Szánthó Péter • 2024. június 12. 18:44
Flottakezelők Magyarországon is beszámoltak arról, hogy nem kevés olyan plug-in hibrid autó van, amit amikor visszavesznek három év után, még a töltőkábel be van csomagolva az eredeti állapotában - mondta a Pénzcentrumnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a szerdán megjelent törvényjavaslatról, amely elvenné a tölthető hibridektől a zöld rendszámot és annak kedvezményeit. A szakember kifejtette, a vásárlók jelentős része a zöld rendszám, és az azzal járó kedvezmények miatt vett plug-in hibridet, de egyébként nem tölti az autót, hanem belsőégésű motorral jár. Ennek venné elejét a tervezett módosítás.
Mint beszámoltunk róla, kedden jelent meg az a törvénytervezet, amely elvenné a zöld rendszámot a plug-in hibrid autóktól. A dokumentum szerint szeptember elsejétől nem lehetne ilyen járművet zöld rendszámmal forgalomba helyezni Magyarországon, 2026. november 30-áig pedig a már kiadott rendszámtáblákat is le kellene cserélni - erre minden bizonnyal legkésőbb a műszaki vizsgánál kerülhet sor.
Ha átmegy a javaslat, akkor több tízezer zöld rendszámot kell majd "hagyományos" fehérre cserélni. Egész pontosan az 5N vagy 5P környezetvédelmi osztályba sorolt gépkocsikról kell levenni a zöld rendszámot. A Belügyminisztértium adatai szerint a két kategóriában május végéig 41 218 zöld rendszám lett kiadva, legalább ennyi rendszámtáblát kell lecserélni a következő bő 2 évben.
A tervezet kapcsán megkerestük Gablini Gábort, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnökét, aki szerint a szervezet egyetért az előterjesztéssel.
Ez a kérdés nemcsak Magyarországon okoz fejtörést, hanem Kínában, az Egyesült Államokban is. Azt tapasztalják, hogy a vásárlók egy jelentős része – nem mindenki, ezt le kell szögezni – a zöld rendszám, és az azzal járó kedvezmények miatt vett plug-in hibridet, de egyébként nem tölti az autót, hanem belsőégésű motorral jár. Flottakezelők Magyarországon is beszámoltak arról, hogy nem kevés olyan plug-in hibrid autó van, amit amikor visszavesznek három év után, még a töltőkábel be van csomagolva az eredeti állapotában. Mi azt gondoljuk, hogy az emberek ne azért vegyenek plug-in hibridek, mert zöld rendszám jár hozzá, hanem azért, mert a mindennapi használatban az meghozza azt a többlet előnyt, amiért racionális ezt a meghajtást választani
- magyarázta. Mint kifejtette: ráadásul az előírások is egyre szigorodnak a külsőtöltésű hibrid autók esetében.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Kínában például már a minimális elvárás, hogy egy plug-in hibrid 100 kilométert meg tudjon tenni tisztán elektromosan. Európában is egyre inkább nő a hatótávja ezeknek az autóknak, így aki például agglomerációban lakik, annak már reális lehet az, hogy ha otthon tölt vagy a munkahelyen, akkor tisztán elektromosan, gyakorlatilag töredék költségért használja az autóját. Jelen pillanatban ezek a felhasználók vannak kisebbségben és többségben azok, akik csak élvezni akarják a zöld rendszám előnyeit, de a mindennapokban nem támogatják a károsanyag kibocsájtás csökkentését, ami eredetileg létrehívta ezt a jármű típust, azzal, hogy rendesen töltik az autót, és elektromosan járnak vele
-tette hozzá. Leszögezte: a szervezet szerint a plug-in hibrideknek az olcsóbb közlekedés, és a tisztán elektromos modellekkel szembeni árelőny kell hogy legyen a gazdasági előnye, nem pedig a többi, államilag biztosított kedvezmény, vagy hogy ingyen lehet parkolni.
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!