Kemény fordulat jöhet a Volkswagen gyárbezárások körül: egyre nagyobb bajban az autóóriás?

Pénzcentrum2024. november 21. 15:15

A Volkswagen szakszervezete sztrájkkal fenyeget, ha a vezetőség nem tesz engedményeket a bérek és gyárbezárások ügyében zajló tárgyalásokon. A dolgozók 7%-os béremelést és a németországi üzemek bezárásának kizárását követelik, miközben a vállalat költségcsökkentéssel és gyárbezárásokkal indokolja szigorú álláspontját.

A Volkswagen szakszervezete felszólította a vállalat vezetését, hogy tegyen „nagy lépést” a bértárgyalások és a gyárbezárások harmadik fordulójában csütörtökön, miközben a felek álláspontjai továbbra is távolinak tűnnek, és a dolgozók sztrájkokkal fenyegetnek a németországi telephelyeken - írja a Reuters.

Több ezer dolgozó gyűlt össze a tárgyalások kezdetén, amelyek a Volkswagen mintegy 300 000 alkalmazottjából 120 000 béréről szólnak, akik hat olyan üzemben dolgoznak, ahol külön kollektív bérmegállapodás van érvényben. A Volkswagen 10%-os bércsökkentést követel, arra hivatkozva, hogy költségeket kell csökkentenie, és profitot kell növelnie az olcsó kínai verseny és az európai autókereslet visszaesése közepette. A vállalat azzal is fenyeget, hogy 87 éves története során először bezár németországi gyárakat.

A Volkswagen nehézségei hozzájárulnak Németország ipari nagyhatalmi státusza körüli aggodalmakhoz, különösen a februárra kitűzött előrehozott választások előtt, ahol Olaf Scholz kancellár gazdasági teljesítménye kerül terítékre.

A szakszervezetek szerdán azt javasolták, hogy mondjanak le a bónuszokról két évre, és hozzanak létre egy alapot, amely finanszírozná az alacsonyabb termelékenységű területeken a munkaidő ideiglenes csökkentését. Ezek az intézkedések elkerülnék az elbocsátásokat, és 1,5 milliárd eurót (1,6 milliárd dollárt) takarítanának meg. A javaslat azonban azzal a feltétellel valósulna meg, hogy a vezetőség kizárja a gyárbezárásokat, amit a Volkswagen nem volt hajlandó megtenni.

„Egy karácsony előtti megoldás azon múlik, hogy a másik fél ma nagy lépést tesz-e” – mondta Thorsten Groeger, az IG Metall tárgyalója. „Ha az IG Metall akarja, a gyárak leállnak.”

Ha a vezetőség elutasítja a javaslatukat, a szakszervezetek 7%-os béremelést és a gyárbezárások kizárását fogják követelni. Ha ezek a követelések nem teljesülnek, a dolgozók decembertől sztrájkolhatnak a német telephelyeken, ami az első nagyszabású sztrájk lenne a német VW AG-nál 2018 óta, amikor több mint 50 000 dolgozó vonult utcára a bérek miatt.

„Üdvözöljük, hogy a munkavállalói képviselők nyitottságot mutatnak a munkaerőköltségekkel és a kapacitásfelesleggel kapcsolatos intézkedések iránt... Részletesen megvitatjuk ezeket a tárgyalások során” – mondta Gunnar Kilian, a Volkswagen igazgatótanácsának tagja egy nyilatkozatban.

Csütörtök reggel több ezer dolgozó gyűlt össze Wolfsburgban, a Volkswagen székhelyén található futballstadionban, ahol sípokkal, zászlókkal és skandálásokkal fejezték ki véleményüket. Kint kolbászokat és pereceket kínáltak a majdnem fagypont alatti hőmérsékletben. „Ez csak ízelítő abból, mi várható decemberben” – mondta Daniela Cavallo, a VW AG üzemi tanácsának vezetője.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A vállalati és iparági adatok szerint a Volkswagen a bevételeinek nagyobb részét költi munkaerőköltségekre, mint fő versenytársai. Más gyártók is nehéz helyzetben vannak: a Ford szerdán bejelentette, hogy európai munkaerejének 14%-át leépíti.

A Volkswagen preferált részvényeinek (VOWG_p.DE) árfolyama 1,4%-kal esett, és november 13. óta a legalacsonyabb szintet érte el, míg a közönséges részvények árfolyama, amelynek többségét a Porsche SE birtokolja, 1%-kal csökkent, ami több mint 13 éves mélypontot jelent.

A szakszervezetek felszólították a Volkswagen fő tulajdonosait, hogy járuljanak hozzá a megtakarításokhoz, amit a Stifel elemzői a Porsche SE, a legnagyobb részvényes számára negatívumként értékeltek. „A szakszervezeti javaslat messze van attól, amit feltételezéseink szerint a Volkswagen vezetősége szeretne elérni a tárgyalásokon” – áll a Stifel jelentésében.

Claudia Jobe, a hannoveri VW-gyár üzemi tanácsának tagja szerint a vezetőség az 1991-es csatlakozása óta jelentősen megváltoztatta hozzáállását, és most a részvényesek érdekei alapján hozza meg egyoldalú döntéseit, nem pedig a munkavállalókét.

„Félsz is, hiszen annyi évet töltöttél a gyárban, és ez már semmit sem számít” – mondta, hozzátéve, hogy pesszimista a csütörtöki tárgyalások kimenetelét illetően. „Azt hiszem, decemberben figyelmeztető sztrájkot kell tartanunk.”

Címkék:
autó, szakszervezet, gyárbezárás, vezetőség, bérek, dolgozók, vállalat, volkswagen, dolgozó, autóipar, szakszervezetek, autóipari válság,