Pénzcentrum/MTI • 2024. június 20. 12:12
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma májusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön felkerült adatok szerint. A magyar Energiaügyi Minisztérium az adatok kapcsán kiemelte: az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint az elmúlt hónapban a viszonylag kis darabszámokat produkáló Horvátország és Málta után, Dániával holtversenyben a kontinensen a harmadik legnagyobb arányban, 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett zöldautók száma Magyarországon.
A májusban eladott személyautók száma 3 százalékkal, 911 697-re csökkent éves összevetésben az áprilisi 13,7 százalékos növekedést követően. Idén eddig márciusban és májusban jegyeztek fel csökkenést.
Az EU négy vezető autópiacából háromban csökkentek az eladások májusban, Olaszországban 6,6 százalékkal, Németországban 4,3 százalékkal, Franciaországban pedig 2,9 százalékkal. A csoportból csak Spanyolországban volt növekedés, 3,4 százalékos.
Az idei első öt hónapban 4,594 millió új személyautót adtak el az EU-ban, 4,6 százalékkal többet a tavalyi azonos időszakkal összevetve. A vizsgált időszakban Spanyolországban 6,8 százalékkal, Németországban 5,2 százalékkal, Franciaországban 4,9 százalékkal, Olaszországban pedig 3,4 százalékkal nőtt az éves szintű öthavi értékesítés.
A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése egy év alatt 13,8 százalékról 12,5 százalékra csökkent idén májusban, a hibrid-elektromos autóké (HEV) viszont 25 százalékról 29,9 százalékra nőtt. A hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autók piaci részesedése 7,4 százalékról 6,5 százalékra mérséklődött. A benzines autók piaci részesedése 36,5 százalékról 35,5 százalékra csökkent, a dízelmotorosoké 14,3 százalékról 13 százalékra zsugorodott. A benzines és dízelmotoros járművek együttes részesedése a piac kevesebb mint felére, 48,5 százalékra esett vissza a tavaly májusi 52,1 százalékról.
Az ACEA honlapján szereplő adatok szerint Magyarországon májusban 9531 új autót adtak el, 5,7 százalékkal többet a tavaly májusinál. Ezen belül a dízel autók eladása 13,4 százalékkal emelkedett, a benzineseké 13 százalékkal csökkent. A BEV autóké 63 százalékkal, a PHEV-autóké 8,3 százalékkal, a HEV-autóké pedig 14,5 százalékkal nőtt.
A magyar Energiaügyi Minisztérium azt közölte az adatok kapcsán, hogy májusban európai bronzérmes a tisztán elektromos autóflotta hazai bővülése. Hazánk 2024 első öt hónapjának teljesítményét vizsgálva is dobogós a tiszta és csendes gépkocsik terjedésében. Januártól májusig közel másfélszer több tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba Magyarországon, mint az előző esztendő azonos időszakában. A 49,6 százalékos értéket csak két mediterrán szigetország, Málta és Ciprus múlta felül. Az európai átlagos bővülés az idei év eltelt hónapjaiban a hazainak a töredéke, csupán 2 százalékos.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tavaly az Európai Unió autópiaca erőteljes, 13,9 százalékos bővüléssel zárt 2022-höz képest, 10,5 millió új autót értékesítettek. Kétszámjegyű növekedést regisztráltak a legtöbb országban, köztük a három legnagyobb piacon: Olaszországban (+18,9 százalékkal), Spanyolországban (+16,7 százalékkal) és Franciaországban (+16,1 százalékkal). Németországban tavaly szerényebben, 7,3 százalékkal nőtt az új autók értékesítése.
A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedés tavaly 14,6 százalékra emelkedett az előző évi 12,1 százalékról, megelőzve ezzel a dízelét, amelynek részesedése 16,4 százalékról 13,6 százalékra zsugorodott. A benzines autók 35,3 százalékos piaci részesedéssel megőrizték vezető helyüket, de csökkent a 2022. évi 36,4 százalékról. Tavaly a második legnagyobb szeletet az autópiacon a hibrid-elektromos autók (HEV) szerezték meg, 25,8 százalékos piaci részesedéssel, ami nagyobb az egy évvel korábbi 22,7 százaléknál. A hálózatról is tölthető, "plug-in" hibrid (PHEV) autók piaci részesedése ugyanakkor 9,4 százalékról 7,7 százalékra csökkent.
Hogyan kellene korlátozni a mobiltelefon-használatot az iskolában?
Az országgyűlés nemrégiben egy új jogszabály-módosítást fogadott el, amely lehetővé teszi a diákok iskolai mobiltelefon-használatának korlátozását. A módosítás szerint a kormány jogosult lenne meghatározni azokat a tárgyakat, amelyeket tilos az iskolákba és kollégiumokba bevinni, illetve azokat, amelyeket csak igazgatói engedéllyel lehet az órákon használni. Ugyanakkor a kérdés egyelőre igencsak megosztja a szülőket, így most leginkább az ő véleményükre vagyunk kíváncsiak, hogyan is kellene rendezni a gyeremekek iskolai mobiltelefon-használatát. Kérjük, segítsd a munkánkat és töltsd ki az alábbi, anonim kérdőívünket.