Pénzcentrum • 2024. június 21. 08:45
Nincs joga a fővárosnak behajtási díjat szedni a teherautóktól, mondta ki a Kúria, amely megsemmisítette a vonatkozó szabályozást. A Fővárosi Önkormányzat attól tart, a fizetős M0-s forgalmának egy része bemehet a városba az ingyenessé válás miatt.
Június 20-i határozatával megsemmisítette a Kúria a Fővárosi Önkormányzat teherautók behajtására vonatkozó szabályozásának egy részét: a tehergépkocsik behajtási díját is tartalmazó rendeletet még 2009-ben hozta az önkormányzat, azt 2023-ban a budapesti kormányhivatal támadta meg, mondván a fővárosnak nincs joga behajtási díj kivetésére - írja a Népszava.
A lap szerint Budapest ezzel 1,7-1,8 milliárd forinttól eshet el évente (mínusz a díjbeszedés és ellenőrzés költségei), a főváros pedig attól tart, a fizetős M0-s forgalmának egy része bemehet a városba az ingyenessé válás miatt. Ez pedig nagyobb forgalommal, több zajjal és porral járhat. Mint megírtuk, a Fővárosi Kormányhivatal még januárban hívta fel az önkormányzatot a behajtási díj eltörlésére.
Frissítés!
Cikkünk megjelenése után a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, azaz a NiT Hungary egy reakciót juttatott el szerkesztőségünkhöz, amit alább, változtatás nélkül közlünk:
"A Kúria döntése – 2024. december 31-ei hatállyal – kizárólag a behajtás díjasítására (regisztrációs díj és behajtási díj) vonatkozó rendelkezéseket semmisítette meg, tehát a 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet (teherforgalmi behajtási rendelet) más előírásai 2025-től is hatályosak maradnak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ez azt jelenti, hogy a közlekedési táblákkal is jelzett 3,5 tonnás, 7,5 tonnás és 12 tonnás zónarendszerek megmaradnak, és az a jármű, amely úgy hajt be a táblával védett övezetbe, hogy a jelzett össztömeget meghaladja és behajtási hozzájárulással nem rendelkezik, szabálysértést követ el (KRESZ) és szankcionálható. Engedély tehát változatlanul kell majd.
Mi nem osztjuk azt az aggodalmat, hogy díjszedés nélkül növekedne a városhatáron belül teherforgalom, már csak azért sem, mert ezek az össztömeg-zónák és engedély nélkül használható célforgalmas utak a helyi célforgalmi és lakossági igények szerint lettek kialakítva és kizárólag azok a nagytehergépjárművek hajtanak be adott teherforgalmi zónába, akiknek ott dolguk van. Az „átmenő” forgalom nem fog növekedni, ezt amúgy a városon belüli túlterhelt forgalmi helyzet sem indokolja. Nem látjuk a realitását annak, hogy egy nehéztehergépjármű a gyorsforgalmi úthálózatot a jóval lassabb, tehát hosszabb eljutási időt, nagyobb üzemanyag-felhasználást eredményező városi közúti áthaladással váltsa ki, még akkor sem, ha ezzel elméletileg egy minimális útdíjat valóban megtakaríthatna."