Lamborghinit reggelizik, de a családot is kiszolgálja: teszten a Hyundai világújdonsága, az Ioniq 5N

Szánthó Péter2024. augusztus 9. 13:04

Ízig-vérig családi elektromos élményautót készített a Hyundai, igen immár ilyen kategória is létezik: hétköznap praktikusan lehet vele hurcolni a gyerekeket, bevásárolni két hétre előre, hétvégén pedig apu a pályára is kiviheti, ahol több sportkocsit is maga mögé utasíthat. Az Ioniq 5N 600+ lóereje nagyon nem játék! Alaposan leteszteltük a 30 milliós kocsit, ami ugyan elektromos, de varázsütésre röfögő, durrogó sportkocsivá változik, váltást is szimulálva - és nem kérdez! Brutál töltési sebesség, elképesztő technika és egy huncut piros gomb, amit ész nélkül nem kéne nyomkodni. Autóteszt.

Újabb eszement szériagyártású autó gurult ki a Hyundai sportműhelyéből: a benzines modelleknél már bizonyított N-részleg most azt a feladatot kapta, hogy faragjanak élményautót a gyártó egyik legjobb elektromos modelljéből, az Ioniq 5-ből - az alapverziót mi is kipróbáltuk a bevezetéskor, cikkünket itt tudod elolvasni. A sportosított Ioniq 5N alapvetően nem feltétlen arra készült, hogy brutál köridőket menjenek vele, hanem arra, hogy a benne töltött időben mindenki vigyorogjon, akár városban araszol a dugóban, akár a pályán vereti, és az átlagember is Michelisz Norbinak érezhesse magát.

Oké, mindennek ellenére elég komolyat ment a Nürburgringen, 7:45.59 alatt értek vele körbe a legendás pályán (az itteni teljesítmény fontos viszonyítási alap a sportautós világban). Bár a mindenkori rekordtól nagyon messze volt, ezt jelenleg a Mercedes szuperautója, az AMG One tartja 6:30.705-tel, de egyrészt azzal nem mész el két hétre nagybevásárolni, és majdnem 1 milliárd forintba kerül, nem 30 millióba, másrészt az amúgy 2,3 tonnás Ioniq 5N-nek így sem kell szégyenkeznie, csak egy pár sportkocsi, amelynél gyorsabban abszolválta a Nürburgring-kört:

  • Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera
  • Lamborghini Murciélago LP640
  • Porsche 911 GT3 RS (996)
  • Lotus Exige Cup 380 (2017)
  • Aston Martin V8 Vantage GT8 (2017)

Íme videón is az eszelős kör:

Ilyet még nem csinált senki

Az N-modellen már kívülről is látszik, hogy a pályára teremtették: fekete és piros díszbetéteket kapott, a kerékjáratokat kiszélesítették és hűtőnyílásokat is tettek rájuk, illetve az elején is nagyobb lett a légbeömlő nyílás, hogy a folyadékhűtéssel működő rendszer ne főjön meg, ha az ember huzamosabb ideig nagysebességgel közlekedik vele. Emellett a tetőspoiler is nagyobb lett, azt ugyan nem tudom, az aerodinamikai elemek mennyiben járulnak hozzá a fogyasztás csökkentéséhez, de kinézetre biztosan ütősek.

Ahogyan a 21 colos alufelnik is, amelyeken 275/35ZR21-es méretű kerekek voltak - már csak felgumizni is bő 600 ezer forint lenne a kocsit, ha maradnánk a Pirellinél. A két villanymotor összteljesítménye 609 lóerő (de a kormányon van egy huncut piros gomb, ami 10 másodpercig még rádob 41 pacit, így 650 lóerős lesz a gép), a 0-100-as sprint akár 3,4 másodperc alatt összejön neki. Persze, a piros NGM-gombnak inkább a versenypályán van értelme, de azért egy-egy sztrádás előzésnél is hívogat, hogy nyomd meg - a rövidítés mögött egyébként a N Grin Boost elnevezés lapul, de egyes utasaim szerint inkább Nagy G*cis Balesetet jelent, ha a forgalomban használod.

A sofőr szabadon állíthatja az első-hátsó nyomatékelosztást, sőt, teljesen első- vagy hátsókerék-meghajtásúvá is lehet varázsolni a kocsit, az első motor 226 lóerős, a hátsó pedig 383. A szokásos Eco, Normál, és Sport módok mellett két sajátot is konfigurálhatunk magunknak, ezt a kormányon elhelyezett N-gombbal lehet beállítani. Sőt, ha kanyargós útszakaszra figyelmeztető táblát lát a kocsi, akkor szól, hogy ha szórakozni akarsz, akkor kapcsolj át N-be.

Címkék:
autó, elektromos autó, teszt, elektromos, újautó, autóteszt, hyundai, elektromos töltőállomás, elektromobilitás, sportautó,