Egyre több a biciklis, rolleres öngyilkosjelölt a hazai sztrádákon: óriási a veszély, itt bukkanatnak fel

Szánthó Péter2024. július 15. 13:02

A gyalogosok és a kerékpárosok mellett egyre gyakrabban látni elektromos rollereseket is a hazai autópályákon, gyorsforgalmi utakon - közölte a Magyar Közút a Pénzcentrum kérdésére, hozzátették: ma ez már nem számít extrém esetnek. Ráadásul, mint elmondták, a közlekedő autósok nagyon nem tudnak felkészülni egy ilyen extrém helyzetre és elkerülni a balesetet. Azt tanácsolták, pihenőhelyek környékén vagy csomópontoknál különösen figyelni kell, tapasztalataik szerint jellemzően ott szoktak előfordulni a gyalogosok, biciklisek, rolleresek. A horrorkaravánok kapcsán a cég elárulta, a veszélyes járműveket a kamerákon nehéz kiszúrni, de az útellenőrök rendőrt hívnak, ha ilyennel találkoznak.

Egyre gyakoribb, hogy gyalogosok, kerékpárosok közlekednek az autópályákon, gyorsforgalmi utakon, és ide vehető még az elektromos roller is - közölte a Pénzcentrum kérdésére a Magyar Közút. Sőt, mint a Magyar Közút ismertette: volt rá példa korábban arra, hogy az M44-es autóúton elektromos mopeddel közlekedett egy idős férfi, őt az útellenőr begyűjtötte és biztonságban hazavitte.

Ma már nem számít extrém esetnek, ha gyalogost vagy kerékpárost látunk egy gyorsforgalmi úton

- tették hozzá. Kérdésünkre a vállalat elárulta, ha a kamerán látják, hogy valaki sétál, biciklizik, rollerezik az úton, akkor azonnal értesítik az útellenőrt és a rendőrséget. Ha útbejárás közben vesznek észre ilyen eseteket, akkor, ha tehetik (és nem egy másik szituációhoz kell rohanni), szakemberek megállnak és igyekeznek segíteni addig, amíg a hatóságok meg nem érkeznek.

Legutóbb június végén, a Tények nézője videózott le egy férfit, aki az M5-ös bevezető szakaszán rollerezett. Semmilyen védőfelszerelés nem volt rajta, nagyjából 75 km/órával mehetett. A felvételeken jól látszik, a vakmerő férfi az autóktól pár centire haladt el:

Erre nem lehet felkészülni

Talán sokan emlékeznek például arra a tavaly májusi esetre, amikor egy idős férfi éjszaka egy pihenőből elindult az M0-s túloldalára, elgázolták, és több autós is áthajtott rajta, mert nem vette észre. Kíváncsiak voltunk, hogy az autósok hogyan készülhetnek fel a hasonló szituációkra, amikor mondjuk egy gyalogos jelenik meg a pályán. A Magyar Közút szerint nehéz ilyen extrém helyzetekre készülni, hiszen alapvetően nem kellene arra számítani az autósoknak, hogy egyszer csak egy gyalogos jelenik meg előttük. Arra azért érdemes figyelni, hogy

a gyalogosok, kerékpárosok zömmel pihenőhelyek környékén vagy csomópontoknál fordulhatnak elő, ezért ezekben a térségekben érdemes fokozott óvatossággal közlekedni. A balesetek elkerülése érdekében általánosságban is elmondható és nem lehet elégszer kihangsúlyozni, mennyire fontos, hogy vezetés közben csakis a vezetésre, a forgalomra és az útra koncentráljunk, hiszen bármikor lehetnek olyan helyzetek, ahol 1 másodperc is életet menthet.

Gyerekekkel rohantak át az M2-esen

Májusban elképesztő videót tett közzé a Magyar Közút: akkoriban lilában pompázott a táj a Pest megyei Csörög térségében, mert kivirágzott egy rét. Sokan szerettek volna fotózkodni, vagy virágot szedni, és úgy gondolták, hogy ezért még az életüket is kockára lehet tenni: ugyanis tömegével kezdtek az emberek átszaladni az M2-esen a száguldó autók előtt...

Loading...

Voltak, akik csak kettesben, mások viszont családostól rohantak át a forgalmas szakaszon, amiben a legszörnyűbb, hogy a gyerekeket is életveszélybe sodorták. Egy páros még egy szirénázó mentőautó előtt is képes volt átfutni. A helyzet olyannyira tarthatatlanná vált a szakaszon, hogy a közút munkatársai kénytelenek voltak értesíteni a rendőröket, akik többször is intézkedtek.

Óriási gondot jelentenek a horrorkaravánok

A hazai utak másik kiemelt veszélyforrásai az úgynevezett horrorkaravánok, azaz amikor a sofőrök - feltehetően kelet-európai autónepperek - elképesztő megoldásokkal igyekeznek a lehető legtöbb autót, kishaszonjárművet hazavontatni, hazatrélerezni a nyugati országokból. Ezek a sofőrök annak ellenére kelnek útra, hogy világosan, le van írva a szabályozásban, hogy a vontatmány össztömegének kevesebbnek kell lennie, mint az azt vontató jármű össztömege. Emellett a KRESZ azt is előírja, hogy az elromlott járművel maximum 40 km/h-val szabad vontatni, fokozott óvatossággal, lehetőleg kis forgalmú úton, nem csúcsidőszakban. Emellett vontatás közben kötelező a jobbra tartás is, az autópályáról pedig a lehető leghamarabb le kell jönni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A legnagyobb probléma, hogy a schengeni övezeten belül nincsen állandó határellenőrzés, így a nyugatról jövő horrorkonvojok simán beléphetnek Magyarországra. gyakorlatilg nem lehet 100 százalékosan megakadályozni, hogy az életveszélyes vontatmányok bejussanak az országba.

A rendőrség azért igyekszik, legutóbb július elején volt nagyszabású ellenőrzés: az akkor ellenőrzött 53 jármű szinte mindegyikénél találtak szabálytalanságot, volt, ahol többet is: 42 jármű túlsúllyal közlekedett, 11 esetében nem tartották be a vezetési és pihenőidőre vonatkozó kötelezettségeket, 4 esetben engedélyhiányt, 1 esetben a rakomány nem megfelelő rögzítését észlelték az ellenőrök, 2 járműnek pedig elégtelen volt a műszaki állapota. A rendőrök 11 jármű továbbhaladását megtiltották, ami a rendszám és az okmányok elvételével jár, amit akkor kapnak vissza, ha az észlelt műszaki hibát, vagy szabálysértést elhárítják, illetve a kiszabott bírságot megfizetik.

A rendőrség beszámolója szerint az ellenőrzött járművek 60 százaléka román, 21 százaléka bolgár honosságú volt, de szerb, ukrán, bosnyák, macedón, holland és görög járműveket is átvizsgáltak a Közlekedési Hatóság szakemberei. Az autószállítóknál észlelt 60 jogszabálysértésre összesen több, mint 26,5 millió forintnyi helyszíni bírságot szabtak ki, amelyből 24,4 millió forintot azonnal be is fizettek a sofőrök. 

Megkérdeztük a Magyar Közúttól, hogy ők figyelik-e ezeket, vagy más, szintén veszélyes járműveket a kamerákon. Mint írták, a horrorkaravánokat már nehezebb kiszúrni kamerákon, de arra már inkább van példa, hogy az útellenőri szolgálat ad jelzést ilyen járművekre.

Sajnos mi nem rendelkezünk olyan hatósági jogkörrel, hogy megállíthassuk ezeket a járműveket, de jelzést tudunk adni a rendőrségnek. Ez elemi érdekünk, hiszen a mi célunk is az, hogy az autósok biztonsággal használhassák valamennyi utunkat

- tették hozzá.

Címlapkép: Jászai Csaba, MTI/MTVA

Címkék:
autó, közút, jármű, magyar közút,