Kemény fordulat jöhet a Volkswagen gyárbezárások körül: egyre nagyobb bajban az autóóriás?

Kemény fordulat jöhet a Volkswagen gyárbezárások körül: egyre nagyobb bajban az autóóriás?

Pénzcentrum2024. november 21. 15:15

A Volkswagen szakszervezete sztrájkkal fenyeget, ha a vezetőség nem tesz engedményeket a bérek és gyárbezárások ügyében zajló tárgyalásokon. A dolgozók 7%-os béremelést és a németországi üzemek bezárásának kizárását követelik, miközben a vállalat költségcsökkentéssel és gyárbezárásokkal indokolja szigorú álláspontját.

A Volkswagen szakszervezete felszólította a vállalat vezetését, hogy tegyen „nagy lépést” a bértárgyalások és a gyárbezárások harmadik fordulójában csütörtökön, miközben a felek álláspontjai továbbra is távolinak tűnnek, és a dolgozók sztrájkokkal fenyegetnek a németországi telephelyeken - írja a Reuters.

Több ezer dolgozó gyűlt össze a tárgyalások kezdetén, amelyek a Volkswagen mintegy 300 000 alkalmazottjából 120 000 béréről szólnak, akik hat olyan üzemben dolgoznak, ahol külön kollektív bérmegállapodás van érvényben. A Volkswagen 10%-os bércsökkentést követel, arra hivatkozva, hogy költségeket kell csökkentenie, és profitot kell növelnie az olcsó kínai verseny és az európai autókereslet visszaesése közepette. A vállalat azzal is fenyeget, hogy 87 éves története során először bezár németországi gyárakat.

A Volkswagen nehézségei hozzájárulnak Németország ipari nagyhatalmi státusza körüli aggodalmakhoz, különösen a februárra kitűzött előrehozott választások előtt, ahol Olaf Scholz kancellár gazdasági teljesítménye kerül terítékre.

A szakszervezetek szerdán azt javasolták, hogy mondjanak le a bónuszokról két évre, és hozzanak létre egy alapot, amely finanszírozná az alacsonyabb termelékenységű területeken a munkaidő ideiglenes csökkentését. Ezek az intézkedések elkerülnék az elbocsátásokat, és 1,5 milliárd eurót (1,6 milliárd dollárt) takarítanának meg. A javaslat azonban azzal a feltétellel valósulna meg, hogy a vezetőség kizárja a gyárbezárásokat, amit a Volkswagen nem volt hajlandó megtenni.

„Egy karácsony előtti megoldás azon múlik, hogy a másik fél ma nagy lépést tesz-e” – mondta Thorsten Groeger, az IG Metall tárgyalója. „Ha az IG Metall akarja, a gyárak leállnak.”

Ha a vezetőség elutasítja a javaslatukat, a szakszervezetek 7%-os béremelést és a gyárbezárások kizárását fogják követelni. Ha ezek a követelések nem teljesülnek, a dolgozók decembertől sztrájkolhatnak a német telephelyeken, ami az első nagyszabású sztrájk lenne a német VW AG-nál 2018 óta, amikor több mint 50 000 dolgozó vonult utcára a bérek miatt.

„Üdvözöljük, hogy a munkavállalói képviselők nyitottságot mutatnak a munkaerőköltségekkel és a kapacitásfelesleggel kapcsolatos intézkedések iránt... Részletesen megvitatjuk ezeket a tárgyalások során” – mondta Gunnar Kilian, a Volkswagen igazgatótanácsának tagja egy nyilatkozatban.

Csütörtök reggel több ezer dolgozó gyűlt össze Wolfsburgban, a Volkswagen székhelyén található futballstadionban, ahol sípokkal, zászlókkal és skandálásokkal fejezték ki véleményüket. Kint kolbászokat és pereceket kínáltak a majdnem fagypont alatti hőmérsékletben. „Ez csak ízelítő abból, mi várható decemberben” – mondta Daniela Cavallo, a VW AG üzemi tanácsának vezetője.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A vállalati és iparági adatok szerint a Volkswagen a bevételeinek nagyobb részét költi munkaerőköltségekre, mint fő versenytársai. Más gyártók is nehéz helyzetben vannak: a Ford szerdán bejelentette, hogy európai munkaerejének 14%-át leépíti.

A Volkswagen preferált részvényeinek (VOWG_p.DE) árfolyama 1,4%-kal esett, és november 13. óta a legalacsonyabb szintet érte el, míg a közönséges részvények árfolyama, amelynek többségét a Porsche SE birtokolja, 1%-kal csökkent, ami több mint 13 éves mélypontot jelent.

A szakszervezetek felszólították a Volkswagen fő tulajdonosait, hogy járuljanak hozzá a megtakarításokhoz, amit a Stifel elemzői a Porsche SE, a legnagyobb részvényes számára negatívumként értékeltek. „A szakszervezeti javaslat messze van attól, amit feltételezéseink szerint a Volkswagen vezetősége szeretne elérni a tárgyalásokon” – áll a Stifel jelentésében.

Claudia Jobe, a hannoveri VW-gyár üzemi tanácsának tagja szerint a vezetőség az 1991-es csatlakozása óta jelentősen megváltoztatta hozzáállását, és most a részvényesek érdekei alapján hozza meg egyoldalú döntéseit, nem pedig a munkavállalókét.

„Félsz is, hiszen annyi évet töltöttél a gyárban, és ez már semmit sem számít” – mondta, hozzátéve, hogy pesszimista a csütörtöki tárgyalások kimenetelét illetően. „Azt hiszem, decemberben figyelmeztető sztrájkot kell tartanunk.”

Címkék:
autó, szakszervezet, gyárbezárás, vezetőség, bérek, dolgozók, vállalat, volkswagen, dolgozó, autóipar, szakszervezetek, autóipari válság,