Pénzcentrum • 2024. október 20. 12:01
Mint ahogyan arról korábban beszámoltunk, jelentős KRESZ módosítások várhatók Magyarországon, amelyek számos területet érintenek a közlekedési szabályozásban. Az intézkedés részleteivel pedig egy külön videóban a Pénzcentrum az elsők között foglalkozott az orszában.
Komoly KRESZ-változásokról zajlik egyeztetés, a cél az, hogy egyszerűsödjenek a szabályok, és kigyomlálják azokat a paragrafusokat, amelyek mára már fölöslegessé váltak - mondták el szakértők korábban a Pénzcentrumnak.
Most az ATV érdeklődött Zách Dániel autós szakújságírónál a változtatások részleteiről.
Új közlekedési szabályok: Cipzárelv, idősmatrica és védelmi sáv
A riportban Zách Dániel hangsúlyozta, hogy az új szabályozás nagyobb figyelmet szentelne a forgalomban részt vevő egyéb közlekedőkre is, míg Kapitány Tibor közlekedési szakértő szkeptikus a szabályok betartásának lehetőségeivel kapcsolatban.
Jelenleg a szakmai előkészítés folyik, az új KRESZ 2026-ban lépne életbe. Zách Dániel szerint az új előírások zöme már a gyakorlatban is létezik, csupán eddig nem rögzítették őket törvényben. Ezt így fogalmazta meg:
Olyan szokásokat próbálnak szabályozni, mint a cipzárelv, amely a jobb sáv megszűnésekor a forgalom biztonságosabb átsorolását segíti. Az elől haladó autóknak engedniük kell a jobbról érkezőket, akiknek megszűnik a sávja
– magyarázta.
Az új védelmi sáv egy képzeletbeli területet jelölne az út jobb oldalán a kerékpárosok és rollerrel közlekedők védelmére. Bár erre a többség eddig is figyelt, új szabályok kerülnének bevezetésre az irányváltoztatás és elsőbbségadás érdekében. Emellett megállapítanák az előzési távolságot is: 50 km/órás sebességig legalább 1 méter, afelett pedig legalább másfél méter.
A cipzárelvvel korábban heti videóblogunkban, a CashTag-ben is foglalkoztunk szakemberek segítségével:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Kapitány Tibor szakértő azonban kételkedik a szabályok betartásának hatékonyságában:
Csak azokat a szabályokat lehet betartani, amelyeket ellenőrizni tudnak. A cipzárelv vagy működik, vagy nem; ha nem, akkor nincs, aki büntessen érte. Nagy változás a gyalogosok és gyerekek védelme, de a kerékpárosok melletti elhaladás távolságának meghatározása is nehezen ellenőrizhető
– mondta el.
Az idősebb korosztály számára egy T-betűhöz hasonló, autóra ragasztható matricát terveznek, de ennek használata nem lenne kötelező. Nagy László KRESZ-jogász szerint ennek oka valószínűleg a személyiségi jogok védelme.
„Az orvos a vizsgálatok során dönti el, hogy az illető alkalmas-e a vezetésre. Egy matricával való azonosítás sértheti a személyiségi jogokat” – fejtette ki.
A szakértők szerint az új szabályozás eltávolodna az autósközpontú megközelítéstől, és nagyobb figyelmet fordítana a sérülékeny közlekedőkre, mint például a gyalogosokra, motorosokra és kerékpárosokra.