Egyre több magyar fiatal szánja rá magát erre: mire jöttek rá, amire más még nem?

Pénzcentrum2024. október 4. 15:33

Egyre több fiatal autózik vagy van saját autója a legújabb K&H ifjúsági index szerint. Az idei második negyedévben a 19-29 éves fiatalok 38 százaléka mondta azt, hogy van saját személygépkocsija, ami kiemelkedő arányt jelent. Az elmúlt bő egy évtizedben nőtt azoknak a fiataloknak az aránya is, akiknek nincs saját autójuk, de másét használják.

A 19–29 éves városi fiatalok körében közel 38 százalék volt azok aránya, akik saját autóval rendelkeztek 2024 második negyedévében – derült ki a K&H Bank legfrissebb felméréséből. A korosztály aktív keresői körében 49 százalék, a diákoknál és az inaktívaknál 25-27 százalék ez az arány. A fiatal felnőttek körében átlagosan 42 százalék azok aránya, akinek nincs saját autója és 20 százalék azoké, akik más autóját használják.

Az ifjú autóbirtokosok aránya a korosztályukon belül 2012 és 2018 között fokozatosan emelkedett a 15-25 százalékos arányról a 30 százalék körüli szintig. A nem saját autót használó fiatalok aránya 2015 előtt 10 százalék alatt volt, majd az évtized utolsó éveiben 13-19 százalék körül, a 2020-as években pedig már 20 százalék felett alakult. Eközben azoknak a fiataloknak az aránya, akiknek nincs autója és nem használják másét a kérdéses időszak elején majdnem 80 százalékos volt, ez mára 40 százalék körüli szintre csökkent.

A nem saját autóval való közlekedésnél látható bővülés feltehetően az autómegosztó szolgáltatók népszerűségének köszönhető. A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet szakportálja, a Közlekedésbiztonság beszámolója a legfrissebb felméréseket idézve azt írta, hogy 2023-ban az előző évihez képest 25-30 százalékkal többen használták a három hazai szolgáltató járműveit. A fiatalok körében pedig mind nagyobb súllyal esnek latba ezek, a K&H által is kiemelten kezelt, fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontok, valamint az egészséges környezet iránti igény. Márpedig az autómegosztás sokkal kevésbé terheli a környezetet a sima autóhasználathoz képest.

Az autómegosztók további térnyerésétől a mobilitási szakértők azt remélik, csökkenti a közterületen csak a helyet foglaló, alig kihasznált autók számát: ha egy autót a jövőben nem egy, hanem 6-12 ember használhat, kevesebb gépkocsira lesz szükség.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 583 438 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 137 058 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,68% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; a Raiffeisen Banknál 7,00%, az Erste Banknál szintúgy 7,00%, az OTP Banknál pedig 8,16%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A saját autó birtoklása jellemzően 28 és 32 százalék körül alakult az elmúlt öt évben, egészen a legfrissebb, 38 százalékos adatig. Eközben az autóval nem rendelkezők aránya az elmúlt fél évtized első felét jellemző 50 százalék körüli arányról az előbbivel ellentétes irányban elindult a 40 százalék felé.

Címkék:
autó, gépkocsi, autóhitel, felmérés, fiatal, fiatalok, autók,