Pénzcentrum • 2024. október 21. 11:14
Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági felügyelete (NHTSA) vizsgálatot indított 2,4 millió Tesla jármű ellen, miután négy baleset történt a gyártó Full Self-Driving (FSD) szoftverének használata közben, köztük egy halálos baleset 2023-ban. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy az FSD rendszer megfelelően képes-e kezelni a csökkent látási viszonyokat, és hogy szükség van-e visszahívásra.
Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági felügyelete (NHTSA) vizsgálatot indított 2,4 millió Tesla jármű ellen, amelyek a gyártó Full Self-Driving (FSD) szoftverével vannak felszerelve, miután négy ütközésről számoltak be, köztük egy 2023-as halálos balesetről. Az NHTSA előzetes értékelése az első lépés lehet egy esetleges visszahívás előtt, ha úgy találják, hogy ezek a járművek indokolatlan kockázatot jelentenek a közlekedésbiztonságra - írja a Reuters.
A fejlett vezetéstámogató rendszert érintő újabb vizsgálat akkor kezdődött, amikor Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója a vállalat fókuszát az önvezető technológiára és robotaxikra helyezte át, miközben a cég egyre nagyobb versennyel és csökkenő kereslettel szembesül az autóiparban. Múlt héten Musk bemutatta a Tesla kétszemélyes, kétüléses "Cybercab" robotaxi koncepcióját, amely kormány és pedálok nélkül, kamerákkal és mesterséges intelligenciával navigálna. A Tesla-nak NHTSA jóváhagyásra lenne szüksége, hogy egy ilyen, emberi vezérlőelemek nélküli járművet üzembe helyezhessen.
Az NHTSA azután nyitotta meg a vizsgálatot, hogy négy olyan balesetet jelentettek, amelyek során az FSD be volt kapcsolva csökkent látási viszonyok, például napfényvisszaverődés, köd vagy levegőben lévő por miatt. Az ügynökség szerint 2023 novemberében egy gyalogost gázolt halálra egy 2021-es Tesla Model Y Rimrockban, Arizonában. Egy másik balesetben sérülést is jelentettek. A vizsgálat a 2016-2024-es Model S és X járműveket, valamint a 2017-2024-es Model 3, 2020-2024-es Model Y és 2023-2024-es Cybertruck járműveket érinti.
A Tesla nem válaszolt a megkeresésekre, részvényei azonban 0,1%-kal emelkedtek a korai kereskedésben. A Tesla weboldalán azt közli, hogy az FSD szoftver használatához aktív vezetői felügyelet szükséges, és nem teszi a járműveket teljesen önvezetővé. Az NHTSA vizsgálja az FSD mérnöki rendszereinek képességeit a csökkent látási viszonyok felismerésére és megfelelő reagálására.
Az ügynökség azt is megkérdezi, hogy hasonló FSD balesetek történtek-e csökkent látási körülmények között, illetve hogy a Tesla frissítette-e vagy módosította-e az FSD rendszert oly módon, ami befolyásolhatja annak működését ilyen körülmények között. Az NHTSA szerint a vizsgálat során értékelik majd az esetleges frissítések időzítését, célját és képességeit, valamint a Tesla ezek biztonsági hatására vonatkozó értékelését.
A Tesla FSD technológiáját évek óta fejlesztik, és célja a magas szintű automatizáció elérése, ahol a jármű képes lenne a legtöbb vezetési feladatot emberi beavatkozás nélkül elvégezni. 2023 decemberében a Tesla több mint kétmillió járművet hívott vissza az Egyesült Államokban, hogy új biztonsági funkciókat telepítsen Autopilot rendszerébe. Az NHTSA még mindig vizsgálja, hogy ez a visszahívás elegendő volt-e a vezetői figyelmetlenség problémáinak kezelésére. 2023 októberében a Tesla bejelentette, hogy az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma idézéseket adott ki az FSD és Autopilot rendszerekkel kapcsolatban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Legalább két halálos baleset történt már az FSD technológia használata során, köztük egy 2023 áprilisi eset, amikor egy Tesla Model S üzemelt FSD módban, amikor elütött és megölt egy 28 éves motorost Seattle közelében. Egyes iparági szakértők szerint a Tesla "csak kamerás" megközelítése a részben és teljesen autonóm vezetési rendszerekhez problémákat okozhat alacsony látási viszonyok között, mivel a járművek nem rendelkeznek tartalék érzékelőkkel.
Az időjárási körülmények befolyásolhatják a kamerák látási képességeit, és szerintem a szabályozói környezet is figyelembe fogja venni ezt
– mondta Jeff Schuster, a GlobalData alelnöke. „Ez az egyik legnagyobb akadály lehet az ilyen technológia és termékek rövid távú bevezetése előtt” – tette hozzá a Tesla robotaxijaira utalva. A cég versenytársai, amelyek robotaxikat működtetnek, drága érzékelőkre, például lidar és radar technológiára támaszkodnak a vezetési környezetek észlelésére.