Véget értek a "dicsőségek napok": sorra vonulnak ki a globális autógyártók Kínából

Pénzcentrum2024. szeptember 5. 12:18

A külföldi autógyártók évtizedes dominanciája a kínai piacon véget érni látszik. A helyi elektromos járműgyártók, mint a BYD és a Xpeng, gyors térnyerése alapjaiban forgatja fel a világ legnagyobb személyautó-piacát, komoly kihívás elé állítva a globális autóipari óriásokat - írja a CNN.

A Volkswagen, a világ második legnagyobb autógyártója, hétfőn bejelentette, hogy költségcsökkentés céljából akár németországi üzemeket is bezárhat. A vállalat pénzügyi igazgatója, Arno Antlitz szerint a Volkswagennek "egy, talán két éve" van a helyzet megfordítására. Kínában, a cég legnagyobb piacán, az eladások több mint negyedével csökkentek az elmúlt három évben.

Nem csak a Volkswagen küzd nehézségekkel. A Ford és a General Motors eladásai és piaci részesedése is zsugorodik Kínában, ahogy a helyi fogyasztók egyre inkább a hazai márkákat részesítik előnyben. A Kínai Személyautó Szövetség adatai szerint a külföldi autógyártók piaci részesedése 53%-ról 33%-ra esett vissza két év alatt.

A profitabilitás is nyomás alá került. A Toyota kínai vegyesvállalatainak bevétele 73%-kal csökkent az előző évhez képest, míg a GM kínai vegyesvállalatai sorozatos veszteségekről számoltak be. Mary Barra, a GM vezérigazgatója szerint: "Nagyon kevesen keresnek pénzt (Kínában). Ez fenntarthatatlan, mert az ott pénzt vesztő vállalatok száma nem folytatódhat a végtelenségig."

A helyzetet súlyosbítja a kínai elektromos autópiacon dúló árháború. Több külföldi gyártó kénytelen volt átszervezni vagy bezárni kínai üzemeit. Michael Dunne, az autópar veteránja szerint "a nagy növekedési ütem és a hatalmas nyereség (Kínában) dicsőséges napjai véget értek".

Címkék:
autó, autógyár, autógyártás, kínai autók, kínai gazdaság,