Szánthó Péter • 2024. október 7. 13:02
Felkavarhatja a hazai és az európai állóvizet a kínai Dongfeng családi egyterűje - a szegmenst mindenképp fel fogja, mivel az gyakorlatilag nem létezik már. Köszi, SUV-őrület! A hétüléses U-Tour ugyan majdnem 14 millió forintba kerül, és a külsejét is szoknia kell az európai szemnek, de ezért a pénzért komoly extralistát és kényelmes elrendezést kapunk: nem 2-3-2 rendszerben van elosztva a hét ülés, a középső sorban is két teljesértékű fotel kapott helyet. Fűthető-hűthető ülések (a vezetőt masszírozza is!), bazinagy tetőablak, praktikus megoldások - és persze gyermekbetegségek, főképpen szoftveresen. Tesztünkből kiderül továbbá, miért állítottak vele félre Angyalföldön, a válasz nem is lehetne meglepőbb.
Gyakorlatilag nem volt olyan tesztautó, amire többen lettek volna kíváncsiak, mint a Dongfeng 7 személyes csapatszállítójára, a U-Tourra, és ez nem véletlen. És nem csak az ismerősökről, kollégákról beszélek: hogy mást ne mondjak, egyik nap a XIII. kerületben, a Dagály utca környékén róttam a kis utcákat, amikor egy sétáló kínai srác mosolyogni, integetni, és végül telefonnal fotózni kezdett. Azt hittem, valami gond van, félreálltam, de kiderült, hogy pánikra ok nincs: jaj ne haragudjak, csak a testvérének pont ilyen kocsija van otthon, és még sosem látott U-Tourt Budapesten, gontolta, lefotózza.
A külsejét európai szemmel emészteni kell, óriási orrán két fekete díszbetét, a lámpákat a csíkokban és az éles sarkokban kell keresni, este pedig még az embléma is világít az orrán. A hátuljával viszont elvegyülhet Európában is, dizájnos lámpák, köztük fényhíd, a csomagtérajtó közepe kitüremkedik. Kellemes. Maga az autó már-már kisbusz méretű, majdnem 4,9 méter hosszú, a tengelytávja 2,9 méter, emellé majd' 2 méter széles és 1,7 méter magas. Így könnyű be-, illetve kiszállni. Mondjuk, egy tolóajtó elfért volna hátra (a hátsó traktusból kiszálló gyereke nem vágják neki elemi erővel az ajtót semminek), de ez nem vesz el semmit az autó érdemeiből.
Egy másfél literes, négyhengeres, turbós benzinmotor hajtja, ami 177 lóerős. Bőven elég a 1865 kilós kocsinak, oké, száguldani nem fogsz vele, de ez nem is azért van. A fogyasztása vegyes (40% város, 60% főút és M0) körülmények mellett 8-9 liter között alakult 100 kilométeren, nem tragikus egy ekkora autótól, ami nem hibrid. A hétfpkozatú automataváltó szépen dolgozik, normál-sport-eco menetmódok közül lehet választani, a takarékosban már 60-70 km/óra körül felvált hetedikbe.
Új felállás
A kínaiak szakítottak azzal a hétüléses koncepcióval, hogy a hagyományos 5 ülés mögé tessék-lássék dobjunk be még 2 helyet, ahol maximum kisgyerekek tudnak kényelmesen utazni. A 2-3-2 helyett 2-2-3-as szisztémában vannak elrendezve az ülések, azaz leghátul van a pad, középen meg két teljes értékű fotel. Így pedig 6 felnőtt is el tud benne lenni.
Az alkalmi utasaim közül mindenki a beltéren ámult el, a bordós-vajszínű betétek között a faberakás is jól néz ki - oké, műanyagból van, de ez nem von le a kinézetéből. A beltér az anyagok tekintetésben nem prémium, de elhiteti veled, hogy az - voltaképpen nem így kellene megnyerni az autóvásárlókat?! A világos színek miatt egyébként az utastér még nagyobbnak is tűnik, és tapintás alapján sem tűnik amúgy bóvlinak az anyaghasználat.