Kongatják a vészharangot: ebbe belerokkanhat az európai autóipar, mi lesz Magyarországgal?

Pénzcentrum2024. október 1. 12:12

Az európai autógyártókat, köztük a Stellantist és a Volkswagent, egyre súlyosabb keresleti problémák és növekvő költségek sújtják, amelyek milliárdos értékvesztést okoznak. A kínai és amerikai kereslet gyengesége, valamint az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségek tovább súlyosbítják a helyzetet. Emellett az elektromos járművek piacán a kínai versenytársak előretörése és az európai kereslet csökkenése is nehézségeket okoz.

Az európai autógyártó Stellantis hétfőn csatlakozott a nagyobb versenytársához, a Volkswagenhez és másokhoz, figyelmeztetve az autóipari kereslet romló kilátásaira és a növekvő költségekre, amelyek milliárd eurót töröltek el az iparág piaci értékéből. A vállalatok gyenge kereslettel küzdenek Kínában és az Egyesült Államokban, valamint egy lehetséges kereskedelmi háborúval Peking és az Európai Unió között, mivel az EU a kínai elektromos járművek elleni importvámok véglegesítésére készül, amelyeket állítólagos támogatások miatt vezetnek be - írja a Reuters.

A brit luxusautógyártó, az Aston Martin szintén részben a kínai kereslet csökkenését okolta a teljes éves nyereség figyelmeztetése miatt hétfőn, ahogyan korábban ebben a hónapban a Mercedes-Benz és a BMW is tette. Az Aston Martin részvényei 28%-ot zuhantak, ezzel közel két éve a legalacsonyabb szintre kerültek. A Stellantis részvényei, amelyek korábban népszerűek voltak a befektetők körében, de mostanra lassúnak tűnnek az amerikai piacon felmerülő problémák kezelésében, közel 15%-ot estek, és elérték a 2022 decemberi mélypontot. A Stellantis részvényei idén 38%-ot veszítettek értékükből, ezzel Európa legrosszabbul teljesítő autógyártójává váltak.

A legfrissebb figyelmeztetések a Volkswagen pénteki bejelentését követték, miszerint a cég másodszor csökkentette a 2024-es nyereségkilátását három hónapon belül. A Volkswagen részvényei hétfő délelőtt több mint 2,8%-ot estek. A német autóóriások bevételük körülbelül egyharmadát Kínából szerzik, és sújtja őket az ottani gyengébb gazdaság, a kínai hazai autógyártók erősebb versenye és az elektromos járművek piacán kialakult árháború.

Az európai kereslet csökkenése sem segített. Az EU-ban az új autók eladása augusztusban 18,3%-kal esett vissza, ami három éve a legalacsonyabb szint, kétszámjegyű veszteségekkel a nagyobb piacokon, mint Németország, Franciaország és Olaszország, valamint az elektromos járművek eladásainak csökkenése. Azonban a Stellantis problémáinak nagy része Észak-Amerikából származik - írja a lap.

Az amerikai piacon forgalmazott drága Jeep-ek és pickupok gyakorlatilag az összes nyereséget generálták a cég számára, mióta a Stellantis a 2021-es FCA és PSA egyesülésével megalakult, és nyereséghányadukat az iparág többi szereplője irigyli. Azonban a magas készletek és gyenge eladások miatt a Stellantis rosszul ítélte meg ezt a kiemelt piacot, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy csökkentse a termelést, miközben kedvezményeket kínál a kereskedők raktárában álló járművekre - értékeltek a piaci elemzők.

Ennek eredményeként a Stellantis az évre vonatkozó kiigazított nyereséghányadát 5,5% és 7% közé csökkentette, a korábbi kétszámjegyű helyett, és negatív pénzforgalomról figyelmeztetett, ami 5 milliárd euró és 10 milliárd euró közötti lehet. A Bernstein elemzői szerint a Stellantis lassan reagált a befektetők aggályaira az amerikai készletek nagyságával kapcsolatban.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

"A mai csökkentés drasztikus irányváltást jelez" – írták az elemzők, hozzátéve, hogy a reakciók késlekedése, valamint az árképzési fegyelem miatti aggályok "jelentős erőfeszítést igényelnek majd a bizalom helyreállításához a jövőben". A három legnagyobb európai autógyártó – VW, Stellantis és Renault – 12 hónapos előretekintő ár-nyereség mutatói körülbelül 3% körül mozognak, ami sokkal alacsonyabb, mint amerikai riválisaiké, a GM-é és a Fordé, valamint a világ legnagyobb autógyártójáé, a Toyotáé.

A hagyományos európai autógyártók problémái közös ponton találkoznak: a kínai versenytársak erősödő konkurenciája, amelyek gyorsabban képesek olcsóbb és jobb elektromos járműveket fejleszteni, mint a Volkswagen, a Stellantis vagy a Renault. Ugyanakkor küzdenek a saját elektromos járműveik eladásával, miközben hatalmas összegeket fektetnek be új, megfizethetőbb modellek kifejlesztésébe.

A termelési vonalak új modellekre történő átállítása csökkenti a bevételtermelő kapacitást, ami súlyosbítja a pénzforgalmi problémákat a hagyományos autógyártóknál, akik már így is kihasználatlan kapacitási gondokkal küzdenek, amelyeket eddig nem tudtak megoldani. A kínai piaci részesedés csökkenése és az európai kereslet visszaesése miatt a Volkswagen arra figyelmeztetett, hogy lehetséges németországi üzembezárásokra kerül sor, ami összecsapáshoz vezethet a befolyásos IG Metall szakszervezettel. A bérekről folytatott tárgyalások a Volkswagen és a szakszervezet között a múlt héten kezdődtek.

Címkék:
autó, európa, elektromos autó, toyota, kereslet, volkswagen, autóipar, bmw, usa, mercedes, autógyártás, kína, renault,