Pénzcentrum • 2024. december 18. 10:44
Az európai autógyártók áremelésekkel és elektromos járműveik árkedvezményeivel próbálnak megfelelni a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak, amelyek komoly bírságokat helyeznek kilátásba. Az alacsony EV-arány és a gazdasági bizonytalanságok azonban tovább növelik az iparág egyébként is jelentős kihívásait.
Az európai autógyártók emelik a benzines autók árát és kedvezményeket készítenek elő az elektromos járművekre, miközben egy újabb kihívásra készülnek: szigorúbb kibocsátási szabályok lépnek életbe, amelyek tovább szűkíthetik az egyébként is küszködő iparág profitját. Az Európai Unió január 1-jétől jelentősen csökkenti a járművek szén-dioxid-kibocsátásának felső határát, ami azt jelenti, hogy a legtöbb autógyártónak eladásai legalább egyötödének EV-nek kell lennie, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat - írja a Reuters.
Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint azonban idén eddig csupán az eladott járművek 13%-a volt elektromos. „A különbség nagyon nagy” – mondta Marc Mortureux, a francia autólobbi PFA igazgatója. A szigorúbb szabályozás egy olyan időszakban érkezik, amikor az iparág már most is túlkínálattal küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt, ami az utóbbi hónapokban profitfigyelmeztetésekhez vezetett a Volkswagen, a Stellantis és mások részéről.
A vállalatok most arra kényszerülnek, hogy több elektromos járművet adjanak el, amelyek gyártási költségei magasabbak, miközben a politikai és gazdasági bizonytalanságok, valamint a csökkenő EV-támogatások visszafogják a keresletet – mondta Mortureux. A szabályok miatti növekvő aggodalmat jelzi, hogy a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares, váratlanul lemondott ebben a hónapban, részben a testülettel való nézeteltérések miatt.
A kereslet irányítása
Néhány héttel a határidő előtt az európai politikusok Brüsszelt sürgetik a célok felülvizsgálatára. Az autógyártók azonban már lépéseket tesznek a bírságok elkerülésére, amelyek az eladások jelenlegi szintje alapján elérhetik a 15 milliárd eurót – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.
Az elmúlt két hónapban a Volkswagen, a Stellantis és a Renault több száz euróval megemelte a benzines motorral szerelt modellek árait, ami elemzők szerint arra irányul, hogy visszafogja a nagyobb kibocsátású járművek iránti keresletet, és vonzóbbá tegye a drágább elektromos modelleket.
Az autógyártók megkezdték új árképzési stratégiájukat, hogy a keresletet az akkumulátoros EV-k irányába tereljék, elérve a szén-dioxid-célokat, és elkerüljék a bírságokat
– mondta Beatrix Keim, a Center for Automotive Research szakértője. A Stellantis múlt hónapban például Franciaországban 500 euróval emelte az összes modell árát, kivéve a teljesen elektromosakat. A Renault bizonyos benzines modellek árait emelte, például a Clio SCE 65 árát 300 euróval (1,6%-kal), míg a hibrid verziók árait változatlanul hagyta. A stratégia azonban visszaüthet. Egy nagy európai autógyártóhoz közeli forrás szerint a benzines autók árának emelése csökkentheti a termelést, ami az ellátási lánc egészére és a beszállítókra is negatív hatással lehet.
Az áremelések segíthetnek az EV-k jövőbeni kedvezményeinek finanszírozásában – mondta Denis Schemoul, az S&P Global autóipari elemzője –, de ez „közvetett támogatásként” csökkentheti az autógyártók profitját.
A VW már csökkentette az ID.3 elektromos modell árát több piacon, Németországban 30 000 euró alá vitte. Ez a stratégia valószínűleg a jövő évben is folytatódik – mondta Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzési vezetője. Bedwell szerint az EV-eladások Európában (beleértve az EU-t, valamint az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot) 41%-kal növekedhetnek 2025-re, elérve a 3,1 millió darabot.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kedvezmények azonban költségesek. Az Egyesült Királyságban az ágazat figyelmeztetett, hogy az EV-célok idén 6 milliárd fontba (kb. 3000 milliárd forint) kerülhetnek az autógyártóknak, ebből körülbelül 4 milliárd fontot (kb. 2000 milliárd forint) a kedvezmények tesznek ki.
A „pooling” vagyis a kibocsátás-kreditek vásárlása azokkal a cégekkel való együttműködés révén, amelyek nagy arányban értékesítenek EV-ket, olcsóbb lehetőség lehet – vélik a Barclays elemzői. A japán Suzuki októberben megállapodott a Geely tulajdonában lévő Volvóval, hogy 2025-ben „pooling” megállapodást kötnek.
Mindezek a lehetőségek azonban csökkenthetik az amúgy is szerény iparági profitot, és az autógyártók továbbra is abban reménykednek, hogy Brüsszel enyhít a célokon. „Egy ponton betelik a pohár” – mondta Luc Chatel, a PFA elnöke októberben a párizsi autószalon előtt.
Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és megbüntetnek a benzines járműveimért. Mit akarnak, mit gyártsak, lovaskocsikat?
- hangsúlyozta.