Pénzcentrum • 2024. november 11. 16:15
A Stellantis és kínai partnere, a Leapmotor úgy döntött, hogy a tervezett második elektromos jármű gyártását nem a lengyelországi üzemben, hanem alternatív helyszíneken valósítják meg. A döntés hátterében a kínai kormány azon kérése áll, hogy az autógyártók kerüljék a jelentős beruházásokat olyan európai országokban, amelyek támogatták a kínai EV-kre kivetett extra vámokat.
A Stellantis és kínai partnere, a Leapmotor lemondott arról a tervről, hogy egy második elektromos modellt gyártsanak az európai autógyártó lengyelországi üzemében – mondta két, az ügyet ismerő személy a Reutersnek. Ehelyett a közös vállalat a németországi Eisenachban található Stellantis-gyárat, amely Opel modelleket gyárt, valamint a szlovákiai Trnava üzemet tekinti alternatív gyártási helyszíneknek a B10 elektromos crossover számára.
A Stellantis és a Leapmotor nem kívántak nyilatkozni. Az ügyet ismerő két személy nem akarta felfedni kilétét. A közös vállalat gyártási terveinek változtatása azután történt, hogy a kínai kormány titokban arra kérte az autógyártókat, hogy állítsák le a nagy beruházásokat azokban az európai országokban, amelyek támogatták a kínai gyártású elektromos járművekre vonatkozó extra vámok kivetését – mondták a források. A kínai autógyártókat az október 10-i találkozón a kínai Kereskedelmi Minisztérium arról tájékoztatta, hogy függesszék fel nagyszabású beruházási terveiket az EU-ban azokban az országokban, amelyek támogatták a vámtervezetet.
A Leapmotor és a Stellantis az október 14-i párizsi autókiállításon mutatta be a közelgő B10 elektromos járművet, négy nappal a találkozó után, amelyet mindkét autógyártó mérföldkőnek nevezett partnerségükben. Lengyelország azon 10 EU-tagállam közé tartozik, amelyek támogatták az EU azon döntését, hogy akár 45%-os vámot vessenek ki a kínai gyártású elektromos járművekre. Öt EU-tagállam, köztük Németország és Szlovákia ellenezte a vámokat, míg további 12 tagállam tartózkodott a szavazástól, amely október 30-án lépett hatályba.
A Stellantis és a Leapmotor nem jelentették be, hogy hol fogják gyártani a B10 SUV-t, és nem volt egyértelmű, hogy más tényezők is szerepet játszottak-e abban a döntésben, hogy a B10 tervezett gyártását Lengyelországból más helyszínekre helyezzék át. A kínai Államtanács Tájékoztatási Hivatala, amely a kormány hivatalos szóvivője, nem válaszolt azonnal a megkeresésre. A kínai Kereskedelmi Minisztérium szintén nem válaszolt azonnal a Reuters kérdésére. A lengyel ipari minisztérium sem reagált azonnal a megkeresésre.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Stellantis lengyelországi Tychy üzeme eddig a T03 kompakt elektromos járművet gyártotta Kínából érkező alkatrészekkel. Nem világos, hogy a T03 összeszerelését is felülvizsgálják-e, és hogy a terv hatással lenne-e a munkahelyekre. A németországi gyártás, amely egy lehetőség a közös vállalat új elektromos járművének, drágább lenne a közüzemi költségek és a munkaerő szempontjából, mint Lengyelország – mondta az első forrás.
A Leapmotor szerint a B10 a B sorozat első modellje, amelyet Kínán kívüli piacokra, köztük Európára terveztek, ahol szeptemberben kezdték meg az értékesítést. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares elmondta, hogy a Leapmotorral való partnerség és a B10 célja a „magas technológiájú, megfizethető” elektromos járművek eljuttatása Kínán kívüli fogyasztókhoz. A Stellantis a közös vállalat 51%-os tulajdonosa, míg a Leapmotoré a fennmaradó 49%-os részesedés, amely a Leapmotor International névre hallgat. A német és a szlovák kormányok sem reagáltak azonnal a Reuters megkeresésére. Az Opel sem volt azonnal elérhető a kommentárra. A kínai törvények és szabályozások szerint a kínai vállalatoknak jóváhagyást kell kérniük Pekingből külföldi befektetéseikhez.