Pénzcentrum • 2024. június 17. 15:33
Az új KRESZ tervezete 2026-ban léphet életbe, amely a közlekedésbiztonságot és fenntarthatóságot helyezi előtérbe- írta meg a Telex. A változtatások között szerepel a védtelenebb közlekedők védelme, a közúti konfliktusok csökkentése és az indokolatlan motorjáratás tiltása. A szabályosan közlekedők felelőssége növekszik, és új elvként jelenik meg a türelmes, előzékeny közlekedés. A bizalmi elv szerint minden közlekedőnek feltételeznie kell, hogy mások is betartják a szabályokat. Az alapelvek kidolgozása széles körű szakmai egyeztetéssel történik, és a részletes szabályokat hamarosan bemutatják.
Biztonság- Az új KRESZ tervezete szigorítja a közlekedési szabályokat, különösen a mások veszélyeztetésére és akadályozására vonatkozóan. Az új előírások szerint tilos lesz szándékosan akadályozni mások haladását, vagy veszélyesen megközelíteni őket. Az egymással versenyző sofőrök és driftelők is külön említésre kerülnek. A szabályok célja, hogy jobban védjék a közlekedők biztonságát, például a zebrán áttekerő bringásokkal és a piroson áthaladó gyalogosokkal szemben is. Az autóvezetők felelőssége is növekszik, különösen baleseti vészhelyzetek esetén, ahol kötelező lesz a veszélyelhárítás, feltéve, hogy az nem idéz elő még nagyobb veszélyt.
Szabálykövetés- Az új KRESZ legfontosabb új alapelve, hogy a jelzőtábla elsőbbséget élvez a jogszabályokkal szemben. Például körforgalomban nem lehet parkolni, kivéve, ha kijelölt parkoló van. Továbbá, a szabályoktól el lehet térni egyértelmű üzemzavar esetén, például ha egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat, vagy ha egy lerobbant busz akadályozza a haladást. Az ilyen eltérések csak fokozott óvatossággal alkalmazhatók, és nem vonatkoznak vasúti átjárókra.
Együttműködés- Míg a jelenlegi KRESZ csak arra figyelmeztet, hogy közlekedés közben ne zavarjunk vagy akadályozzunk más közlekedőket, az új KRESZ alapelve előírja a türelmes és előzékeny közlekedést. Külön kitér arra is, hogy az autóvezető ne legyen megtévesztő sem, például ne váltson hirtelen irányt, ne induljon el váratlanul.
Esélyegyenlőség- Az új KRESZ bevezet egy fontos alapelvet: a közlekedőknek fokozott figyelemmel kell lenniük a náluk védtelenebb közlekedőkre. A védtelenebb közlekedők hierarchiája a következő: kamionokkal szemben a személyautók, személyautókkal szemben a motorok és kerékpárok, és kerékpárokkal szemben a gyalogosok. Különösen védtelen csoportba tartoznak a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, és felismerhetően ittas személyek. Őket mind fokozott óvatossággal kell megközelíteni, mert ha baleset történik, az a sofőr felelősségét is felvetheti.
Bizalmi elv- A bizalmi elv is bekerül az új KRESZ alapelvei közé, ami azt jelenti, hogy minden közlekedő számíthat arra, hogy a szabályokat a többi közlekedő is betartja. Azaz megadja például az elsőbbséget. Itt is érdekesek a kivételek: a bizalmi elvet nem lehet alkalmazni a legvédtelenebbeknél, például egy gyalogátkelőhely pirosánál labdát pattogtató kisgyereknél, és azoknál sem, akikről üvölt, hogy magasról tesznek a szabályokra, például az autópálya dúvadjaira. Ezeknél az eseteknél számítani kell arra, hogy a szabályokat figyelmetlenségből vagy éppen dühből nem tartják be, ezért a közelükben fokozott óvatossággal kell majd közlekedni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Fenntarthatóság- A fenntarthatóság alapelve szintén új elem lesz az új KRESZ-ben, amely azt jelenti, hogy a közlekedőknek kerülniük kell a szükségesnél nagyobb környezeti terhelést. Például, feleslegesen járatni a motort a bevásárlóközpont parkolójában vagy egy kávézó terasza mellett, illetve az ivóvíz-hálózatból származó vízzel mosni az autót. Az új KRESZ alapelvei tartalmazzák azt is, hogy minden sofőrnek ismernie kell az új KRESZ-t és rendelkeznie kell az elvárható aktualizált tudással.
A tájékoztatás szerint az alapelveken túl jelenleg is dolgoznak a munkacsoportok többek között a gyorshajtás, sebességhatárok, szankcionálás, a járműbesorolások és technikai előírások részletes módosításain. Amint a részletesebb szabályok bemutathatók lesznek, a sajtó elé tárják azokat is. A KRESZ módosítása az Árpád hídi gázolás óta került a figyelem középpontjába.