Hivatalos: jöhet a kamionözön Budapestre, nem szedhetnek tőlük behajtási díjat

Pénzcentrum2024. június 21. 08:45

Nincs joga a fővárosnak behajtási díjat szedni a teherautóktól, mondta ki a Kúria, amely megsemmisítette a vonatkozó szabályozást. A Fővárosi Önkormányzat attól tart, a fizetős M0-s forgalmának egy része bemehet a városba az ingyenessé válás miatt.

Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét: a tehergépkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, azt 2023-ban a budapesti kormányhivatal támadta meg, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére - írja a Népszava.

A lap szerint Budapest ezzel 1,7-1,8 milliárd forinttól eshet el évente (mínusz a díjbeszedés és ellenőrzés költségei), a főváros pedig attól tart, a fizetős M0-s forgalmának egy része bemehet a városba az ingyenessé válás miatt. Ez pedig nagyobb forgalommal, több zajjal és porral járhat. Mint megírtuk, a Fővárosi Kormányhivatal még januárban hívta fel az önkormányzatot a behajtási díj eltörlésére.

Frissítés!

Cikkünk megjelenése után a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, azaz a NiT Hungary egy reakciót juttatott el szerkesztőségünkhöz, amit alább, változtatás nélkül közlünk:

"A Kúria döntése – 2024. december 31-ei hatállyal – kizárólag a behajtás díjasítására (regisztrációs díj és behajtási díj) vonatkozó rendelkezéseket semmisítette meg, tehát a 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet (teherforgalmi behajtási rendelet) más előírásai 2025-től is hatályosak maradnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ez azt jelenti, hogy a közlekedési táblákkal is jelzett 3,5 tonnás, 7,5 tonnás és 12 tonnás zónarendszerek megmaradnak, és az a jármű, amely úgy hajt be a táblával védett övezetbe, hogy a jelzett össztömeget meghaladja és behajtási hozzájárulással nem rendelkezik, szabálysértést követ el (KRESZ) és szankcionálható. Engedély tehát változatlanul kell majd.

Mi nem osztjuk azt az aggodalmat, hogy díjszedés nélkül növekedne a városhatáron belül teherforgalom, már csak azért sem, mert ezek az össztömeg-zónák és engedély nélkül használható célforgalmas utak a helyi célforgalmi és lakossági igények szerint lettek kialakítva és kizárólag azok a nagytehergépjárművek hajtanak be adott teherforgalmi zónába, akiknek ott dolguk van. Az „átmenő” forgalom nem fog növekedni, ezt amúgy a városon belüli túlterhelt forgalmi helyzet sem indokolja. Nem látjuk a realitását annak, hogy egy nehéztehergépjármű a gyorsforgalmi úthálózatot a jóval lassabb, tehát hosszabb eljutási időt, nagyobb üzemanyag-felhasználást eredményező városi közúti áthaladással váltsa ki, még akkor sem, ha ezzel elméletileg egy minimális útdíjat valóban megtakaríthatna."

Címkék:
autó, önkormányzat, Kúria, ítélet, kormányhivatal, behajtás, teherautó, kamion, főváros, rendelet, fővárosi önkormányzat, behajtási engedély,