Pénzcentrum • 2024. szeptember 7. 11:55
A Volkswagen pénzügyi vezetője, Arno Antlitz figyelmeztetett, hogy az európai autógyártónak kevesebb ideje van felkészülni a kínai konkurenciával való éles versenyre, mint korábban gondolták. A vállalat több gyár bezárását is kilátásba helyezte, mivel a magas németországi költségek és a csökkenő nyereséghányadok veszélyeztetik a versenyképességet. A kihívások közé tartoznak a kínai gyártók növekvő európai jelenléte, a kereslet csökkenése és a költségek emelkedése.
Májusban Arno Antlitz, a Volkswagen pénzügyi vezetője figyelmeztetett, hogy Európa legnagyobb autógyártójának körülbelül két-három éve van felkészülni a külföldi, elsősorban kínai konkurenciára. Ezen a héten már egy évvel rövidítette ezt a szoros határidőt, és azzal sokkolta a globális autóipart, hogy először fenyegette meg a vállalat hazai piacán lévő gyárak bezárásával.
Miközben a Volkswagen számos kihívása - a kínai piac gyengülésétől az elektromos járművekre való lassabb átállásig - már egy ideje fennáll, két közelmúltbeli fejlemény tovább rontotta a német csoport helyzetét, a vállalat hét forrásával, befektetőkkel és elemzőkkel folytatott interjúk szerint - írja a Reuters.
Először is, megnövekedtek az aggodalmak, hogy ázsiai riválisok, köztük a BYD, Chery és Leapmotor felgyorsíthatják az európai gyártókapacitás kiépítésére vonatkozó terveiket, ha Brüsszel továbbmegy a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett jelentős importvámokkal. Másodszor, a Volkswagen nemrég csökkentette az VW márkájú autók árait a keményebb verseny ellensúlyozása érdekében, ami a munkavállalói tanács vezetője, Daniela Cavallo szerint a vállalat számára több száz millió euró profitveszteséget okozott.
A kedvezmények nemcsak nagyobbak voltak a vártnál, hanem meggyőzték a vezetőséget arról, hogy a magas németországi költségbázis veszélyezteti a Volkswagen versenyképességét a rugalmasabb riválisokkal szemben – mondta egy vállalati forrás, részletek említése nélkül. A forrás a téma érzékenysége miatt nem kívánta megnevezni magát. A Volkswagen nem kívánt nyilatkozni. "Ez az egyik legnagyobb autógyártó a világon, amely ekkora méret ellenére nem termel jelentős nyereséget" – mondta Cole Smead, a Volkswagen részvényese, a Smead Capital Management vezérigazgatója. "Fenntarthatják ezt a termelési szintet egy olyan országban, ahol ilyen kevés kereslet van? Lehetetlen."
Az átalakítási költségeken felül a kedvezmények aláásták a VW márka azon erőfeszítéseit, hogy 2026-ra több mint 10 milliárd euróval csökkentse a költségeket. Ennek eredményeként a VW személyautó márka nyereséghányada 0,9%-ra zuhant a második negyedévben az első negyedévi, már akkor is szerény 4%-ról.
Összehasonlításképpen, a Renault és a Stellantis, a másik két nagy európai volumenű autógyártó nyereséghányadai 8,1%, illetve 10% volt az év első felében.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Volkswagen szűkített árrései – egy olyan időszakban, amikor a kínai riválisok növelték az európai importot – fokozott aggodalmat váltottak ki azzal kapcsolatban, mi történhet, amikor a jövőben helyben kezdenek termelni. Az autógyártók – beleértve a kínaiakat is – egyre kisebb szeletért versenyeznek: Európa autópiaca 13%-kal, vagyis kétmillió járművel kisebb, mint a pandémia előtt volt, mondta Antlitz pénzügyi igazgató. A számos kihívásra hivatkozva a DZ Bank elemzője, Michael Punzet úgy vélte, hogy a Volkswagen ismét csökkentheti az egész éves csoportszintű nyereséghányad-célját, amikor közzéteszi harmadik negyedéves eredményeit. Júliusban már csökkentették a célértéket 6,5-7,0%-ra a brüsszeli gyár esetleges bezárására vonatkozó előirányzatok miatt, amely az Audi luxusleányvállalathoz tartozik.
Amint a kereslet csökken, a tömegpiaci autók értékesítése a legalacsonyabb költségen való gyártás versenyévé vált. "A növekedés révén megoldások keresésének gondolata eltűnt. Mindenki veszít részesedést, és a vállalatoknak újra kell igazodniuk" – mondta Philippe Houchois, a Jefferies elemzője. Antlitz ezen a héten azt mondta, hogy a VW márka – amely tavaly a csoport termelésének több mint felét adta – egy ideje többet költ, mint amennyit keres, és hozzátette, hogy a vállalat nem fog sikert elérni, ha ez a trend folytatódik. A Volkswagen autóipari készpénzáramlása, amely az üzemeltetési egészség kulcsfontosságú mutatója, negatívvá vált 2024 első felében, mínusz 100 millió euróra, szemben az előző év azonos időszakának 2,5 milliárd eurós pozitív eredményével.
A kemény verseny nemcsak a hazai piacon jelent problémát. A profit Kínából, amely a Volkswagen legnagyobb egyedi piaca, az elmúlt évtizedben közel felére, 2023-ra 2,6 milliárd euróra csökkent. Várhatóan 2030-ra körülbelül 3 milliárd euróra nő, de alig fog helyreállni. Egy másik nagy probléma az energia és a munkaerő költségei Németországban, amelyek Európa legmagasabbjai közé tartoznak, és szintén komoly fejfájást okoznak az ország vegyipari és acélipari szektorainak.
„Az új, olcsóbb verseny, a magasabb energiaárak és a magas munkaerőköltségek nagyon nehéz kilátásokat jelentenek, különösen az európai tömegpiaci márkák számára” – mondták a Citi elemzői ezen a héten.