Kongatják a vészharangot: ebbe belerokkanhat az európai autóipar, mi lesz Magyarországgal?

Pénzcentrum2024. október 1. 12:12

Az európai autógyártókat, köztük a Stellantist és a Volkswagent, egyre súlyosabb keresleti problémák és növekvő költségek sújtják, amelyek milliárdos értékvesztést okoznak. A kínai és amerikai kereslet gyengesége, valamint az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségek tovább súlyosbítják a helyzetet. Emellett az elektromos járművek piacán a kínai versenytársak előretörése és az európai kereslet csökkenése is nehézségeket okoz.

Az európai autógyártó Stellantis hétfőn csatlakozott a nagyobb versenytársához, a Volkswagenhez és másokhoz, figyelmeztetve az autóipari kereslet romló kilátásaira és a növekvő költségekre, amelyek milliárd eurót töröltek el az iparág piaci értékéből. A vállalatok gyenge kereslettel küzdenek Kínában és az Egyesült Államokban, valamint egy lehetséges kereskedelmi háborúval Peking és az Európai Unió között, mivel az EU a kínai elektromos járművek elleni importvámok véglegesítésére készül, amelyeket állítólagos támogatások miatt vezetnek be - írja a Reuters.

A brit luxusautógyártó, az Aston Martin szintén részben a kínai kereslet csökkenését okolta a teljes éves nyereség figyelmeztetése miatt hétfőn, ahogyan korábban ebben a hónapban a Mercedes-Benz és a BMW is tette. Az Aston Martin részvényei 28%-ot zuhantak, ezzel közel két éve a legalacsonyabb szintre kerültek. A Stellantis részvényei, amelyek korábban népszerűek voltak a befektetők körében, de mostanra lassúnak tűnnek az amerikai piacon felmerülő problémák kezelésében, közel 15%-ot estek, és elérték a 2022 decemberi mélypontot. A Stellantis részvényei idén 38%-ot veszítettek értékükből, ezzel Európa legrosszabbul teljesítő autógyártójává váltak.

A legfrissebb figyelmeztetések a Volkswagen pénteki bejelentését követték, miszerint a cég másodszor csökkentette a 2024-es nyereségkilátását három hónapon belül. A Volkswagen részvényei hétfő délelőtt több mint 2,8%-ot estek. A német autóóriások bevételük körülbelül egyharmadát Kínából szerzik, és sújtja őket az ottani gyengébb gazdaság, a kínai hazai autógyártók erősebb versenye és az elektromos járművek piacán kialakult árháború.

Az európai kereslet csökkenése sem segített. Az EU-ban az új autók eladása augusztusban 18,3%-kal esett vissza, ami három éve a legalacsonyabb szint, kétszámjegyű veszteségekkel a nagyobb piacokon, mint Németország, Franciaország és Olaszország, valamint az elektromos járművek eladásainak csökkenése. Azonban a Stellantis problémáinak nagy része Észak-Amerikából származik - írja a lap.

Az amerikai piacon forgalmazott drága Jeep-ek és pickupok gyakorlatilag az összes nyereséget generálták a cég számára, mióta a Stellantis a 2021-es FCA és PSA egyesülésével megalakult, és nyereséghányadukat az iparág többi szereplője irigyli. Azonban a magas készletek és gyenge eladások miatt a Stellantis rosszul ítélte meg ezt a kiemelt piacot, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy csökkentse a termelést, miközben kedvezményeket kínál a kereskedők raktárában álló járművekre - értékeltek a piaci elemzők.

Ennek eredményeként a Stellantis az évre vonatkozó kiigazított nyereséghányadát 5,5% és 7% közé csökkentette, a korábbi kétszámjegyű helyett, és negatív pénzforgalomról figyelmeztetett, ami 5 milliárd euró és 10 milliárd euró közötti lehet. A Bernstein elemzői szerint a Stellantis lassan reagált a befektetők aggályaira az amerikai készletek nagyságával kapcsolatban.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

"A mai csökkentés drasztikus irányváltást jelez" – írták az elemzők, hozzátéve, hogy a reakciók késlekedése, valamint az árképzési fegyelem miatti aggályok "jelentős erőfeszítést igényelnek majd a bizalom helyreállításához a jövőben". A három legnagyobb európai autógyártó – VW, Stellantis és Renault – 12 hónapos előretekintő ár-nyereség mutatói körülbelül 3% körül mozognak, ami sokkal alacsonyabb, mint amerikai riválisaiké, a GM-é és a Fordé, valamint a világ legnagyobb autógyártójáé, a Toyotáé.

A hagyományos európai autógyártók problémái közös ponton találkoznak: a kínai versenytársak erősödő konkurenciája, amelyek gyorsabban képesek olcsóbb és jobb elektromos járműveket fejleszteni, mint a Volkswagen, a Stellantis vagy a Renault. Ugyanakkor küzdenek a saját elektromos járműveik eladásával, miközben hatalmas összegeket fektetnek be új, megfizethetőbb modellek kifejlesztésébe.

A termelési vonalak új modellekre történő átállítása csökkenti a bevételtermelő kapacitást, ami súlyosbítja a pénzforgalmi problémákat a hagyományos autógyártóknál, akik már így is kihasználatlan kapacitási gondokkal küzdenek, amelyeket eddig nem tudtak megoldani. A kínai piaci részesedés csökkenése és az európai kereslet visszaesése miatt a Volkswagen arra figyelmeztetett, hogy lehetséges németországi üzembezárásokra kerül sor, ami összecsapáshoz vezethet a befolyásos IG Metall szakszervezettel. A bérekről folytatott tárgyalások a Volkswagen és a szakszervezet között a múlt héten kezdődtek.

Címkék:
autó, európa, elektromos autó, toyota, kereslet, volkswagen, autóipar, bmw, usa, mercedes, autógyártás, kína, renault,