Szinte mindenki innen vesz most abroncsot az autójára: ez azért tényleg hihetetlen

Pénzcentrum2024. szeptember 2. 10:30

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) jelentése szerint 2024 első félévében a másodlagos piacon, azaz az autógyáraknak közvetlenül nem értékesített abroncsok piacán, látható javulás tapasztalható.

Míg 2023-ban a személygépkocsi-abroncsok piaca 8%-kal, a teherautó-abroncsoké pedig 17%-kal csökkent, addig 2024-ben az értékesítési volumen emelkedett, különösen a négyévszakos abroncsok esetében, ahol 19%-os növekedést regisztráltak a második negyedévben. A teherautó-abroncsok piaca azonban továbbra is zsugorodik, 2024 első félévében 5%-kal csökkent a forgalom az előző év azonos időszakához képest. A mezőgazdasági abroncsok eladásait viszont az esős időjárási körülmények segítették.

Az importpiacon jelentős változások történtek. A kínai gumiabroncsok részesedése folyamatosan nő, a 2019-es 59%-ról 2023-ra 712%-ra emelkedett. A Kínából származó abroncsok mennyisége 2023 végére több mint 40 millió darabbal haladta meg a 2015-ös adatokat. Az orosz import teljesen eltűnt a piacról a szankciók miatt, míg a koreai import is jelentős növekedést mutat (+11%). A tehergépkocsi- és autóbusz-abroncsok importja szintén magas szinten maradt, bár 2024 első felében csökkent a kínai, vietnámi és egyiptomi import növekedése ellensúlyozta a koreai és japán import visszaesését.

Az európai járműhasználat továbbra is emelkedő tendenciát mutat. 2023-ban a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma 21%-kal nőtt, bár még mindig kissé a járvány előtti szint alatt van. A kisteherautók már meghaladták a járvány előtti forgalmat, főként a megnövekedett házhozszállítási igények miatt. Az előrejelzések szerint a személygépkocsikkal megtett kilométerek 2025-re érik el újra a 2019-es szinteket, miközben az autós ingázás csökkenését részben ellensúlyozza a szabadidős célú utazások iránti növekvő kereslet.

Címkék:
autó, európa, piac, gumiabroncs, import, vietnami, eladás, abroncs, kína, jármű,