók árának emelése csökkentheti a termelést, ami az ellátási lánc egészére és a beszállítókra is negatív hatással lehet.

Az áremelések segíthetnek az EV-k jövőbeni kedvezményeinek finanszírozásában – mondta Denis Schemoul, az S&P Global autóipari elemzője –, de ez „közvetett támogatásként” csökkentheti az autógyártók profitját.

A VW már csökkentette az ID.3 elektromos modell árát több piacon, Németországban 30 000 euró alá vitte. Ez a stratégia valószínűleg a jövő évben is folytatódik – mondta Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzési vezetője. Bedwell szerint az EV-eladások Európában (beleértve az EU-t, valamint az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot) 41%-kal növekedhetnek 2025-re, elérve a 3,1 millió darabot.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kedvezmények azonban költségesek. Az Egyesült Királyságban az ágazat figyelmeztetett, hogy az EV-célok idén 6 milliárd fontba (kb. 3000 milliárd forint) kerülhetnek az autógyártóknak, ebből körülbelül 4 milliárd fontot (kb. 2000 milliárd forint) a kedvezmények tesznek ki.

A „pooling” vagyis a kibocsátás-kreditek vásárlása azokkal a cégekkel való együttműködés révén, amelyek nagy arányban értékesítenek EV-ket, olcsóbb lehetőség lehet – vélik a Barclays elemzői. A japán Suzuki októberben megállapodott a Geely tulajdonában lévő Volvóval, hogy 2025-ben „pooling” megállapodást kötnek.

Mindezek a lehetőségek azonban csökkenthetik az amúgy is szerény iparági profitot, és az autógyártók továbbra is abban reménykednek, hogy Brüsszel enyhít a célokon. „Egy ponton betelik a pohár” – mondta Luc Chatel, a PFA elnöke októberben a párizsi autószalon előtt.

Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és megbüntetnek a benzines járműveimért. Mit akarnak, mit gyártsak, lovaskocsikat?

- hangsúlyozta.

 

 

Címkék:
autó, áremelés, elektromos autó, volkswagen, autópiac, újautó, károsanyag-kibocsátás, elektromos jármű, elektromobilitás, stellantis,