Egyre több magyar kínlódik a kocsijával: ezeket a szagokat, zajokat nem szabad félvállról venni

Pénzcentrum2024. augusztus 19. 16:05

Az autók bonyolult gépezetek, amelyek gondos figyelmet igényelnek, különösen akkor, ha szokatlan zajokat vagy szagokat észlelünk. Ezek az apró jelek gyakran komoly problémákra utalhatnak, amelyeket időben kezelve elkerülhetjük a súlyosabb meghibásodásokat. Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a szagokat és zajokat, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Amikor minden rendben van, az autó egy simán működő gépezet. De amint váratlan zajokat hallasz vagy nem kívánt szagokat érzel, érdemes odafigyelni, mert ez a kocsi figyelmeztetése arra, hogy valami baj van.

„Az autóink már nagyon jól alkalmazkodnak a problémákhoz, ami azt jelenti, hogy nem mindig vesszük észre rögtön, ha valami nincs rendben. De ez azt is jelenti, hogy mire szagot érzel vagy zajt hallasz, a helyzet már súlyos lehet” - mondta a HuffPostnak Bogi Lateiner, egy Phoenixben dolgozó autószerelő és a Girl Gang Garage tulajdonosa, amely egy női szakmunkásokat képező hálózat.

Íme, a leggyakoribb szagok és zajok, amelyeket az autószerelők szerint soha nem szabad figyelmen kívül hagyni:

Égő olaj szaga

Az égő olaj szaga ipari, „gyári jellegű,” és különböző kockázatokkal járhat. Ha ezt az autó belsejében vagy a motorháztető alatt érzed, valószínűleg olaj szivárog valahonnan, például a motorból vagy a kormányműből, és valami forró felületre csöpög.

Az olajszivárgás két fő okból is problémás. Egyrészt az olaj, amely az autó éltető ereje, nincs ott, ahol lennie kellene, így nem keni az alkatrészeket, és nem védi meg őket a sérüléstől. Emellett valószínű, hogy az olaj valami forró felületre szivárog, ahol elég, és ezért érzed azt a szagot. Ha ez elég súlyossá válik, tüzet is okozhat. Egy kis mennyiség valószínűleg nem gyullad ki, de nagyobb mennyiség már igen - mondta Lateiner.

Az olajszivárgásnak látható jelei is lehetnek. Ha megfigyeled a szivárgó anyag színét, az segíthet a szerelőnek diagnosztizálni a problémát. Például, ha vöröses az anyag, akkor valószínűleg a kormányműből vagy a váltórendszerből szivárog, míg a motorolaj általában barna színű.

Égett gumi szaga

Chad Cantrell, a virginiai Lynchburgben működő Forest Brook Automotive szerelője szerint égő gumi szagot akkor érezhetünk, ha féknyereg-problémák vannak. A féknyergek egy hidraulikus szorítószerkezet, amely a fékbetéteket a tárcsákhoz nyomja, hogy lelassítsa az autót, amikor a fékpedálra lépsz. Ha ezek meghibásodnak, előfordulhat, hogy blokkolnak, ami miatt a kerék sem forog rendesen és a gumiabroncs tapad az aszfalthoz, mert nem forog megfelelően.

„Ezt az autót mindenképpen be kell vinni a szervizbe, mert tönkreteszed a gumiabroncsot, és az autó sem fog egyenesen haladni,” mondta.

Édes szagok

Az egyik gyakori panasz, amit az ügyfelek a szervizbe hoznak, az „édes, savas” vagy „forró szirup szag,” amit a szellőzőkben vagy az autó körül éreznek, mondta Lateiner. Ez általában azt jelenti, hogy a hűtőfolyadék – amely az autó optimális hőmérsékletű működését biztosítja – szivárog, és valami forró felületre kerül. A hűtőfolyadék nem gyúlékony, tehát nincs tűzveszély, de minél tovább halogatod a javítást, annál drágább lesz. Ha elfogy a hűtőfolyadék, a motor túlmelegedhet, és ennek javítása súlyos pénzbe kerülhet.

Ezért, ha ezt a szagot érzed, mielőbb vidd el az autót a szervizbe. „A hűtőfolyadék szivárgásának javítása viszonylag olcsó, de ha figyelmen kívül hagyod, annak következményei általában nagyon költségesek,” - hívta fel a figyelmet Lateiner.

Égő műanyag szagok

Az égő műanyag szaga egyszerűen jelentheti azt, hogy ráhajtottál egy műanyag zacskóra, amely beszorult a kipufogódhoz. Vagy azt is jelentheti, hogy egy kábel vagy vezeték meglazult és érintkezik a kipufogóval. Az elektromos problémákat nem szabad elhanyagolni, ezért érdemes mielőbb ellenőriztetni az autót, csak a biztonság kedvéért.

„Lehet, hogy csak egy jelentéktelen dolog, mint egy elégett műanyag zacskó, de lehet valami komolyabb is, mert elektromos probléma,” - húzta alá Lateiner.

Penészes szagok

Ha „koszos zokni” szagot érzel az autóban, az valószínűleg a kabinszűrőből származik, mert a műszerfal alatt lévő légkondicionáló dobozban penész keletkezett. A kabinszűrő az autó belsejébe befújt levegőt szűri, míg a légszűrő a motornak van, és megakadályozza, hogy szennyeződések és törmelékek jussanak be a motorba.

„Sokan nem is tudják, hogy van kabinszűrőjük. Ezért hajlamosak semmit sem tenni vele, amíg az autó nagyon büdös nem lesz,” - mondta Lateiner. A jó hír az, hogy ezek cseréje általában egyszerű.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Záptojás szag

Ha záptojás szagot érzel a kipufogóból, az annak a jele, hogy a katalizátorod rossz vagy elöregedett. Ez általában a motor és a kipufogódob között található, és az autód kipufogórendszerének tisztításáért felelős. Lateiner szerint ezt a szagot általában más riasztó jelek is kísérik, például a „check engine” lámpa felvillanása.

Ez azt is jelentheti, hogy a katalizátorodat ellopták. A méhsejtszerű szerkezet ritka fémeket tartalmaz, amelyeket a tolvajok keresnek.

Fékzajok

Mivel a fékek elengedhetetlenek az autó leállításához vagy elindításához, soha nem szabad figyelmen kívül hagyni őket. Egyes nyikorgások vagy csipogások könnyen javíthatók, és nem jel entenek veszélyt.

Lateiner példálózott magas hangú fékzajra, amelyet csak reggel, az autó megállításakor hallasz: lehet, hogy csak egy kis felületi rozsdával van dolgod a tárcsákon, de egyes zajok komolyabb veszélyt jelenthetnek, ha figyelmen kívül hagyod őket.

Ha egy 'pa-pa-pa' jellegű hangot hallasz kanyarodáskor, az egy rossz féltengely jele lehet, ami, ha súlyosbodik, otthagyhat a kocsi út szélén

- mondta Lateiner. A fékekből származó csiszoló hang a „legrosszabb” zaj, amit hallhatsz, „a fém a fémmel érintkezve nem állítja meg az autót túl jól" a szakember szerint, mindez annak a jele, hogy elkophatott a fékbetét.

Kattogó zajok

A kattogó zajokat a rugók, gömbcsuklók vagy stabilizátor rudak meghibásodása is okozhat. A rugók elnyelik az autó rezgéseit és zajait, míg a gömbcsuklók a felfüggesztést mozgatják fel-le, amikor az autó áthalad a bukkanókon. A stabilizátor rudak U-alakú stabilizátorok, amelyek a gyors kanyarok során stabilan tartják az autót. Röviden: ezek mind olyan fontos autóalkatrészek, amelyek biztosítják, hogy a jármű simán haladjon előre.

Az idősebb autók elkezdenek kattogni, pattogni és nyikorgó hangokat adni. És ez általában azért van, mert az egyik csukló, az egyik rugó vagy valami más, aminek az a dolga, hogy mozgást biztosítson, de ne túl sok mozgást, elhasználódott, és a nem megfelelő mozgást teszi lehetővé

- magyarázta Lateiner.

Zörgő zajok

Cantrell szerint a zörgő zajok lehetnek kis problémák, mint például egy kipufogólemez vagy tartó, amely meglazult és zörög, de lehetnek nagyobb bajokis, mint például egy vezérműlánc feszítő probléma. A vezérműszíjak és vezérműláncok biztosítják, hogy a motor megfelelően szinkronizáljon, hogy az autó dugattyúi és szelepei megfelelően működjenek. Tehát, ha ezek az autóalkatrészek elromlanak, az tönkreteheti a motort.

Ha a zörgő zajt a motortérben hallod, valószínűleg szükséged van egy szerelőre, hogy ellenőrizze, kell-e új vezérműszíj vagy vezérműlánc

- figyelmeztetett.

Címkék:
autó, autószerviz, szerviz, szerelő, autószerelő, olaj, meghibásodás,