Szánthó Péter • 2024. augusztus 25. 13:02
Csütörökön délután és kedd reggel a legrosszabb közlekedni Budapesten, ekkor vannak a legnagyobb dugók - derült ki egy navigációs cég adataiból. A 2023-as év legzsúfoltabb napja a magyar fővárosban december 6-a volt, amikor majdnem 26 percbe telt megtenni 10 kilométert a belvárosban.
A tavalyi évben csökkent az átlagos dugóban töltött idő Budapest belvárosában: a TomTom navigációs cég adatai szerint a 10 km megtételéhez szükséges átlagos idő 30 másodperccel csökkent a fővárosban. Összességében a magyar fővárosban tavaly átlagosan 21 perc és 10 másodperc alatt lehetett 10 kilométert megtenni, ezzel Budapest a világ 58. legdugósabb városa volt. A 2023-as év legzsúfoltabb napja a magyar fővárosban december 6-a volt, amikor majdnem 26 percbe telt megtenni 10 kilométert a belvárosban.
Mint kiderült, ha valaki napjában 20 kilométert autózott Budapest belvárosában, akkor az év során összesen 405 órát tölthetett a forgalomban, átlagosan 171 órát ült a dugóban az, aki a csúcsforgalomban közlekedett - azaz 7 napot és 3 órát. De mindez több mint 14 órával kevesebb, mint amennyi 2022-ben volt.
A navigációs adatok alapján kiderült, hogy 2023-ban a fővárosban reggel 7 és 9 között tart a csúcsforgalom, délután pedig 3-kor már erősödik a dugó, és egészen 6 óráig nagy a forgalom az utakon. Kivéve pénteken, amikor már délután 1 óra körül elkezd emelkedni a 20 kilométerre jutó utazási idő. Összességében egy átlag autós, aki 20 kilométert ingázik, tavaly. Azt is megnézték, hogy mely időszakban ajánlott leginkább elkerülni Budapestet:
a legnagyobb dugó 2023 nagy átlagát nézve csütörtökön délután 4 és 5 között volt, ekkoriban 20 kilométer megtétele átlagosan több mint 57 perc volt a belvárosban.
Íme a részletes belvárosidugótáblázat:
Az is kiderült, hogy valamivel nagyobb a torlódás a délutáni csúcsban, ekkor 20 kiliméter megtételéhez 54 perc kellett átlagosan tavaly, míg a reggeli dugóban ugyanekkora távolság 51 perc alatt volt meg.
A pesti külvárosban a legrosszabb időszak a kedd reggel volt, 8 és 9 óra között több mint 33 perc alatt lehetett megtenni 20 kilométert az éves átlagok szerint.
A külvárosban közlekedők esetében egyébként nem volt különbség a reggeli és az esti csúcsidőszak között, mindkét esetben átlagosan 31 percbe telt megtenni 20 kilométert. Aki csak a külvárosban, de csúcsidőben autózott, az összesen 77 órát töltött a dugóban tavaly, ami 3 napot és 5 órát jelent - ez 5 óra 2 perccel kevesebb mint 2022-ben volt.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Íme a dugótáblázat a külvárosi részeken:
A vizsgált, 225 európai város közül Budapest a 28. a dugók tekintetében, hasonló a helyzet a magyar fővárosban is, mint Lipcsében, Krakkóban, Bécsben vagy akár Firenzében. A navigációs cég rangsora szerint a legnagyobb dugók 2023-ban Londonban voltak. A brit fővárosban egy tipikus 10 km-es utazás átlagos ideje 2023-ban 37 perc és 20 másodperc volt. Ez egy perccel több, mint 2022-ben, és azok számára, akik csúcsidőben ingáznak reggel és este 10-10 km-t, a helyzet még rosszabb. Ezek a sofőrök naponta egy óra és 28 percet töltenek a forgalomban, és naponta körülbelül 38 percet veszítenek idejükből a dugók miatt.
A második legdugósabb város Dublin volt tavaly, ahol 10 kilométer megtételéhez 29 perc 30 másodperc kellett, és a szám szintén 1 perccel rosszabb lett, mint 2022-ben volt. 26 perc feletti időket mértek Milánóban, Bukarestben, Brüsszelben, Rómában és Párizsban is, úgyhogy innen nézve a pesti dugóhelyzet nem is annyira rossz. Főleg ha azt is hozzávesszük, hogy az összes felsorolt városban nőtt a 10 kilométer megtételéhez szükséges idő.
A lista végén Taranto áll, amely Olaszország Puglia régiójának második, Dél-Olaszország harmadik legnagyobb városa, itt 10 perc és 20 másodperc volt megtenni 10 kilométert tavaly, a második legkevésbé dugós város Middlesbrough lett, de a csehországi Ostravában vagy a belgiumi Charleroiban sem sokkal rosszabb a helyzet.
Címlapkép: Balogh Zoltán, MTI/MTVA