Pénzcentrum • 2024. november 5. 13:43
A Tesla elvetette a régóta ígért, megfizethető árú modell tervét, helyette a teljesen önvezető, „Cybercab” nevű járművet tervezi piacra dobni 2026-ra. Elon Musk szerint egy hagyományos, megfizethető autó gyártása értelmetlen lenne, ha az nem lenne teljesen autonóm.
A Tesla tavasszal lemondott a régóta ígért, új generációs, 25 000 dolláros (kb. 9 millió forintos) elektromos jármű terveiről, ekkoriban a vállalat részvényei zuhanni kezdtek. Elon Musk ezt akkoriban tagadta, most viszont a Tesla-vezér burkoltan elismerte, hogy a Tesla elvetette az olcsó autó tervét. Egy október 23-i pénzügyi jelentés során azt mondta, hogy egy megfizethető EV megépítése "értelmetlen" lenne, hacsak az autó nem lenne teljesen autonóm - azaz önvezető.
A Tesla és Musk nem reagált a Reuters megkereséseire a történet kapcsán. Az októberi pénzügyi jelentés során Musk elmondta, hogy a Tesla valóban tervez egy „25K autót” – a Cybercab-et, egy kétajtós, kétszemélyes, teljesen autonóm járművet. A cég október 10-én, egy nagyszabású eseményen mutatta be a prototípust.
Musk szerint a Tesla 2026-ban kezdi meg a Cybercab gyártását, miután 2025-ben teljesen autonóm változatokat vezet be a jelenlegi Model 3 és Model Y járművekből Texasban és Kaliforniában. Az autógyártónak jelentős technológiai, szabályozási és jogi kihívásokkal kell szembenéznie, hogy teljesítse Musk legújabb ígéreteit a teljesen autonóm járművek kapcsán, amelyek már egy évtizede visszhangoznak.
A Reuters emlékeztet: egy teljesen új, megfizethető, Tesla nemrégiben még a cég stratégiájának alapköve volt, amely szerint a világ legnagyobb autógyártójává válik. Évek óta célként szerepelt, hogy 2030-ra évi 20 millió járművet gyártsanak, ami több mint tízszerese a jelenlegi eladásoknak, és közel a duplája a jelenlegi globális piacvezető Toyota értékesítési adatainak. Májusban a Tesla kivette a 20 milliós célt a legfrissebb hatástanulmányából a fenntarthatósági célok fejezetnél.
Még idén januárban is megerősítette Musk az új, megfizethető EV tervét egy pénzügyi jelentés során. Azt mondta, hogy az új generációs jármű 2025-ben érkezik, és egy második nagy „növekedési hullámot” indít el, a Model 3 és Model Y 2017-es és 2020-as megjelenése után.
A befektetők és a Tesla rajongói gyakran „Model 2”-ként emlegették a várható olcsó autót. Januárban Musk úgy írta le az új modellt, hogy az „forradalmi gyártási technológiát” igényelne. Áprilisban azonban, miután a Reuters arról számolt be, hogy a Tesla elvetette a Model 2-t, Musk vázolta az „megfizethetőbb” modellek tervét, amelyek a jelenlegi Teslák gyártósorain készülhetnének. Seth Goldstein, a Morningstar Research Services elemzője akkor aut mondta: ezek az olcsóbb járművek a jelenlegi Tesla-platformokra épülnek.
JÓL JÖNNE 2,7 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 699 918 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 53 004 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 53 149 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Úgy értettem, hogy az eredeti terv az volt, hogy egy új platformra építsék a megfizethető járművet. Szerintem a Tesla rájött, hogy későn kezdett egy megfizethető jármű gyártásába a kínai EV versenytársaihoz képest... Ezért inkább módosították a stratégiát, minthogy nagy befektetést eszközöljenek egy új jármű előállítására
- mondta. Néhány befektető úgy vélte, hogy Musk Cybercabbel kapcsolatos nyilatkozatai – valamint egy autonóm „Robovan” koncepció és humanoid robotok bemutatása – konkrét részletekben hiányosak voltak a termékekről. A Tesla még nem közölte, hogy a Cybercab tartalmaz-e új önvezető technológiát a jelenlegi járművek „Full Self-Driving” funkcióján túl. A meglévő modellek nem képesek teljesen önállóan vezetni, és folyamatosan figyelmet igényelnek a sofőrtől.
A Cybercab célpiaca nem világos, sportos kinézete és kétajtós, kétszemélyes kialakítása – amely szinte kihalt elrendezés az amerikai autópiacon – néhány elemzőt összezavart, akik tágasabb robotaxit vártak utasok és poggyász számára. Musk az októberi pénzügyi jelentés során elmondta, hogy a koncepciójármű kialakítása „az autonómiára van optimalizálva,” és megfizethetőséget is kínál. "Egy 25 ezer dolláros autó, csak nem lesz benne kormány és pedálok” - tette hozzá.