Pénzcentrum • 2024. október 9. 20:34
2025. január 1-jétől az Európai Unióban új károsanyag-kibocsátási határértékek lépnek életbe, amelyek jelentős áremelkedést hozhatnak az új autók piacán. Az előrejelzések szerint a jövő évtől egyes járműkategóriákban nemcsak "tisztább", de drágább autókra is számíthatunk, mivel a szigorítások hatására a gyártóknak egyre nehezebb lesz megfelelniük az új követelményeknek.
Az EU 2009 óta kötelező flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási határértékeket szabott meg az újonnan értékesített személyautókra. Az ezt követő években újabb, egyre szigorúbb szabályozások léptek életbe, amelyek célja a károsanyag-kibocsátás csökkentése volt. Az autógyártóknak, akik nem felelnek meg az előírásoknak, az eladott járműveik számával arányos bírságokat kell fizetniük.
Ezek a szabályozások általában 5-6 éves türelmi időt biztosítanak a gyártóknak a szükséges átalakításokhoz. Az utolsó, 2019-es rendelet, amely 2025-re 20, 2030-ra pedig 47%-os emissziócsökkentést irányoz elő, nem abszolút határértékeket állapított meg, hanem a 2021-es uniós átlaghoz viszonyított csökkentést követel meg. A cél 93,6 g/km flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás elérése, amelyre az autógyártóknak 2025-ig kell megfelelniük.
Az elmúlt években három fontos trend formálta az európai autógyártást: a dízelmotorok piaci részesedésének csökkenése, a szabadidőjárművek térnyerése a hagyományos személyautók rovására, valamint a hálózatról tölthető járművek elterjedése. Míg a dízel és a hagyományos modellek háttérbe szorulnak, a zöld technológiák iránti kereslet nő, ami kedvezően befolyásolta az átlagos CO2-kibocsátás csökkentését.
Azonban 2024-re a kormányzati támogatások csökkenése miatt várható, hogy a villanyautó-vásárlási kedv is mérséklődik. A korai befogadók már áttértek az elektromos autókra, de a gazdasági bizonytalanság miatt a többség nem követi őket. Ezt felismerve a hagyományos gyártók hibrid modellek fejlesztésére összpontosítanak, de ezek a változtatások csak hosszú távon fognak éreztetni hatást - írja a Kreszváltozás.
A helyzet súlyosbítja, hogy a 2024 nyarán lejárt türelmi idő miatt több gyártó döntött úgy, hogy nem forgalmazza tovább a kisautókat, ami szintén hozzájárul az emissziós normák teljesítésének nehézségéhez.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
De vajon minden új autó drágább lesz 2025-től? A válasz nem egyértelmű. Mivel nem minden gyártót érintenek az új szabályok egyformán, azok a cégek, akik széles választékot kínálnak, rugalmasabban tudják kezelni a változásokat. A gyártóknak érdekük fenntartani a takarékos és tiszta modellek részesedését az eladásaikban, hogy ne veszítsenek piacot.
Ami a jövőt illeti, várhatóan a kisebb darabszámban értékesített, magasabb üzemanyag-fogyasztású modellek lesznek a legnagyobb vesztesek. Ezek közé tartoznak a sportmodellek és egyes nem meghatározó típusok, amelyek eltűnhetnek a palettáról. Az átlagvásárlók számára a változások talán nem lesznek annyira szembetűnőek, de az autók iránt érdeklődő vásárlóknak érdemes felkészülniük arra, hogy kedvenc típusaik már nem lesznek elérhetőek.