Pénzcentrum • 2024. november 5. 13:43
A Tesla elvetette a régóta ígért, megfizethető árú modell tervét, helyette a teljesen önvezető, „Cybercab” nevű járművet tervezi piacra dobni 2026-ra. Elon Musk szerint egy hagyományos, megfizethető autó gyártása értelmetlen lenne, ha az nem lenne teljesen autonóm.
A Tesla tavasszal lemondott a régóta ígért, új generációs, 25 000 dolláros (kb. 9 millió forintos) elektromos jármű terveiről, ekkoriban a vállalat részvényei zuhanni kezdtek. Elon Musk ezt akkoriban tagadta, most viszont a Tesla-vezér burkoltan elismerte, hogy a Tesla elvetette az olcsó autó tervét. Egy október 23-i pénzügyi jelentés során azt mondta, hogy egy megfizethető EV megépítése "értelmetlen" lenne, hacsak az autó nem lenne teljesen autonóm - azaz önvezető.
A Tesla és Musk nem reagált a Reuters megkereséseire a történet kapcsán. Az októberi pénzügyi jelentés során Musk elmondta, hogy a Tesla valóban tervez egy „25K autót” – a Cybercab-et, egy kétajtós, kétszemélyes, teljesen autonóm járművet. A cég október 10-én, egy nagyszabású eseményen mutatta be a prototípust.
Musk szerint a Tesla 2026-ban kezdi meg a Cybercab gyártását, miután 2025-ben teljesen autonóm változatokat vezet be a jelenlegi Model 3 és Model Y járművekből Texasban és Kaliforniában. Az autógyártónak jelentős technológiai, szabályozási és jogi kihívásokkal kell szembenéznie, hogy teljesítse Musk legújabb ígéreteit a teljesen autonóm járművek kapcsán, amelyek már egy évtizede visszhangoznak.
A Reuters emlékeztet: egy teljesen új, megfizethető, Tesla nemrégiben még a cég stratégiájának alapköve volt, amely szerint a világ legnagyobb autógyártójává válik. Évek óta célként szerepelt, hogy 2030-ra évi 20 millió járművet gyártsanak, ami több mint tízszerese a jelenlegi eladásoknak, és közel a duplája a jelenlegi globális piacvezető Toyota értékesítési adatainak. Májusban a Tesla kivette a 20 milliós célt a legfrissebb hatástanulmányából a fenntarthatósági célok fejezetnél.
Még idén januárban is megerősítette Musk az új, megfizethető EV tervét egy pénzügyi jelentés során. Azt mondta, hogy az új generációs jármű 2025-ben érkezik, és egy második nagy „növekedési hullámot” indít el, a Model 3 és Model Y 2017-es és 2020-as megjelenése után.
A befektetők és a Tesla rajongói gyakran „Model 2”-ként emlegették a várható olcsó autót. Januárban Musk úgy írta le az új modellt, hogy az „forradalmi gyártási technológiát” igényelne. Áprilisban azonban, miután a Reuters arról számolt be, hogy a Tesla elvetette a Model 2-t, Musk vázolta az „megfizethetőbb” modellek tervét, amelyek a jelenlegi Teslák gyártósorain készülhetnének. Seth Goldstein, a Morningstar Research Services elemzője akkor aut mondta: ezek az olcsóbb járművek a jelenlegi Tesla-platformokra épülnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Úgy értettem, hogy az eredeti terv az volt, hogy egy új platformra építsék a megfizethető járművet. Szerintem a Tesla rájött, hogy későn kezdett egy megfizethető jármű gyártásába a kínai EV versenytársaihoz képest... Ezért inkább módosították a stratégiát, minthogy nagy befektetést eszközöljenek egy új jármű előállítására
- mondta. Néhány befektető úgy vélte, hogy Musk Cybercabbel kapcsolatos nyilatkozatai – valamint egy autonóm „Robovan” koncepció és humanoid robotok bemutatása – konkrét részletekben hiányosak voltak a termékekről. A Tesla még nem közölte, hogy a Cybercab tartalmaz-e új önvezető technológiát a jelenlegi járművek „Full Self-Driving” funkcióján túl. A meglévő modellek nem képesek teljesen önállóan vezetni, és folyamatosan figyelmet igényelnek a sofőrtől.
A Cybercab célpiaca nem világos, sportos kinézete és kétajtós, kétszemélyes kialakítása – amely szinte kihalt elrendezés az amerikai autópiacon – néhány elemzőt összezavart, akik tágasabb robotaxit vártak utasok és poggyász számára. Musk az októberi pénzügyi jelentés során elmondta, hogy a koncepciójármű kialakítása „az autonómiára van optimalizálva,” és megfizethetőséget is kínál. "Egy 25 ezer dolláros autó, csak nem lesz benne kormány és pedálok” - tette hozzá.