Pénzcentrum • 2024. november 13. 17:29
Összességében jól teljesített a magyarországi lízingpiac a harmadik negyedévben a legfrissebb adatok szerint. Bár több eszközosztályban is növekedést figyelhettünk meg, de egyes területeken, például a stratégiailag fontos mezőgazdasági eszközök esetében állami támogatások híján kivárás – és ezáltal markáns visszaesés – figyelhető meg a piacon. Meglepő viszont, hogy mialatt az építőipari termelés volumene visszaesőben van, a vállalkozások igen aktívak voltak a lízingpiacon. Kiemelkedő mértékben, mintegy 76 százalékkal nőtt a lakossági ügyfeleknek finanszírozott személyautók száma 2023-hoz képest, ebben jelentős szerepe volt a különféle akciós lízingkonstrukcióknak.
Az idei harmadik negyedévben összességében jól alakult a magyarországi lízingpiac teljesítménye, több eszközosztály is növekedést mutatott a 2023-as év azonos időszakához képest – összegezte a piaci adatokat Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy bár a személyautók és a kisteherautók tekintetében a szerződések száma és a kihelyezett összeg is növekedett, a forgalomba helyezések 2024 harmadik negyedévében visszaestek az egy évvel korábbi számokhoz képest. Hozzátette: a termelőeszközök esetében is összességében vegyes a kép.
A lízingpiac a harmadik negyedévben 684 milliárd forintnyi finanszírozást ért el, ami 7,85 százalékkal haladja meg a 2023 azonos negyedévében kimutatott összeget. A szerződések számában markáns növekedés volt tapasztalható: a 61 072 megkötött szerződés 218,6 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor volt. Kőszegi László kifejtette, bár a lízingportfólió 2 209 milliárd forintra növekedett – ez 6,1 százalékkal haladja meg az előző évi értéket –, ám az állományi szerződésszám eközben 4 százalékkal zsugorodott 313 113 darabra. Hozzátette, az ügyfelek döntő többsége, 83 százaléka új eszközökre kötött lízingszerződést.
Akciók és növekvő kereslet hajtották a gépjárműveket
A különböző eszközkategóriák teljesítményére rátérve a főtitkár ismertette: továbbra is a személygépkocsik, kisteherautók és a motorkerékpárok képviselik a legnagyobb szeletet a lízingtortából Magyarországon. Ezek esetében 404 milliárd forintnyi volt az új finanszírozás az elmúlt negyedévben, ez adja a hazai lízingpiac nagyjából 60 százalékát – az újonnan finanszírozott összeg 25 százalékkal emelkedett a 2023-as harmadik negyedévhez képest. Hasonló mértékű emelkedés volt megfigyelhető a szerződések darabszámában is, idén a harmadik negyedév végéig 51 203 új szerződést kötöttek az ügyfelek ebben a szegmensben.
A kategória látványos eredménye részben azzal magyarázható, hogy a személyautók esetében 7,3 százalékos volt a növekedés a forgalomba helyezések számában a tavalyi év első három negyedévéhez képest(bár a 3. negyedév enyhén visszaesett 2023 Q3-hoz képest), a kisteherautóknál pedig még ennél is markánsabb, 20 százalékos volt az emelkedés. Ezzel párhuzamosan a lízingpenetráció 30 százalék közelében volt, ami jóval magasabb, mint a 2023-as adat. Mindkét tényezőnél nagyon fontos szerepe volt a különféle finanszírozási akcióknak, amelyek több márkánál is jelen voltak a vizsgált időszakban, volt, ahol kamatmentes konstrukciót is kínáltak az ügyfeleknek
- magyarázta Kőszegi László. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az autófinanszírozáson belül a flottakezelők folytatták a bővülést, 8752 megkötött szerződésük 4 százalékkal volt több, mint 2023 azonos időszakában, a finanszírozott összeg viszont 38 százalékos növekményt ért el 81 milliárd forintos eredménnyel. A főtitkár megjegyezte, ez a piac jóval nagyobb, de a szereplők közül kevesen szolgáltatnak adatot a szövetségnek.
A második legnagyobb szegmens, a nagyhaszonjárművek esetében a forgalomba helyezések az év első 9 hónapjában jelentősen, majdnem 10 százalékkal csökkentek. A közúti vontatók (-22%) és a buszok (-53%) még ennél is drasztikusabb mértékben estek vissza. Ugyanakkor ez nem tükröződik a lízingpiacon: a szerződésszám stagnált (5329 darab született), a finanszírozott összeg pedig 3 százalékkal 145,5 milliárd forintra emelkedett. Kőszegi László megjegyezte, ez az egyik kiemelten fontos szegmens a hazai lízingpiac tekintetében, mivel a nagyhaszonjárműveknél 58 százalékos a lízingpenetráció, a nehéz pótkocsik esetében pedig még ennél is magasabb, 63 százalék.
Egyre több a lakossági ügyfél
Az ügyfélösszetétel kapcsán Kőszegi László elmondta, hogy finanszírozott összegben a lízingpiac 87 százalékát továbbra is a vállalati ügyfelek teszik ki, a maradék 13 százalékon osztozik a lakosság, az állam és az egyéb ügyfelek.
Ám a lakossági szerződésszám elmozdult a tavalyi mélypontról: 12 489 darabbal immáron a teljes állomány 20 százalékát teszik ki a 2024-es évben. A lakossági ügyfeleknek finanszírozott személygépkocsik száma 79 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, 2024-ben a harmadik negyedév végéig 11 469 ilyen szerződés született, részesedésük a személyautók esetében immár 35 százalékos
- részletezte a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Mint ismertette, a vállalati szegmensen belül 70 százalékos a KKV ügyfelek aránya, és 30 százalék a nagyvállalatoké.
A jelenlegi kamatkörnyezetben továbbra is rendkívül fontos, hogy államilag támogatott lízingkonstrukciókhoz juthassanak a kis- és középvállalkozások, amelyek az így szerzett forrásokat teljes egészében beruházásokra fordítják. Az idei év 9 hónapjában 121,5 milliárd forintnyi szerződést kötöttek az ügyfelek valamilyen támogatott konstrukció keretein belül, ami 6 942 szerződést jelent. Ez 10 százalékkal kevesebb szerződést jelent, mint 2023-ban volt, valamivel kevesebb finanszírozott összeggel
- fogalmazott Kőszegi László.
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a Széchenyi Lízing Kártya program is valamelyest visszaesett a tavalyi évhez képest: 6041 szerződésre 90 milliárd forintnyi új finanszírozás jutott. Az Eximbank Baross Gábor programja minimálisan növekedni tudott a finanszírozott összeg tekintetében (31 milliárd forint), viszont a szerződésszám a 2023-as 925 darabról 869-re csökkent.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Kivár a legfontosabb ágazat, de van pozitív meglepetés is
Nem érkeztek jó hírek egy másik kulcsfontosságú szegmensből: gyengén teljesítettek a mezőgazdasági termelőeszközök, amelyek 2024 egészében csak a tavalyi évi finanszírozás 62 százalékát hozzák, mindösszesen 58 milliárd forintnyi összegben. A szerződésszámban is komoly, 34 százalékos visszaesés tapasztalható, ezekből 1787 darab született.
A mezőgazdasági gépek piaca nagyban függ attól, hogy fut-e valamilyen állami támogatás ilyen eszközök beszerzésére. Jelenleg nincs semmilyen elérhető konstrukció, így a szektor kivárásra rendezkedett be, ez értelemszerűen jelentősen visszavetette az ágazat teljesítményét
- mondta Kőszegi László, aki szerint a mezőgazdasági termelőeszközök gyengélkedése azért is aggasztó, mert a szegmens kiemelten fontos a lízingcégek stratégiájában. Mint folytatta, az egyéb gépek kategóriája is felemásan teljesített: miközben a szerződésszám 2,7 százalékkal növekedett (1506 darab) tavalyhoz képest, a finanszírozott összeg majdnem 15 százalékkal 49 milliárd forintra csökkent.
A statisztikák pozitív meglepetést is tartogattak: ugyanis miközben a magyar építőipar termelésének volumene a KSH adatai szerint visszaesett 2024-ben, addig a lízingpiacon az építőipari gépek szegmensében a finanszírozott összeg jelentősen, 36 százalékkal tudott növekedni – 21,7 milliárd forintra. Ezzel párhuzamosan a megkötött szerződések száma is 35 százalékkal 970 darabra emelkedett
- részletezte Kőszegi László.
Csökkenőben az euró alapú konstrukciók aránya
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint idén is a pénzügyi lízing dominálja a piacot 2024 első félévében 85 százalékos részesedéssel. A zárt végű pénzügyi lízing 361,5 milliárdot, míg a nyílt végű 223 milliárd forintot tett ki. Ezzel szemben a kölcsön, amely főként állami és EU-s támogatások esetén jellemző, jelentősen visszaesett a támogatások elapadása miatt, a piac mindössze 3,3 százalékát tette ki a tavalyi 10 százalékhoz képest.
Kőszegi László kifejtette azt is: bár továbbra is magas a piacon az euró alapú finanszírozások aránya, de a tavalyi évhez képest csökkent. 2024-ben a finanszírozott összeg 35,6 százaléka, míg a szerződések 17,7 százaléka volt deviza alapú, szemben a tavalyi 41 és 22 százalékos arányokkal. Mialatt a személyautók és kisteherautók esetében kisebb súlyú az euró alapú finanszírozás, a nagyhaszonjárművek és egyéb gépek esetében továbbra is jelentős az eurós konstrukciók szerepe.
Felmérés: Áldás, vagy átok a hitel?
A hitel, mint pénzügyi termék megítélése 2024-ben sem egyértelmű. Éppen ezért a Pénzcentrum és a Bankmonitor közös kutatásában arra keresi a választ, hogy az „átlagember” hogyan gondolkozik a hitelekkel kapcsolatban. Arra vagyunk kíváncsiak, mit gondol a lakosság arról, hogy valóban lehet a hitel egy értéket teremtő eszköz, amivel gyarapodhatunk, vagy a társadalmi megítélés szerint inkább negatív vonatkozásai vannak a hitelfelvételnek. Segítsd a munkánkat, és töltsd ki az aláébbi felmérést arról, vajon mi jellemzi a bank és az adós viszonyát Magyarországon.