Szivárognak a részletek, komoly KRESZ-változás készül Magyarországon: erről minden autósnak tudnia kell

Telex2024. augusztus 15. 15:31

Fokozatosan kötelező lenne a bukósisak, új szabályok vonatkoznának a gyalogosokra és a rollerek szabályozása is hangsúlyos lesz az új KRESZ-ben - írta a Telex. A jelemlegi tervek szerint egy év múlva lépne életbe a jelentősen átszabott közlekedési szabályrendszer.

A közlekedési szabályok átfogó reformja van kilátásban Magyarországon, amely jelentős változásokat hozhat a kerékpárosok, gyalogosok és az újfajta mikromobilitási eszközök, leginkább az elektromos rollerek használói számára. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet ma tartott háttérbeszélgetést a tervezett módosításokról.

A gyalogosokra vonatkozó szabályok terén fontos újítás lehet, hogy a jövőben nemcsak az átkelés közben, hanem már az átkelési szándék esetén is elsőbbséget élveznének. Ez azt jelentené, hogy a járművezetőknek már a zebra felé közeledő vagy az úttest szélén várakozó gyalogosok észlelésekor lassítaniuk kellene. Ugyanakkor szélesebb utakon ez csak akkor lenne kötelező, ha a gyalogos már a szomszédos sávban halad.

A kerékpárosokat érintő változások között szerepel a bukósisak használatának fokozatos kötelezővé tétele. Dr. Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró elmondása szerint ezt először a 14 éves és annál fiatalabb kerékpárosok számára írnák elő, figyelembe véve a generációs különbségeket is a sisak elfogadottságában.

Az új KRESZ-ben megkülönböztetnék a sima és a különleges kerékpárokat. A sima kerékpár definíciója szerint kétkerekű, emberi erővel vagy legfeljebb 1000 watt teljesítményű motorral hajtott eszköz, amelynek legnagyobb sebessége 25 km/óra lehet. A különleges kerékpárok kategóriájába tartozhatnak a cargo bike-ok, bringóhintók és riksák.

A tervezet bevezeti a kerékpáros övezet fogalmát is, ahol elsősorban kerékpárosok és más kisebb közlekedési eszközök közlekedhetnének, valamint gyalogosok használhatnák. Egyéb járművek csak célforgalomban és maximum 30 km/óra sebességgel hajthatnának be ezekre a területekre.

A sebességhatárok tekintetében több javaslat is felmerült. Az egyik szerint a gyalogosok között továbbra is legfeljebb 10 km/óra sebességgel lehetne közlekedni, míg minden más helyen 50 km/órás limit lenne érvényben. Más elképzelések szerint differenciált sebességkorlátozások maradnának érvényben az úttípustól és a többi közlekedő jelenlététől függően.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az új szabályozás lehetővé tenné a kerékpárosok számára, hogy bizonyos feltételek mellett jobbról előzzék meg az álló vagy lassan haladó járműveket. Emellett a kerékpáros átkelőhelyek fogalma is bekerülne a KRESZ-be, ahol a kerékpárosoknak lenne elsőbbségük, de maximum 10 km/óra sebességgel haladhatnának át.

A mikromobilitási eszközök, különösen az elektromos rollerek szabályozása is részét képezi a tervezett változásoknak. A kisebb teljesítményű e-rollerekre alapvetően a kerékpáros szabályok vonatkoznának, míg az erősebb változatok a segédmotor-kategóriába tartoznának, kötelező biztosítással és bukósisakkal.

A szakértők hangsúlyozták, hogy az új szabályozás rugalmas lesz, és a jövőben szükség esetén könnyen módosítható. A tervek szerint a KRESZ-reform nagyjából egy év múlva léphet életbe, addig még finomíthatják a részleteket.

Címkék:
kötelező, kresz, szabályozás, szabály, óra, szabályok, szabálytalanság, szabálysértés, változások, eszközök, gyalogos, szabályváltozás,