Pénzcentrum • 2024. december 2. 09:44
Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója azonnali hatállyal lemondott, utódját várhatóan jövőre nevezik meg. A döntés mögött az igazgatótanács és Tavares közötti nézeteltérések, valamint a vállalat gyenge észak-amerikai eredményei és jelentős részvényvesztesége állnak. A Stellantis vezetése új stratégiákra és friss szemléletre készül, miközben az autógyártó részvényei idén közel 40%-ot estek.
Azonnali hatállyal lemondott a Stellantis nemzetközi autóipari csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares - utódját jövőre nevezik meg. A Reuters szerint a vállalat igazgatótanácsa, amely a legfőbb részvényes John Elkann elnökletével ülésezett, elfogadta a vezérigazgató lemondását. A Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge, Lancia, Opel, Peugeot, Ram és Vauxhall gyártásával foglalkozó cégcsoport egyik igazgatója, Henri de Castries azt mondta, a döntés az igazgatótanács és a vezérigazgató közötti „eltérő álláspontok” következménye.
A lépésre két hónappal azután került sor, hogy a Jeep, Fiat és Peugeot autók gyártója profitfigyelmeztetést adott ki, és részvényei az év során körülbelül 40%-ot veszítettek értékükből.
Tavarest korábban az autóipar egyik legmegbecsültebb vezetőjének tartották, de megközelítését bírálatok érték, miután az észak-amerikai értékesítések visszaesése miatt a vállalat szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki a 2024-es eredményekre vonatkozóan.
A figyelmeztetés tartalmazott egy előrejelzést, miszerint a cég akár 10 milliárd eurós (10,6 milliárd dolláros) készpénzveszteséggel számolhat, főként lassú értékesítések és megnövekedett készletek miatt Észak-Amerikában, amely a csoport fő profitforrása. Ez a figyelmeztetés jelentős vezetőségi átszervezést eredményezett, beleértve a pénzügyi igazgató és az észak-amerikai műveletek vezetőjének cseréjét, bár Tavares egyelőre pozíciójában maradt.
Később azonban a Stellantis közölte, hogy Tavares nem kíván új vezérigazgatói ciklusra pályázni, és jelenlegi mandátuma végén, 2026 elején visszavonul. Az új vezérigazgató kiválasztásának folyamatát a jövő év utolsó negyedévére tervezik befejezni.
A Stellantis részvényei idén körülbelül 40%-ot vesztettek értékükből, míg az amerikai rivális Ford Motor részvényei 7%-kal estek, a General Motorsé pedig 55%-kal emelkedtek. Elkann, az Agnelli család sarja, amely megalapította a Fiatot, és a Stellantis legnagyobb részvényese az EXOR befektetési cégen keresztül, megköszönte Tavares szerepét a Stellantis, a világ negyedik legnagyobb autógyártójának létrehozásában. További nagy részvényesek közé tartozik a Peugeot család és a francia kormány a BPIfrance befektetési bankon keresztül.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Jeff Laethem, egy detroiti Stellantis márkakereskedés tulajdonosa, megkönnyebbült Tavares lemondásának hírére. Az elmúlt év nehéz volt számára, mivel a készletek felhalmozódtak, és az egykor megbízható modellek eladásai visszaestek. „Ez már nem lehet rosszabb” – mondta a Reutersnek, hozzátéve, hogy a közeli GM márkakereskedés nem szembesült hasonló problémákkal.
A Stellantis kereskedői az elmúlt hónapokban egyre hangosabban fejezték ki elégedetlenségüket, és szeptemberben levelet küldtek Tavaresnek aggályaikról. Az autógyártó járműveinek értékesítése az év harmadik negyedévében 17%-kal esett vissza az Egyesült Államokban az előző év azonos időszakához képest, jelentős veszteségekkel a Dodge, Ram, Jeep és Chrysler márkák esetében.
Egy forrás szerint a feszültségek akkor nőttek meg, amikor az igazgatótanács úgy érezte, hogy Tavares túl gyorsan cselekszik, és rövid távú megoldásokra összpontosít a hírneve megmentése érdekében, nem pedig a vállalat érdekeit tartja szem előtt. Az elemzők szerint a hirtelen bejelentés arra utal, hogy a szakadék az igazgatóság és Tavares között komoly volt.
Tavares 2021 eleje óta vezette a Stellantist, amikor a Fiat Chrysler és a Peugeot tulajdonosa, a PSA összeolvadt. A cég 14 márkával rendelkezik, és Tavares figyelmeztetett, hogy a gyengén teljesítő márkák megszüntetésre kerülhetnek. Az őszinte stílusa gyakran konfliktust váltott ki, például az amerikai szakszervezetekkel és az olasz kormánnyal. Az Egyesült Államokban a United Auto Workers szakszervezet országos sztrájkkal fenyegetett, azt állítva, hogy a Stellantis nem tartotta be a tavalyi megállapodásban foglaltakat.