Élesedik a kötelező rendszámcsere: az autósoknak kell fizetni, sokan fognak rajta bukni szeptembertől

Pénzcentrum2024. szeptember 1. 14:02

Szeptembertől nem kaphatnak zöld rendszámot az újonnan forgalomba helyezett plug-in hibrid autók Magyarországon, legyen szó import használtkocsiról, vagy szalonból rendelt, új modellről. A már kiadott zöld rendszámokat 2026-ig kell fehérre cserélnie a PHEV-tulajoknak, saját költségen. Összefoglaltuk, mit jelent ez az intézkedés és mit hozhat a magyarországi autópiacon.

Szeptembertől Magyarországon nem lehet plug-in hibrid autókat zöld rendszámmal forgalomba helyezni, mivel a kormányzat szigorította a környezetbarát járművek számára nyújtott kedvezmények feltételeit. Az új szabályozás szerint kizárólag a tisztán elektromos hajtású autók jogosultak a zöld rendszámra, amely különféle előnyöket biztosít a tulajdonosoknak, például bizonyos városokban ingyenes parkolást, kedvezőbb adózást.

Az új szabályozás következményeként a már zöld rendszámmal rendelkező plug-in hibrid autóknak 2026 novemberéig kötelezően le kell cserélniük rendszámaikat hagyományos, fehér alapon fekete rendszámra. A rendszámcsere költségét az autósoknak kell fedezniük. Az Építési és Közelekedési Minisztérium szerint a rendszámcsere célja az, hogy egyértelművé váljon, mely járművek felelnek meg a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak, és így biztosítható legyen, hogy csak a valóban alacsony kibocsátású járművek részesülnek a kedvezményekből.

Ez a döntés jelentős hatással lehet az autópiacra is. A plug-in hibridek iránti kereslet csökkenhet, mivel a vásárlók számára már nem lesznek elérhetőek az eddigi előnyök. Korábbi interjúnkban Varjas Ádám, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója is arról beszélt, már a nyáron vizsgálták, lehetnek-e tömeges visszalépések a döntés miatt szeptembertől.

Az utóbbi években sok, céges car policy-ba bekerült kötelező elvárásként a zöld rendszám. Magyarországon az újautó-eladásoknak az 5-6 százaléka elektromos és egy kicsivel kevesebb, 4-5 százaléka plug-in hibrid, tehát egy viszonylag nagy volumenről beszélünk. Kérdés, hogy azoknál a cégeknél, ahol a zöld rendszám és az ezzel járó adózási előnyök kiemelten fontosak, a zöld rendszám megszűnése esetén beengedik-e a flottáikba a jövőben a PHEV autókat, tisztán környezetvédelmi megfontolásból. Tehát autókereskedő szemmel ebben a szegmensben várható egy keresletcsökkenés

- magyarázta a szakember. MInt hozzátette: szerinte a magánszemélyeknél ez kevésbé fog gondot okozni. Cégeknél viszont a zöld rendszámnak vannak előnyei a környezetvédelmi szempontokon és az ingyenes parkoláson kívül is: például a cégautó mentesség. Ez egy vállalkozás költségvetésében jelentős tétel.

Jöhet az árcsökkenés?

Logikus lépés lenne a márkakereskedők részéről, ha szeptember előtt a még készleten álló plug-in hibrid autókat forgalomba helyeznék, hogy azok még megkaphasság 2 évre a zöld rendszámot. Hiszen így a készletautókat még könnyebben lehetne értékesíteni - ezt már Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója mondta amikor arról kérdeztük, az intézkedés milyen hatással lehet a használtpiacra.

A várakozásaik szerint a megszűnő kedvezmények miatt a PHEV autók esetében a céges vásárlók jelentős része más kategóriákban fog új jármű után nézni. Azok a vásárlók, akik továbbra is érdeklődnek a PHEV autók iránt, valószínűleg jelentős alkura törekednek majd. A használtautó kereskedők már eleve alacsonyabb áron ajánlanak majd felvásárlási lehetőséget a PHEV tulajdonosoknak, és az újautó-szalonok is kevesebbet kínálhatnak egy PHEV autó beszámításakor.

Jelentősebb árcsökkenés viszont a 2026 novembere előtti időszakban várható, amikor is minden PHEV tulajdonosnak le kell adnia a zöld rendszámot. Ahogy közeledik a rendszámcsere határideje, a plug-in hibrid autók tulajdonosai egyre nyomottabb áron próbálhatják meg értékesíteni autóikat

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- tette hozzá.

Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója pedig arról beszélt: ddig is benne volt a pakliban, hogy a plug-in hibridekre vonatkozó kedvezményeket eltörlik, korlátozzák. Sőt, több hazai nagyváros már lépett is, például regisztrációhoz kötik az ingyenes zöld rendszámos parkolást, és a PHEV autók nem jogosultak erre, valamint Budapesten is régóta téma volt az ingyenes parkolás feltételeinek megváltoztatása. Aki ilyen meghajtású autón gondolkodott, az számíthatott rá, hogy előbb-utóbb valamilyen szigor lesz.

Az intézkedéstől markáns piaci változás, kereslet-, vagy árcsökkenés véleményem szerint nem várható, sőt, mi azt tapasztaljuk, hogy a mostani szigorítás körüli sajtóvisszhang miatt sokan érdeklődni kezdtek a plug-in hibridek iránt

- magyarázta. Ugyanakkor szerinte a régebbi, 4-5 évnél idősebb plug-in hibridek piaci értéke a zöld rendszám előnyei nélkül valamelyest közeledhet a benzines és dízelautókéhoz. Hiszen a hagyományos meghajtású autókkal szemben ezek javítása drágább, és a tisztán elektromos hatótávot csak azok tudják valódi költségcsökkentésre használni, akik keveset ingáznak, hiszen ezek állapottól függően csak 20-30 kilométert tudnak tisztán elektromosan megtenni.

Címlapkép: Demecs Zsolt, MTI/MTVA 

Címkék:
autó, rendszám, zöld rendszám, hibrid, autóvásárlás, törvénymódosítás, autók, elektromos, autópiac, újautó, használtautó-piac, jogszabályok,