Autós kamera kisokos: menetrögzítő kamera felvétele használható bízonyítékként közúti baleseteknél?

Szánthó Péter2024. szeptember 4. 05:25

Jogilag szürke zónába tartozik Magyarországon az autós kamera használata a magánszemélyek esetében, de a bíróságon a nem jogszerűen készült útfelvételeket is elfogadják bizonyítékként - mondta a Pénzcentrumnak dr. Herpy Miklós közlekedési ügyvéd. Cikkünkben végigvesszük, mit kell tudni az autós fedélzeti kamera használatának szabályairól. Emellett biztosítókat kérdeztünk arról, náluk mi a gyakorlat a menetrögzítő kamerával kapcsolatban: elfogadják-e a felvételeket kársesemények rendezésekor?

Magyarországon magánszemélyek számára konkrét szabály, előírás nem tiltja az autós menetrögzítő kamerák használatát, ilyen szempontból ez egy szürkezónás terület a jogrendszerben, de az eszközök jogszerű használatához számos törvényt és szabályozást is figyelembe kell venni – hívta fel a figyelmet a Pénzcentrum kérdésére dr. Herpy Miklós közlekedési ügyvéd.

Az Adatvédelmi Hatóság állásfoglalása szerint például, ha valaki fedélzeti kamerával felvételt készít, akkor ő valójában személyes adatokat is gyűjt: a videón nyilván emberek is láthatók, és más adatok is megjelennek, mint például a rendszám, aminél felmerül, hogy következtetni lehet belőle természetes személy kilétére. A hatóság korábbi döntései alapján magánszemély nincs eltiltva attól, hogy ilyen menetfelvételeket készítsen. Ennek a legális módja az, hogy ha nem keletkezett olyan felvétel, amit ő fel akarna használni, akkor rövid határidőn belül azt meg kell semmisíteni. Ha baleset történik, értelemszerűen a készített felvétel felhasználható

- ismertette. Hozzátette: bizonyítékként a cégek által készített felvételek is felhasználhatóak.

Tehát, ha az a kérdés, hogy egy baleset miatt indult büntetőeljárásban, szabálysértési eljárásban vagy polgári perben felhasználható-e a bizonyíték, ott határozottan az a gyakorlati hozzáállás, hogy igen, teljes bizonyítóerővel felhasználható a menetrögzítő felvétele. Elkülönül egymástól, hogy szabályosan videózgat-e valaki és őrzi meg a felvételt vagy sem – utóbbi esetben legfeljebb megbünteti érte az adatvédelmi biztos, és egy másik kérdéskör, hogy ezt bizonyítékként felhasználják

- magyarázta a szakember. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy ha valaki nem volt részese egy balesetnek, csak kívülállóként a menetrögzítője épp szemtanúja volt az eseményeknek, akkor a felvételt kötelessége-e hatósági felszólítás nélkül átadni a hatóságoknak. Dr. Herpy Miklós szerint a kérdésre a válasz alapesetben az, hogy nem:

Nincs feljelentési kötelezettség ebben az esetben, nem kötelező nyilvánosságra hozni a felvételünket, de még a rendőrség tudomására hozni sem. De ha a hatóság máshonnan tudomást szerez róla, hogy az autónkban forgott a kamera, és a baleset miatt elindít akár egy szabálysértési, akár egy büntetőeljárást, ott hozhat olyan döntést a videó birtokosával szemben, hogy azt adja át a hatóság részére. Ezt már kötelező teljesíteni

- fogalmazott. Mint kifejtette, a bíróságon felhasználhatóak az így készült felvételek bizonyítékként, de jellemzően nem lehet egy-egy baleset körülményeit teljesen megítélni belőlük.

Az eset azon részében, amit a videó ábrázol, tiszta vizet önt a pohárba, tehát hazudozásnak nincs helye, bárki bármit mondott, ha annak az ellenkezője látszik a felvételen, akkor sakk-matt. Viszont egy baleset megítéléséhez szükséges összes releváns körülményt jellemzően nem szoktak ábrázolni a videofelvételek, további bizonyítás lefolytatására szokott szüksége lenni

- emlékeztetett.

Ezt mondja a hatóság az autós fedélzeti kameráról

Mint dr. Herpy Miklós is utalt rá, az autós kamerák kapcsán már több állásfoglalást is közzétett az Adatvédelmi Hatóság, azaz a pontos megnevezés szerint Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság. Az egyik ilyenben egy üzemanyagszállító cég kért állásfoglalást arról, elhelyezhet-e járműveiben menetrögzítő kamerákat.

Valakinek a képmása, a róla készített kép- és hangfelvétel a GDPR szerint személyes adatnak minősül; ezek készítése, rögzítése és tárolása pedig adatkezelésnek. Ennek következtében, amennyiben Önök olyan adatokat kezelnek a fedélzeti kamerák használata során, amelyek felvételein természetes személyek azonosíthatóvá válnak vagy felismerhetők, akkor adatkezelést folytatnak

- írták a konkrét esetről. Viszont kiemelték:

Egyébként, tekintettel arra, hogy a véleményezést kérő cég által tervezett adatkezelést a Társaság mint jogi személy üzleti tevékenysége keretében hajtaná végre, az nem minősül magáncélú adatkezelésnek, ezért arra a GDPR rendelkezéseit alkalmazni kell.

Elfogadható biztosítási ügyekben az autós kamera felvétele?

Kérdésünkre a Groupama Biztosító közölte: tapasztalataik szerint a járművekben használatos fedélzeti kamerák nagyon sok segítséget nyújthatnak a káresemény jogalapi tisztázásában.

Azokban az esetekben, melyekben a részes felek felelőssége nem vagy nehezen megállapítható, és tudomást szerzünk arról, hogy a járműben (járművekben) fedélzeti kamera volt felszerelve, a részes felekkel kiértékeljük a baleseti szituációt. Fontos megjegyezni azonban azt, hogy a felvételnek jól beazonosíthatónak kell lennie, illetve azt is, hogy rendőri intézkedés esetén elsősorban a rendőrség döntése az irányadó.Természetesen a fentiek nem csak a járművekben rögzített fedélzeti kamerákra vonatkoznak, hanem minden más telepített kamerára is, legyen szó közterületi, vagy akár magánterületi kameráról

- ismertette a társaság. Hozzátették: előfordult már, hogy döntően befolyásolta egy-egy káreset kimenetelét a rendelkezésre álló videó, de szerintük leginkább megerősítő célt szolgálnak a kamerafelvételek. Arról nincs adatuk, hogy hány ügyfél használhat menetrögzítőt.

Nem építettük még be a díjképzési politikánkba, így pontos adatokat nem tudunk. Jelenleg csak káresemény alkalmával találkozunk a használat tényével, feltéve, ha közlik a károsultak

- tette hozzá a Groupama.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A K&H Biztosító arról tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy gyakorlatuk szerint a kárrendezés során, amennyiben bármelyik résztvevő részéről felmerül, hogy rendelkezik kamerafelévétellel, akkor azt mindenképp értékelik, hogy felhasználható-e a bejelentett káresemény elbírálásánál.

Ezek többnyire a vitatott baleseti szituációk estén a felelősség mértékének eldöntéséhez nyújthatnak segítséget, a többi rendelkezésre álló információ mellett. Az utóbbi évek bírói gyakorlata is az, hogy a bizonyítási eljárás során a fedélzeti kamera felvétele bizonyítékként felhasználható. Ugyanakkor ki kell emelni azt is, hogy a kamerafelvétel önmagában nem feltétlenül elégséges bizonyíték a felelősség kérdésének tisztázásához, azt a többi rendelkezésre álló bizonyítékkal együtt kell értékelni

- részletezte a biztosító. Felidézték, voltak olyan esetek, ahol érdemi segítséget nyújtott a kamerafelvétel a felelősség kérdésének eldöntésében, ezek több esetben a sávváltás következtében kialakult baleseti szituációk tisztázásához nyújtottak támogatást.

Arra a kérdésünkre, hogy mennyire jellemző ügyfeleikre a kamerázás, a K&H közölte: jellemzően csak a vitatott közlekedési szituációk esetén - amikor a rendelkezésre álló adatok alapján meghozott döntésükkel nem elégedett valamelyik résztvevő - kerülnek csatolásra kamerafelvételek, így erre vonatkozóan nincsenek adataik. A náluk megköthető gépjárműbiztosítások esetében a fedélzeti kamera használatára nem érvényesíthető kedvezmény.

Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője megkeresésünkre arról beszélt, a biztosítók számára a kárrendezésben jelentős segítséget jelenthet, ha rendelkezésre állnak a balesetről és annak következményeiről készült fényképek és videófelvételek, ezért ők örömmel veszik az autós menetrögzítő kamera által rögzített felvételeket is.

Sok esetben megkönnyítik a káresemény körülményeinek tisztázását, hiszen az adott közlekedési szituációban olyan objektív adatokat rögzíthetnek, mint a pontos helyszín (közlekedési jelzőtáblákkal, útburkolati jelekkel), időpont, illetve az adott káreseményben résztvevő járműveknek a baleset kialakulásához vezető mozgása. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy bár a felvételek hozzájárulhatnak az ügy körülményeinek feltárásához, nem feltétlenül jelentenek döntő bizonyítékot, hiszen a műszerfal-kamera felvételei csupán egy nézőpontot mutatnak, és nem mindig tükrözik hűen a balesetet megelőző eseményeket, emellett a felvétel minősége is befolyásolhatja az értékelhetőséget

- magyarázta a szakember, aki azt is kiemelte, hogy amennyiben a kárfeldolgozás során kiderül, hogy az ügyfél rendelkezik autós menetrögzítő kamera által rögzített felvétellel, küldenek számára egy titkosított linket, és ezen keresztül kérik be azt. Az ezt követő vizsgálatok során derül ki, hogy a felvétel mennyire alkalmas arra, hogy bizonyítékként szolgálhasson. Felidézte, több esetük is volt, amelyekben egy-egy menetrögzítős felvétel segített pontot tenni az ügy végére:

Autós menetrögzítő kamera által rögzített felvételek tudtak például tisztázni olyan helyzeteket, ahol a balesetet okozó jármű nem volt beazonosítható vagy ahol vitás helyzet alakult ki a felelősség tekintetében. Konkrét példaként előfordult olyan eset, amikor a tényleges veszélyhelyzetet előidéző gépkocsi elhagyta a baleset helyszínét, a káresemény kialakulásához vezető jármű mozgások azonban teljes részletességgel rekonstruálhatóak voltak a kamera felvétel alapján, ahogy az abban résztvevő járművek beazonosításához szükséges információk is

- magyarázta Borbély Krisztián. Viszont a társaságnak nincsenek információi arra vonatkozóan, hogy milyen arányban használnak autós menetrögzítő kamerát az ügyfeleik.

A Generali Biztosító közlése szerint ha a bekövetkezett balesetről vagy káreseményről rendelkezésre áll bármilyen fénykép vagy videó, az nagyban megkönnyíti a kár elbírálásnak folyamatát és rövidítheti annak időtartamát.

Ennek beküldése mind a károsult, mind a károkozó érdekeit szolgálhatja, hiszen alátámasztja a baleset körülményeit és annak mértékét. A beküldött fényképek és videók hitelességét természetesen vizsgáljuk, annak érdekében, hogy az utólagos módosításokat (pld: fotó retusálás, VI konvertálás) kiszűrjük

- részletezték. A biztosító felidézte, az utóbbi időben több olyan több olyan káreseményük is volt, ahol a beküldött videó nagyban segítette munkát.

  • Megemlítették azt az esetet, mikor a STOP táblánál álló gépjárműbe hajtott bele a védett útvonalon közlekedő jármű,
  • illetve azt az esetet, amikor az előzést végrehajtó jármű elé, irányjelző használata nélkül „bevágott” az éppen előzött jármű.
  • Hasonló eset volt, amikor a belvárosi parkollóhelyről induló jármű nem adott elsőbbséget a mellette közlekedőnek, akit hirtelen irányváltásra kényszerített, aminek a baleset lett a következménye.

A Generali aláhúzta: ha rendelkezésünkre áll bármilyen fénykép vagy videó a balesetről, akkor azt osszuk meg a biztosítóval, hisz ezzel nagymértékben lerövidíthetjük a kárrendezés időtartamát és gyorsabban kaphatjuk meg a kártérítési összeget.

Mindenkit arra bátorítunk, hogy használjon valamilyen menetrögzítő kamerát. Ha baleset ér minket, érdemes elővenni a mobiltelefonunkat és készíteni néhány fotót a forgalmi helyzetről és a járművekről. Természetesen ezalatt fontos figyelnünk a saját testi épségünkre is. Nem szükségesek nagyon közeli (makró) fotók a sérülésekről, lényegesebb maga a közlekedési szituáció. Arról nem vezetünk külön nyilvántartást, hogy hány esetben kerül benyújtásra videó egy adott káresemény kapcsán, de ez egyre gyakrabban megtörténik

- magyarázta a társaság, akik dr. Herpy Miklóshoz hasonlóan kiemelték, hogy Magyarországon nincs átfogó, egységes jogi szabályozás az autós fedélzeti kamerák használatára vonatkozóan. Nem tiltott az alkalmazásuk, ugyanakkor számos jogszabály támaszt feltételeket többek között a rögzítés módjával, a képminőséggel, a rögzített felvétel tárolhatóságának idejével, a folyamatos forgalomfigyeléssel, az út szélén közlekedők felismerhetőségével szemben.

Például a menetrögzítőkkel készült felvételek az azon szereplők személyiségi jogait sérthetik, így azok nyilvánosságra hozatalát - például közösségi oldalra történő feltöltést - nem tanácsoljuk az érintettek hozzájárulása nélkül. Adatvédelmi okok miatt hasonlóképpen kell ügyelnünk a balesetben érintett másik fél járművének rendszámára, egyéb személyes adataira is. Összegezve azonban elmondható, hogy főszabály szerint a balesetben vétlen fél jogos érdekének érvényesítése céljából a biztosítók és az ügyben eljáró hatóságok részére átadhatók a menetrögzítőkkel készült videófelvételek

- magyarázták.

Címkék:
biztosítás, autó, K&H, baleset, videó, rendőrség, adatvédelem, bíróság, biztosító, generali, kamera, hatóság, groupama, eljárás, fedélzeti kamera, autóbaleset,