Ez a nem mindegy: teszten a BYD családi luxusautója, 9 milliós leárazást élesítettek rá a kínaiak

Szánthó Péter2024. november 23. 13:03

Megérkezett Magyarországra a BYD zászlóshajója, a kínálat teteje, a 7 személyes, elektromos Tang. Egy hétig nyúztuk az óriási kocsit, többek között azt is megnéztük, tényleg értelmezhetően lehet-e benne utazni hét személlyel - hát, igen is meg nem is. Gyakorlatilag minden benne van, amit a kínai gyártó csak be tud építeni egy kocsiba, de kérdés, hogy ezen az igen szűk piacon mire fognak menni a már bejáratott vetélytársakkal szemben. Az biztos, hogy komoly offenzíva indult a bevezetéssel: a BYD direkt úgy áraz itthon, hogy ki lehessen maxolni az állami támogatást a Tang esetében, így cégre már bő 20 millióért is meg lehet venni majdnem 30 helyett. Tesztünkből kiderül, mi a baj a kalptartóval, és hol szalad meg a zongoralakk-ágyú, valamint a sebességhatár-figyelmeztetés új, idegesítőbb szintjére is kitérünk.

Október végén számoltunk be róla, hogy megérkezett Magyarországra a BYD zászlóshajója - ők is így hivatkoznak rá - a hétszemélyes, teljesen elektromos Tang (ejtsd: Teng). És a kínaiak tényleg nem viccelnek, a teszthéten minket is megfogott a kedves óriás, ami nem a tengeri dizájncsaládból érkezett (mint a Seal, a Seal-U, a Dolphin és a szintén nemrégiben bejelentett Sealion 7), hanem "sárkányarcot" tervezett neki a korábban az Audikat is tervező Wolfgang Egger, aki 2017-ben igazolt a kínaiakhoz.

Az elejét egyértelműen a márka más modelljeire is jellemző díszcsík utalja, amibe belefoglalták a BYD-logót is, és összeköti a vékony karimás fényszórókat. Gyakorlatilag az egész övvonal ebből indul ki, gyakorlatilag megszakítás nélkül öleli körbe az autót, hiszen a hátsó lámpáknál sem törik meg a forma, hiszen ott is egyetlen, óriási lámpatest van - ami hosszú csíkként világít az egész csomagtérajtón. Ezen is van a hangsúly, viszont a szemet is megfogja a lámpa és a rendszámtábla közötti nagy, üres felület. A márkajelzést és a típusnevet a sarokba dugták el. Szerintem ide még ki lehetne találni valamit.

Ötletes viszont a hátsó légterelőbe bújtatott ablaktörlő - sajnos meg kell említeni, mert egyre több autóból marad ki... Összességében a külseje igazodik az európai ízlésvilághoz, és a marcona, 21 colos aero-felnik is jól állnak neki, csak hát normális gumikkal felszerelni kb. egy havi magyar átlagfizetés.

Mi van benne? Mi nincs!

Azt már megszokhattuk a kínaiaktól, hogy sok variálhatóságot nem kínálnak az extralistán, inkább mindent alapjáraton beleraknak az autókba, aztán a vevő válassza ki a fényezést, meg esetleg a hajtásláncból, akkupakkból is van kétféle. Nincs ez másképp a Tang esetében sem: egyfajta, "Flagship", azaz zászlóshajó kivitelben kapható itthon, és gyakorlatilag minden benne van, amit a gyártó nyújtani tud. A konfigurátor szerint egyfajta felnivel lehet rendelni (ami a fotókon is van), azaz a vásárló csak a fényezést - fehér, szürke, fekete - és a beltér színösszeállítását - barna vagy fekete - tudja kiválasztani. De legalább nem feláras egyik sem!

Az első benyomás elég pozitív, legalábbis manapság a legtöbb autó beltere igencsak sötét, a Tangben viszont a hangulatvilágírtás és a bazinagy panorámatető miatt fényárral találkozhatnak az utasok, és a barna bőrbelső is sokat hozzátesz az összképhez. Az ajtókat külön meg kell említeni, először azt hittem, hogy valami nem stimmel, olyan hangtalanul oldotta a zárat a kilincs, de körbenéztem mind a négy ajtót és rájöttem, ez ilyen finoman nyílik és hasonlóan puhán csukódik.

A fotelek kényelmesek, az első két ülés fűthető, szellőztethető, sőt, még masszírozni is tud! Az ülésfűtés kellemes, még a legmagasabb fokozatban sem éget, és a szellőztető sem fagyasztja le a vesédet - a bőrborítású kormány is fűthető, több fokozaton lehet állítani, a legmagasabb már olyan keményen tolja, mintha radiátorcsövet fognál. Seperc alatt átmelegíti a szétfagyott ujjakat, viszont utána már érdemesebb lejjebb csavarni.

Természetesen elektromosan lehet állítani az üléseket a szélrózsa minden irányába. Viszont hiában van "könnyű beszállás" funkció (azaz tökig hátratolja a vezetőülést, és felemeli a kormányt, hogy a sofőr kényelmesen beülhessen), én azt tapasztaltam, hogy az üléseket nem lehet eléggé mélyre állítani, és a kormány sem bukik fel eléggé a műszerfal felé, így még az amúgy hasznos funkcióval is bevertem a térdemet, dehát ilyenek ezek az első világ-béli problémák.

Összességében a beltér anyagminőségére nem lehet panasz, nem recsegnek a műanyagok, díszbetétek, és a millió színben állítható, fényjátékos, zene ritmusára ugráltatható csimm-bumm-cirkusz hangulatvilágítás is beleillik ebbe a környezetbe. Zongoralakkból ugyanakkor kapunk azért bőven a műszerfalon és a váltó környéki gombsornál is.

Az autó megkapta a BYD-tól megszokott, 15,6 colos, elforgatható képernyőt, amit én még mindig egy kicsit bazárinak tartok, de az értelmét nem tudom elvitatni - arra azonban még mindig várni kell, hogy a renszer tudja kezelni az Apple CarPlay-t és az Android Autót fuggőleges módban, aki így akarja használni, annak a gyári navira kell bíznia magát. Ami amúgy nem is rossz, maga a rendszer pedig konkrétan egy androidos tablet, ami megakadások és fagyás nélkül hozza, amit kell. A fűtést és az ülések fűtő-szellőztető-masszázs funkcióját viszont csak menüben túrkálással érhetjük el - azaz a fűtést lehet a kormányról is vezérelni, ha előhozzuk ezt a menüpontot, ez okos megoldás, de a fizikai gombokat nem váltja ki. Emellett a fűtés valahogy furán van kalibrálva, ha tényleg meleget akarsz fuvatni az autóval, akkor 27-28 fokra kell állítani.

A Tang megkapta a 12 hangszórós, Dynaudio prémium hangrendszert, ami teljesen korrektül szól, vezeték nélkül is hasít a telefontükrözés, az 50 W teljesítményű vezeték nélküli töltőre pedig két mobiltelfont is rá lehet rakni, de gondoltak azokra is, akiknek nincs USB-C kábele, új és régi szabványos dugalj is akad az utastérben bőségesen. A sofőr előtti digitális műszeregység mellett head-up display is van, ami sötétben is jól olvasható, sőt, hó-mód is van benne, amivel kékre lehet állítani a betűszínt, ami fehér tájban is jól olvasható.

Címkék:
autó, elektromos autó, állami támogatás, kína, újautó, autóteszt, elektromos autó állami támogatás, elektromobilitás, kínai autók, BYD,