Egyre több magyar kínlódik a kocsijával: ezzel most csúnyán mellé lehet nyúlni, egy vagyon a javítás

Pénzcentrum2024. szeptember 15. 15:01

Bár mindenki tudatában van annak, hogy az autónk karbantartása és javíttatása hatalmas összeg lehet a személyes vagy a családi költségvetésben, sokan mégis elemi hibákat követnek el az autótartás kapcsán. Most autószerelőkkel néztük át, mik a leggyakoribb hibák, mit ne tegyünk, ha a kocsit sokáig szeretnénk használni - vagy leglaábbis nem akarjuk, hogy a kisebb problémák milliós költséget hozzanak magukkal.

Az autó az egyik legdrágább és legfontosabb befektetés lehet, amit valaha az életünk során birtoklunk, de sokan nem adjuk meg a kocsinak azt a karbantartási figyelmet, amire szükségük lenne. A szerelők és technikusok ezt jól tudják: ők az autók "orvosai", és hiába hisszük sokszor az ellenkezőjét, ők mindent látnak - hívja fel a figyelmet a HuffPost.

Az autóval kapcsolatos karbantartási, javítási döntéseinket – vagy épp azok elmulasztását – olyan módon hozzuk meg, ami potenciális biztonsági kockázatokat teremt és persze egyúttal költséges hibákhoz vezethet. A szakértők most elmondták a HuffPostnak, hogy mik azok a dolgok, amiket ebben a témában sosem szabad csinálni.

Az én munkám az, hogy elmondjam neked az autód általános egészségi állapotát, hogy tájékozott döntéseket hozhass arról, mit kell vele tenni. Emellett felhívom a figyelmedet olyan dolgokra, amikről lehet, hogy nem is tudsz, és amelyeket nem feltétlenül ismersz fel vagy veszel észre laikusként

– mondta Bogi Lateiner, egy amerikai, kizárólag nőket képző szerelőműhely alapító-tulajdonosa. Most pedig lássuk, mik azok a legfőbb hibák, amiket a legtöbb kocsitulajdonos elkövet, amikor a jármű karbantartásáról vagy javíttatásáról esik szó.

Mikor cseréljünk olajat?

Az olajcserét például a fogmosáshoz hasonlítom. Elég-e, ha csak havonta mosod meg a fogaidat? Túlélheted, de el fogod veszíteni a fogaidat, tehát hosszú távon ez nem a jó megoldás - és épp ezért nem halogathatjuk. Nos, az olajcserével épp ugyanez a helyzet: ha itt az ideje, akkor nem szabad halogatni

- mondta a szerelő. Arra is kitért, hogy ez az egyik leggyakoribb hiba az autótulajok között. Azt azonban hozzátette, hogy az olajcsere esetében a megelőző lépés mindig olcsóbb, mint a javítás.

Az olaj az autód éltető eleme. Az a feladata, hogy az autó motorját hűtse és kenje. Amikor az olaj sűrűsödni kezd, vagy lebomlik, és az adalékok nem végzik el a feladatukat, akkor a motor idő előtt tönkremehet, és kisebb vagy súlyosabb meghibásodásokhoz vezethet. Ezért kulcsfontosságú, hogy friss olaj legyen benne

- tette még hozzá Lateiner. Azt is javasolja, hogy az olajat körülbelül kétszer olyan gyakran cseréljük, mint a gyártó által ajánlott intervallumok.

Csak az eredeti alkatrészt keressük

Az olajcsere után a szerelők arra is felhívták a figyelmet, hogy kizárólag eredeti alkatrészekkel pótoljuk azokat, amik már elhasználódtak vagy más okból cserélni kell. Az eredeti gyártó által készített (OEM) alkatrészeket kifejezetten az adott autóhoz tervezték, míg az utángyártott alkatrészeket más cégek gyártják, és általában olcsóbbak.

Grace Claudio, a BMW Manhattan szerelője példaként említett egy olyan utángyártott akkumulátort, amelyet az autó nem "regisztrál", így az autó még mindig úgy gondolja, hogy hibás az akkumulátor, és nem működik megfelelően. Ez pedig természetesen kihat a működésre is.

Láttam olyan esetet, hogy az alkatrész szétesik, és ez rosszabbá teszi a helyzetet, mint amilyen eredetileg volt. És így a javítás még drágább lesz

- mondta Grace Claudio.

Az autók emellett úgy vannak programozva, hogy bizonyos típusú folyadékokkal működjenek, ezért Lateiner szerint az autótulajdonosoknak mindig ragaszkodniuk kell a gyártó által ajánlott anyagokhoz.

Ez vonatkozik a hűtőfolyadékodra, az olajodra, az üzemanyagtípusra egyaránt. Ha az autód 91-es oktánszámú üzemanyagot kér, akkor 91-es oktánszámú üzemanyagot kell használnod, ez ennyire egyszerű. Ha az autótulajdonos más típusú üzemanyagokat használ, mint amire az autó tervezve lett, az nagyobb javítási problémákhoz vezet

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

- mondta erről Lateiner.

Padlószőnyeg és figyelmeztető lámpa

Grace Claudio sok ügyfelet lát, akik gumiszőnyeget raknak a szokásos szőnyegpadlóra a vezetőoldalon, hogy tisztán tartsák az autót. A probléma ezzel az, hogy ezek a gumiszőnyegek gyakran nem illeszkednek megfelelően, és jelentős biztonsági kockázatot okoznak.

A vezetőoldali padlószőnyeg beszorulhat a gázpedál alá, és akkor nem tudod megállítani az autót, vagy beszorulhat a fék mögé, és nehéz lesz fékezn. Ehelyett jobb, ha kivesszük a padlószőnyeget, majd ezután válasszunk egy jól illeszkedő darabot

– mondta.

Az autó figyelmeztető lámpája lehet az utolsó jelzés, amit kapunk, mielőtt nagyobb javításra lenne szükség - mondták a szerelők. Arról is beszéltek, hogy nem kötelező azonnal javíttatni, de olyan helyzet előállhat, hogy nem mehetünk tovább az autóval.

A mai autók úgy vannak tervezve, hogy sok hibát már önmaguktól is korrigálni tudnak. Ha azonban figyelmeztető lámpát kapunk, és ötletünk sincs, mi lehet az, először nézzük meg a használati könyvben. Ha még ekkor sem tudjuk, mi lehet a megoldást, kérdezzünk szerelőt. Nem baj, ha nincs éppen pénzed a javíttatásra, de azt mindkenképp tudd meg, hogy mehetsz-e tovább azzal a figyelmeztetéssel, amit az autó "adott"

- fűzte ehhez Lateiner.

Soha ne vegyünk használt gumit!

A szerelők egybehangzó véleménye szerint az egyik legfrosszabb, amit tehetünk, hogy használt autógumikra cseréljük az abroncsokat. Nyilván sokaknak komoly beruházást jelent újakat venni, de a használt abroncsok szok esetben komoly biztonsági kockázatot jelenthetnek vezetés közben.

Még ha a használt abroncs normálisnak is tűnik, az életkora veszélyt jelenthet. Az olyan gumiabroncs-gyártók, mint a Michelin, azt javasolják, hogy a gumiabroncsokat legkésőbb 10 évvel a gyártási dátumuk után cseréljük le. Sok autógyártó emellett azt is ajánlja, hogy legalább hatévente cseréljünk abroncsot, függetlenül annak állapotától.

Az abroncs életkorát ellenőrizhetjük a gumiabroncs oldalfalán található négyjegyű azonosító számból. Az utolsó két számjegy az abroncs gyártási évét jelzi, míg az első két számjegy a hetet. (A „0719” például azt jelenti, hogy az abroncs 2019 hetedik hetében készült.)

(via HuffPost)

Címkék:
autó, gépkocsi, autószerviz, abroncs, olaj, gépjármű, autók, használt, gépjármű előélet, gyártó,