Fajsúlyos KRESZ-változás jön Magyarországon: ezért keményen büntetnek majd, nem lesz kivétel

Reichenberger Dániel2024. június 18. 15:59

Örvendetes, hogy a KRESZ-t végre a modern és felgyorsult kor igényeire szabják Magyarországon, de a gyorshajtók komolyabb büntetéséről még mindig semmit sem hallani - ezt mondta Pető Attila közlekedési szakértő a Pénzcentrumnak, mikor az újabb belengetett változásokról kérdeztük. Kvasz Tibor közlekedési szakjogász pedig azt mondta: szerinte nagyon mélyen van a közlekedési morál, és érdemes várni arra, milyen módosítások és pontosan mikor lépnek majd életbe.

Habár várhatóan még csaknem másfél évig nem lesz változás a KRESZ-ben, a háttérben már gőzerővel dolgoznak a módosításokon. Mint többször is beszámoltunk róla: már jövő tavasszal beadhatják az első módosító javaslatokat, ebből születhet majd meg az elmúlt évek legjelentősebb módosítási csomagja.

Egy háttérbeszélgetésen most újabb információkat csepegtettek néhány nappal ezelőtt - erről itt írtunk tegnap. Kiderült, hogy a tervezetben sokkal nagyobb lesz az egyéni felelősség a közúti közlekedésben, illetve alapelv lesz a türelmes és előzékeny közlekedés. Szakértőkkel beszéltük át, amit eddig tudni lehet, kitérve arra is, mi maradt ki még most is a tervezetekből.

Kollektív felelősség, védtelen csoportok is lesznek

Az új KRESZ a tervek szerint bevezet például egy fontos alapelvet: azt, hogy a közlekedőknek fokozott figyelemmel kell lenniük a náluk védtelenebb közlekedőkre. A védtelenebb közlekedők hierarchiája a következő: kamionokkal szemben a személyautók, személyautókkal szemben a motorok és kerékpárok, és kerékpárokkal szemben a gyalogosok.

Különösen védtelen csoportba tartoznak a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, és felismerhetően ittas személyek. Őket mind fokozott óvatossággal kell megközelíteni, mert ha baleset történik, az akár a sofőr felelősségét is felvetheti.

Rendelkezik az új KRESZ arról is, hogy a jelzőtábla elsőbbséget élvez a jogszabályokkal szemben.

Például körforgalomban nem lehet majd parkolni, kivéve akkor, ha kijelölt parkoló van. Továbbá a szabályoktól el lehet térni egyértelmű üzemzavar esetén, például ha egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat, vagy ha egy lerobbant busz akadályozza a haladást. Az ilyen eltérések csak fokozott óvatossággal alkalmazhatók, és nem vonatkoznak vasúti átjárókra.

Lépni kell, mert süllyed a morál az utakon

Kvasz Tibor ügyvéd, közlekedési szakjogász azt mondta a Pénzcentrum kérdésére: szerinte egyelőre nemigen lehet komoly újdonságokat felfedezni a tervezetben, hiszen ezek az alapelvek már megtalálhatóak a jelenlegi szabályok között is.

Mind benne vannak a jogszabályokban, hogy nem lehet veszélyeztetni másokat közlekedés közben, hogy követési távolságot kell tartani, satöbbi. Amit én látok, az az, hogy inkább aktualizálni szeretnék a felgyorsult közlekedésre, a megváltozott viszonyokra adott reagálásként a KRESZ-t, aminek éppen itt van már az ideje. Nagyon megugrott például a büntetőfékezés, és szerintem ha az emberek látják, hogy sok olyat is precízen leírnak, mi tilos, akkor talán jobban rögzül majd

- mondta Kvasz Tibor. Hozzátette azt is: eleve érdemes még várni, hiszen még messze van az is, hogy a javaslatcsomagot beterjesszék, és 2026-ig a mostani tervek szerint nem is lépnek majd életbe.

Természetesen aktualizálni kell a megváltozott társadalmi viszonyokra, de azért szerintem várjuk be, hogy mindezekből a javaslatokból mi az, ami majd végül a jelentősen megváltoztatott KRESZ-be bekerül. Az természetesen örvendetes és üdvözlendő, hogy legalább már komoly akarat látszik a változásra, a megváltozott közlekedésre és morálra való reagálásra. Nagyon rossz irányba tart a közlekedési morál, muszáj lenne lépni az egyre sűrűsödő súlyos esetek ellen

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- mondta még a közlekedési szakjogász.

A gyorshajtókkal is le kellene számolni

Pető Attila, a Kreszprofesszorként ismert közlekedési szakértő lapunknak úgy kezdte a válaszadást: szerinte félreértés van az új KRESZ-szabályok értelmezésében, mert ez sokkal átfogóbb történet lesz annál, mint kizárólag a közlekedés jelentős reformja.

A közvéleményhez csak a KRESZ-módosításokról szóló hírek jutnak el, pedig itt sokkal többről van szó. A kormány arról hozott rendeletet, hogy új közlekedési törvényeket kell hozni, amibe a KRESZ módosításain kívül a forgalomszervezés, utazástervezés, tehát egy átfogó reformról beszélünk. Csak egy példa: a módosítási tervekben benne van, hogy a lakó-pihenő övezetet jelző táblákra rákerül, hogy legfeljebb 20 km/h-val lehet ott közlekedni - ez már nagyon régóta benne van a KRESZ-ben, csak szinte senki nem tudja, hogy az éppen 20 km/h. Ekkor viszont a közútkezelőnek is van feladata: le kellene szerelni a régi táblákat, az újakat pedig ezek helyére. 

- mondta a Kreszprofesszor. Azt is hozzátette, hogy szerinte ha már reformokon gondolkodnak, érdemes lenen a sebességhatárok átgondolásával kezdeni, ennek hiányában ugyanis a gyorshajtást nem sikerül majd visszaszorítani. Arra persze lát esélyt, hogy ez később még változzon.

Hallani olyat, hogy a sebességhatárokat nem igazán tervezik módosítani, hiszen ezek már összhangban vannak az uniós normákkal, szokásokkal. De addig, amíg a gyorshajtásért kiszabható legmagasabb büntetés 390 ezer forint, illetve fél év jogosítványmegvonás, addig kár azt várni, hogy csökken vagy megszűnik a gyorshajtásos esetek száma. Pedig a közlekedési baleseteket a legmagasabb számban a gyorshajtás, sebességtúllépés idézi elő. A 390 ezres büntetést nevetve fogja kifizetni, akinek ehhez viszonyítva 100-szoros értékű (39 milliós) autója van, és nem ijeszti meg annyira a fél éves jogosítványbevonás sem. Annak már lenne visszatartó ereje, ha évekre vonnák be a vezetői engedélyt, vagy ha a notórius gyorshajtóktól elkoboznák, illetve bezúzatnák a kocsijukat, mint arra van is már európai példa

- mondta a Pénzcentrumnak Pető Attila. Arról pedig, hogy Ausztriában már valóban elkobozzák a gyorshajtók kocsiját, szintén írtunk: ezt a cikket itt olvashatod el újra.

Mi legyen az utak tahóival?

Pető Attila nem először beszélt lapunknak az utak tahóiról. Tavaly a Pénzcentrum videoblogja, a CashTag felkérésére beszélt arról, hogyan és milyen eszközzel lehetne felvenni a harcot azok ellen, akik az utakat saját tulajdonuknak tekintik, és senki mást nem tűrnek meg rajta. Ezt az epizódot a lenti linken most újra megnézheted:

 

Címkék:
közlekedés, autó, kresz, gyorshajtás, magyarország, változás, magyarok, utak, közlekedési baleset, közlekedésbiztonság, közlekedési minisztérium,