Hevesek a tárgyalások, óriási sztrájk jöhet a Volkswagennél: ebbe belerokkan az autóóriás?

Pénzcentrum2024. szeptember 26. 12:02

A Volkswagen és az IG Metall szakszervezet közötti tárgyalások feszült helyzetbe kerültek, miután a cég elutasította a dolgozók bérköveteléseit, miközben leépítések és üzembezárások is napirenden vannak. A szakszervezet decemberi sztrájkokkal fenyeget, ha nem sikerül megállapodni, és a dolgozók továbbra is ragaszkodnak a 7%-os béremeléshez. A Volkswagen a költségcsökkentés szükségességére hivatkozik, hogy versenyképes maradjon az egyre növekvő nemzetközi nyomás közepette.

A Volkswagen határozottan elutasította a szakszervezeti követeléseket, miután a keserűen vitatott tárgyalások első fordulója szerdán megállapodás nélkül zárult, miközben Európa legnagyobb autógyártójának dolgozói sztrájkkal fenyegettek a leépítések és esetleges üzembezárások miatt - írja a Reuters.

Az autógyártó óriásnál fokozódnak a feszültségek, mivel az üzembezárások réme – ami a vállalat történetében először fordulna elő Németországban – szembeállította a vállalatot az erős IG Metall szakszervezettel. Az IG Metallnak új munkaszerződéseket kell kitárgyalnia a VW alapmárka 130 000 németországi dolgozója számára is, miután a csoport ebben a hónapban megszüntette az 1990-es évek közepe óta hatályos megállapodásokat, amelyek a nyugat-németországi hat üzemében védték a munkahelyeket.

A dolgozói képviselők ígéretet tettek arra, hogy harcolnak a leépítések ellen, és a felsővezetést, valamint a kormány csökkenő támogatását okolják a Volkswagen problémáiért. A VW márka személyzeti vezetője kijelentette, hogy a részlegnek költségcsökkentésre van szüksége ahhoz, hogy versenyképes maradjon.

Ehhez az alkalmazottak hozzájárulására is szükség lesz

– mondta Arne Meiswinkel a hannoveri tárgyalások után. Az IG Metall december elejétől sztrájkkal fenyeget, és 7%-os béremelést követel. „Az üzembezárások és a tömeges leépítések továbbra is napirenden vannak” – mondta Thorsten Groeger, az IG Metall Volkswagenért felelős főtárgyalója. A következő tárgyalási forduló időpontját még nem tűzték ki.

A vállalati munkástanács elnöke, Daniela Cavallo elmondta, hogy a dolgozók nem tettek engedményeket követeléseikben. Korábban visszatekintett a Volkswagen 87 éves történetére, utalva a szakszervezeti alapok elkobzására a Harmadik Birodalom idején.

Ha átlagos kamatlábbal számolnánk, ez a tőke, amit a nácik akkoriban elraboltak a munkásmozgalomtól, az évtizedek alatt több milliárd eurót hozott volna. Ez a pénz, a mi pénzünk, ma a Volkswagen csoportban van

– mondta. Hangsúlyozta a kompromisszumkészséget, de hozzátette, hogy a megoldást a vezetésnek kell megtalálnia.

A helyszín előtt összegyűlt, több mint 3000 munkás közül néhányan táblákat tartottak fel, amelyeken az állt: „Szakemberhiány az igazgatóságban - szakértőket keresünk”. Mások fáklyákat gyújtottak, és egy tiltakozó kaszásnak öltözött. A Volkswagen azzal érvel, hogy a Németországban tapasztalható magas energia- és munkaköltségek hátrányba hozzák az európai versenytársakkal, valamint a kínai riválisokkal szemben, amelyek a régió elektromos járműpiacának jelentős részére vetettek szemet.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A nemzetközi verseny azzal fenyeget, hogy lehagynak minket. Együtt kell dolgoznunk a vállalatunk átalakításán. A helyzet komoly

– mondta Meiswinkel. A tárgyalások a 19. századi Hannoveri királyi rezidencián, a Schloss Herrenhausenben zajlanak. 

Ismert, a német ipar egésze magas költségekkel, munkaerőhiánnyal és növekvő versennyel küzd, ami arra késztette a nagyvállalatokat, mint a BASF és a Thyssenkrupp, hogy mérlegeljék tevékenységeik visszaszorítását. Más német autógyártók is érzik ezt, a Mercedes-Benz és a BMW az elmúlt hetekben csökkentették nyereség-előrejelzéseiket a kínai gyenge kereslet miatt.

A Volkswagen körüli patthelyzet aggasztja Németország koalíciós kormányát, amely már most is küzd a gazdasági növekedés ösztönzéséért és saját népszerűségének növeléséért a jövő évi szövetségi választások előtt. Robert Habeck gazdasági miniszter a múlt héten kijelentette, hogy segíteni szeretne a Volkswagennek a költségcsökkentési időszakon való átvészelésében anélkül, hogy üzembezárásokra lenne szükség, de hozzátette, hogy ennek is vannak korlátai.

Stephan Weil, a Volkswagen második legnagyobb részvényesének, Alsó-Szászország államnak a miniszterelnöke bírálta az üzembezárások lehetőségét, és arra számít, hogy az érintettek „intelligensebb” megoldásokkal állnak elő. Ugyanakkor nagyobb támogatást kért az elektromos autók számára, miután Berlin tavaly megszüntette a támogatásokat.

Az IG Metall elismerte, hogy a vállalat komoly kihívásokkal néz szembe, de elmondta, hogy a Volkswagen évtizedes sikere a dolgozókkal közös probléma megoldásán alapult, nem pedig konfrontáción. „Először felmondani, összetörni mindent, majd csodálkozni a romokon: ez egy nyilvánvaló tabu megszegése és egy történelmi hiba. Emellett rengeteg pénzbe is kerülhet” - mondta.

A Volkswagen vezetőségének „vastagon be kellene karikáznia egy napot a naptárában: december 1-jét. Ezen a napon nemcsak az adventi naptár első ablaka nyílik ki. Hanem lehetséges, hogy ezen a napon 00:01-től sztrájkok is indulnak” – mondta Groeger.

Címkék:
autó, szakszervezet, németország, leépítés, dolgozók, volkswagen, autóipar, autóipari válság,