Pénzcentrum • 2024. július 13. 13:18
A magyar kormány új tervezete szerint jelentős változások várhatók az idő alapú, használati díjas útdíjrendszerben, valamint az e-matricák szabályozásában. A pótdíjfizetés rendszerét átalakítják, és a szabálysértő járművezetők magasabb díjtételekre számíthatnak. A kormány célja ezzel a lépéssel jelentős többletbevétel elérése a költségvetés számára - szúrta ki a Portfolio.
Az idő alapú, használati díjas útdíjrendszerben (e-matricák) a jogkövető magatartás ösztönzése és a jogosulatlan úthasználat visszaszorítása érdekében felülvizsgálják a pótdíjak és pótdíjkülönbözetek mértékét és számítási módját. A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet indoklása szerint ez csökkenti majd a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott pótdíjak érvényesítésére fordított költségeket - szúrta ki a Portfolio.
Az új rendelkezések értelmében, ha valaki nem fizeti meg időben a használati díjat, pótdíjat kell fizetnie. Ez az eredeti díj 45%-a lesz, amennyiben a tartozást még a fizetési határidő lejárta előtt rendezik. Ha azonban az autós elmulasztja ezt a határidőt, az emelt pótdíj összege már 155% lesz az eredeti díjnak megfelelően.
Továbbá fontos módosításként bevezetik, hogy a pótdíj és pótdíjkülönbözet fizetésére a határidő lejártát követően 60 napon belül van lehetőség.
A tervezet értelmében, ha egy gépjármű ellenőrzésekor alacsonyabb árú díjkategóriába tartozó jogosultsággal rendelkezik, mint ami rá vonatkozna, az üzembentartónak pótdíjkülönbözetet kell fizetnie. A hatásvizsgálati lap szerint ettől az intézkedéstől már 2024-ben 4,78 milliárd forintnyi többletbevételt várnak.
Az ügyintézés során a pótdíj és pótdíjkülönbözet mértéke a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) honlapján lesz elérhető. Az információk hitelességét elektronikus aláírás és időbélyegző biztosítja majd. A rendelkezések végrehajtása előtt legalább 30 napig közzé kell tenni ezeket az adatokat, amelyeket csak elektronikus archiválás szabályai szerint lehet kezelni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kormány érvelése szerint ezeknek a módosításoknak célja a közúti közlekedés szabályainak szigorítása és az eljárási rendek modernizálása annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegyék az útdíjfizetési rendszert Magyarországon.
Egy másik rendelettervezet szerint módosítják az útdíjköteles útszakaszok határait is, valamint új utakat vesznek fel a listára. Azonban több mint 2600 tételt felsoroló lista alapján nehéz meghatározni, mely újabb részek válnának fizetőssé.