Szánthó Péter • 2024. október 16. 06:25
Óránként 65, évente pedig 350 ezer autó gurul le a Kia zsolnai gyártósoráról, az itt készült Sportage és Ceed modelleket a világ 87 országába szállítják le - viszonyításképpen, itthon az Audi és a Mercedes gyártott összesen ennyi személyautót tavaly. A Pénzcentrum egy exkluzív bejáráson vehetett részt az üzemben, megnézhettünk párat a több mint 600 robotból, és valamelyest bepillantást nyerhettünk a dolgozók mindennapjaiba is. Képeket is mutatunk hatalmas komplexum működéséről! Emellett megtudtuk, a melósok átlagos fizetése átszámolva 960 ezer forint, de jogi és pszichológiai tanácsadás, és olcsó buszjárat is szerepel a juttatások között. Egy álláshirdetésből pedig az derül ki, hogy a kezdők hozzávetőleg 1850 eurót kapnak havonta (mostani árfolyamon kb. 740 ezer forint), az évenkénti béremelés mellett 13-14. havi fizetés és különböző bónuszok is járnak nekik, na meg ebéd 1 euróért a kantinban - igen, 400 forintért.
Jórészt helyi dolgozók, hatalmas robotok és meglepően jó koreai kaja a kantinban (van egyébként más is) - ez a Kia zsolnai gigagyára, a magyar határtól mintegy 200 kilométerre. A Pénzcentrum is bepillantást kaphatott a lakat alatt őrzött technológiába: komolyan, ameddig ott voltunk, be kellett zacskózni a mobilokat, a gyár saját fotósa kísérte végig a sajtós csoportot, aki tudja, miről lehet fényképet csinálni, és mi az, ami üzleti titok, nem szabad megmutatni.
A most 192 hektáros területű (majdnem 270 focipálya) üzemben 2006-ban indították be a termelést, ma már 28 hektárnyi épületben folyik az autógyártás. Itt készül a Sportage, valamint a Ceed modellcsalád, illetve négyféle motor is. Összességében a Kia több mint 2,3 milliárd eurót (mai árfolyamon több mint 921 milliárd forintot) invesztált a zsolnai gyárba, amely mára csúcskapacitáson működik, óránként 65 autó gurul le a gyártósorról 0-24, azaz durván 55 másodpercenként készül el egy Ceed, vagy Sportage, és mehet a minőségellenőrzésre - kivéve hétvégén, amikor nem autók készülnek, hanem karbantartás szokott folyni.
Így az éves kapacitás 350 ezer autó, amit tavaly le is hozott a zsolnai üzem, és 2024-re is legalább 343 ezer darabbal számolnak. Hogy el lehessen képzelni, ez mégis mekkora mennyiség, a három nagy magyarországi autógyár az alábbi számokat produkálta:
- 2023-ban 177 ezer autó gördült le a győri Audi-gyártósorról,
- A Suzuki az idén 130 ezer autó gyártását tervezi - visszábbfogták a termelést a 2023-as 160 ezerhez képest,
- és tavaly több mint 174 000 Mercedest gyártottak Kecskeméten.
Azaz a Kia tavaly Zsolnán nagyjából annyi autót gyártott le, mint itthon a Mercedes és az Audi együttvéve.
A legyártott motorok száma tavaly lépte át a 7 milliót, idén nyáron pedig az ötmilliomodik autó gördult le a sorról. Egyébként, mint kiderült, a nagy SUV-őrület a zsolnai üzemet is elérte: 60 százalékban Sportage készül itt, és csak a kapacitás 40 százalékát adja a Ceed-család.
Érdekes, hogy tovább bontva, utóbbiból a kombi és a magasított xCeed dominál (durván 37,7%-a a teljes modelltermelésnek mindkettő, a kombiból kicsit több készül), ezeket követi a "sima" Ceed (21,7%), és végül a sportos ProCeed (10,8%). A gyárban hibrid és plug-in hibrid meghajtással is készítenek autókat, tavaly az összes legyártott modell 28 százaléka rendelkezett már valamilyen elektromos meghajtással.
A jövő év második felében a Ceed-ről átállnak az elektromos autókra, a slágermodell egy másik üzemben fog készülni - így pedig nem Európából fog érkezni hazánkba sem. De tudomásunk szerint a hazai márkaképviselet elég nagy készletet rendelt be az utolsó gyártásból, úgyhogy nem kell aggódnia a hosszabb szállítás miatt annak, aki Ceed vásárlásban gondolkodik 2025-ben.
A gyárban egyébként a 3800 alkalmazott mellett 616 darab robot is dolgozik: 9 gigantikus, robotizált présgép, 392 robot hegeszt és csavaroz fáradthatatlanul a karosszéria egységben, 120 a fényezőüzemben melózik, 16 az összeszerelő részlegen, illetve 79 gép dolgozik a motorgyártó egységben. Volt szerencsénk testközelből látni, ahogy az acélhengerekből (az alapanyag egy része Koreából, másik része Németországból jön) elképesztő gyorsasággal karosszériaelemek lesznek, amiket pikk-pakk a vázra is hegesztenek a robotok - nem csoda, tartani kell az óránként 65 elkészült autót.
A hús-vér munkások jelentős része a robotok üzemeltetőiből, karbantartóiból áll, illetve azokból, akik a gépek munkájának végkifejletét ellenőrzik - ha valami nem megfelelően sikerült, például egy karosszérián, azt emberi erővel javítják, ha lehet. Nehéz dolgokat nemigen kell emelgetni: még a szélvédőket is robotok rakják be, és az összeszerelt központi egységet is gép segítségével illesztik a helyére. Emberi szerelést csak a finomabb műveleteknél alkalmaznak, így például a fékrendszert vagy az üzemanyagtartályt és az akkupakkokat is a dolgozók rakják be a helyükre. A gyártástechnológia további részleteiről beszéljenek a fotók, és a képaláírások (katt a képre, galéria nyílik!):