Pénzcentrum • 2024. október 26. 14:01
A Mercedes-Benz a harmadik negyedévi nyereségének felére csökkenése után költségcsökkentésbe kezd, miközben a gyenge kereslet és a kiélezett verseny Kínában nyomást gyakorol a luxusautógyártóra. A vállalat a profitmarzs célját már kétszer is csökkentette, és a menedzsment stratégiai módosítást sürget a piaci helyzethez való alkalmazkodás érdekében.
A Mercedes-Benz költségcsökkentésbe kezd, miután a harmadik negyedévben a nyeresége a gyenge kereslet és a kiélezett verseny miatt Kínában a felére csökkent – írja a Reuters. Az autógyártó az év eleji profitmarzs célját a harmadik negyedév során kétszer is csökkentette, csatlakozva a növekvő számú európai riválishoz, akik a gyengülő kínai autópiacra hivatkozva számoltak be csökkenő nyereségről és marzsokról.
Az Union Investment, amely a LSEG szerint a Mercedes 30 legnagyobb befektetője közé tartozik, arra kérte a vezetőséget, hogy módosítsa stratégiáját, mivel már nem lát piacot 2 millió luxusautóra.
Egyértelműen támogatjuk a stratégia módosítását és az új piaci körülményekhez, valamint a Kínából érkező új versenyhez való alkalmazkodást
– mondta Moritz Kronenberger portfóliómenedzser. A Mercedes nem kíván részt venni a kínai árháborúban, és inkább a „érték a mennyiség felett” stratégiát választja, remélve, hogy a nagyszabású új modellbevezetés segíteni fogja az eladások fellendítését jövőre.
A német autógyártók helyzetéről Balásy Zsolttal is beszélgettünk eheti interjúnkban:
Kronenberger megjegyezte, hogy a „érték a mennyiség felett” megközelítés sikeres lehet, ha a kereslet és a kapacitás nagyjából egyensúlyban van, de jelenleg ez nem áll fenn a gyártó esetében. „A kínai kereslet jelenleg a megfizethető elektromos autókra összpontosít. A Mercedes pedig nem tud itt mit ajánlani” – tette hozzá.
A Mercedes részvényei 1,6%-kal csökkentek 1246 GMT-kor, ezzel lefelé húzva a BMW és a Volkswagen részvényeit is. A részvények körülbelül 8%-ot veszítettek az év eleje óta, alulmúlva Németország benchmark DAX indexét, de még mindig jobban teljesítenek, mint a Volkswagen, a BMW és a Porsche AG.
A paneurópai autós index 10%-kal csökkent az év során, ami a legrosszabb teljesítmény az európai szektorban idén.
A Mercedes autós divíziójának korrigált értékesítési hozama a harmadik negyedévben 4,7%-ra csökkent a tavalyi 12,4%-ról, ez a legrosszabb nyereségességük a pandémia óta, míg az egység nyeresége több mint felére csökkent, ami a szakértők által várt eredményeket is alulmúlta.
„A harmadik negyedévi eredmények nem felelnek meg ambícióinknak” – mondta Harald Wilhelm pénzügyi igazgató a nyilatkozatában, hozzátéve, hogy a csoport fokozni fogja a költségcsökkentéseket. Wilhelm elutasította, hogy további részleteket áruljon el a költségcsökkentésekről, de figyelmeztetett, hogy „a helyzet biztosan szorosabb és nehezebb lesz”.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen először fontolgatja gyárak bezárását Németországban. A Stifel elemzője, Daniel Schwarz megjegyezte, hogy a Mercedes már jelentős előrelépést tett a fix költségek csökkentésében 2019 óta, de „kevesebb alacsonyan lógó gyümölcs” van, különösen a Volkswagenhez viszonyítva.
2020-ban a Mercedes elindított egy tervet, hogy 20%-kal csökkentse költségeit 2019 és 2025 között, ennek 15-16%-át már elérték a pénzügyi igazgató szerint.
A július-szeptemberi eredményeket negatívan befolyásolta, hogy a kínai fogyasztók továbbra is csökkentették a luxuscikkek vásárlását a gyengülő gazdaság miatt, ami különösen a Mercedes jövedelmező, magas kategóriás S-osztály modelljeinek eladásaira volt hatással az országban. A modellfrissítés költségei tovább növelték a nyomást, különösen az új G-osztályú SUV verziók esetében, amelyek a következő negyedévben jelennek meg a piacon, tette hozzá a Mercedes.
A vállalat 2024-re a gépjárműeladásokat a tavalyi évhez képest enyhén csökkenőnek látja, míg a negyedik negyedévi eladások a harmadik negyedév szintjén maradhatnak. Amikor a Mercedes 35%-os részesedésének esetleges eladásáról kérdezték, Wilhelm azt mondta, hogy nem szeretne sietni ezzel, mivel „nagy potenciált” lát a teherautógyártóban, amely később materializálódhat. A megjegyzések 4%-kal megemelték a Daimler Truck részvényeit, így a német DAX részvényindex élére kerültek.
A Mercedes-Benz vezérigazgatója, Ola Kaellenius figyelmeztetett, hogy a kínai fogyasztók rendkívül óvatosak a nagy vásárlásokkal kapcsolatban, mivel a tartós gazdasági gyengeség és az ingatlanpiaci válság jelentős bizonytalanságot teremtett a fogyasztók számára.
A Stifel Schwarz szerint a probléma jelentős része a kínai vásárlók német luxusautók iránti csökkenő preferenciája is. A brüsszeli és pekingi tárgyalások tovább folytatódnak a kínai elektromos járművek Európába történő behozataláról szóló közelgő vámokról, ami nagy fejfájást okoz Európa Kínától függő autógyártói számára a potenciális megtorlások miatti aggodalmak miatt.
A Mercedes-Benz, amelynek két legnagyobb részvényese a pekingi Automotive Group Co Ltd és Geely elnöke, Li Shufu, a vámokat „hibának” nevezte, és felszólította az Európai Bizottságot, hogy késleltesse azok végrehajtását, hogy lehetővé tegye a további tárgyalásokat egy megállapodásról.