Pénzcentrum • 2024. szeptember 24. 17:14
A tekintélyes gyűjteményt magának tudó sztár, Rowan Atkinson rendszeresen frissíti és cseréli autóparkjának darabjait. Az aukcióra bocsátott Peugeot 205 GTI is volt a tulajdonában.
A „megkímélt” szó nem is fejezi ki hűen ennek a gyönyörű 205-ösnek az állapotát. Atkinson ugyanis mindössze 500 km-t tett meg a Peugeot kisautójában, amíg birtokolta, és a többi tulajhoz hasonlóan ő is tökéletes állapotban tartotta. A 205 GTI-ben összesen 71.000 mérföld (114.000 km) van, ehhez képest az állapota parádés, ugyanolyan makulátlan, mint Johnny English (Atkinson másik sikeres szerepe) frissen vasalt szmokingja.
Rozsdának természetesen nyoma sincs a karosszérián, és ami a gyűjtői daraboknál és veteránautóknál különösen fontos, minden darabja, alkatrésze eredeti. Külön figyelmet érdemel, hogy az utastér is tökéletes kondícióban van: a piros csíkos kárpitokat és a vörös, velúr padlószőnyeget látva az ember azt hihetné, hogy egy szalonautót néz. A volán sincs megkopva, s a középkonzolon lévő kapcsolók és gombok is újszerű állapotot mutatnak.
Mivel az autóipari fejlesztések más irányt vettek az elmúlt évtizedekben, ma már nem születhetne a 205 GTI-hez hasonló autó, amely ennyire tisztán és lényegre törően csak a vezetés élményéről szól, és közben még megfizethető is marad. A lényeg ugyanis nem a sok száz lóerő és a mozdonnyi nyomaték, hanem a kezes viselkedés, a stabil, jól hangolt futómű és kormánymű, valamint a jól eltalált váltófokozatok és a kis tömeg.
Mr. Bean volt Peugeot-jára pedig mindez nagyon is igaz. A mérges kis háromajtós a pilóta nélkül mindössze 850 kg-ot nyom, s ehhez a tömeghez az 1,6 literes, 115 lóerős négyhengeres motor teljesítménye is bőven elegendő. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a gyorsulás 100-as tempóra csak 9,8 másodpercig tart, a végsebesség pedig 195 km/óra. A 205 alapjaira a Peugeot az 1980-as években rally versenyautókat is épített, amelyek sok futamgyőzelmet és konstruktőri világbajnoki címeket hoztak a márkának. Így nem meglepő, hogy a Peugeot 205 GTI-re ma úgy tekintünk, mint a valaha volt egyik legjobb tüzes ferdehátúra.
A hasonlóan megőrzött és karbantartott 205 GTI veteránok piaci értéke közel van a 30.000 angol fonthoz, úgyhogy Atkinson volt autója is megérhet 13-14 millió forintot. Főleg akkor, ha adna a kocsihoz egy olyan megviselt plüssmackót, amely Mr. Bean állandó partnere volt a sorozatban.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Rowan Atkinsonnak, akinek egyébként van jogosítványa teherautóra is, benzin folyik az ereiben, hiszen nemcsak nagy autógyűjteménye van, de rendszeresen versenyez is. Futamgyőzelmei mellett persze néha balesetet szenved – eddig szerencsére enyhéket. Így járt például gyűjteménye egyik darabjával, egy McLaren F1 modellel. Kicsivel több mint félmillió fontért vette 1997-ben, majd közel 8 millióért adta el néhány évvel ezelőtt, pedig közben kétszer is összetörte.
Az egyik baleset utáni javításra a biztosító 910.000 fontot, azaz mintegy 430 millió forintot fizetett ki. A sok érdekes autó mellett (Aston Martin V8 Zagato, Bentley Mulsanne, BMW 328 1939-ből, Lancia Delta HF Integrale, Mercedes 500E, Honda NSX) van egy különleges Rolls-Royce Drophead-je is. Atkinson ugyanis meggyőzte a Rolls-Royce-t, hogy az ő példányába ne a szokásos 6,75 literes V8-ast építsenek (olyat akárki vehet, akinek van 500 millió forintja egy kabrióra), hanem egy kísérleti, 9,0 literes, V16-os motort.