Pénzcentrum • 2024. június 11. 19:00
Az Európai Unió várhatóan vámok bevezetésével reagál az olcsó kínai elektromos autókra. A kínai autók mesterségesen alacsony árai aggodalmat keltenek az európai gyártók körében, akik versenyképességük csökkenésétől tartanak miattuk a hazai piacon - tudósított a BBC.
Az Európai Unió várhatóan hamarosan vámokat vezet be a kínai elektromos autókra vonatkozóan, válaszreakcióként arra a vádra, miszerint Kína mesterségesen alacsonyan tartja elektromos járművei árait.
A BYD Seagull, egy kisméretű, olcsó elektromos jármű például Kínában 69 800 jüanba (kb. 3,5 millió forintba) kerül.
Az autó ára Európában a behozatali szabályoknak köszönhetően meg is duplázódhatna, azonban még így is versenyképes áron léphetnek a piacra – mindez aggodalmat kelt az európai gyártók körében, akik attól tartanak, hogy képtelenek lesznek a kínai autóárakkal versenyezni.
Meghódítják a piacot
Kína autóipara jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben, részben a "Made In China 2025" stratégiának köszönhetően. Tavaly több mint nyolcmillió elektromos járművet adtak el Kínában, ami a globális piac mintegy 60%-át teszi ki. Az európai és amerikai döntéshozók aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy jelentős mértékű állami támogatásaik révén a kínai gyártók képesek lesznek alacsony árakon kínálni termékeiket nemzetközi szinten is.
100%-os behozatali vám az USA-ban
A UBS bank jelentése szerint a BYD és más kínai cégek jelentős költségelőnyt élveznek. Az Egyesült Államok már lépett is az ügyben: a Biden-kormányzat 100%-ra emelte a kínai akkumulátoros autók behozatali vámját. Az EU egyelőre óvatosabb megközelítéssel vizsgálja a helyzetet: Ursula von der Leyen bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak az olcsó kínai elektromos autókkal kapcsolatban.
Az EU tervei szerint ideiglenesen 20-25%-ra emelnék a Kínából behozott elektromos autók vámját, ami segíthetne csökkenteni a kínai gyártmányok költségelőnyét anélkül, hogy teljes mértékben protekcionista intézkedéseket vezetnének be.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
További probléma, hogy a vámoknak nem csak pozitív hatásai lennének: érintenék például a BMW iX3-at és más Európába exportált modelleket is, beleértve bizonyos Tesla modelleket. Fennáll továbbá annak a veszélye is, hogy ha Kína megtorlást alkalmazna, az érintené az európai gyártmányok kínai exportját.
Óvatosságra intenek a vezetők
Az európai autógyárak vezetői óvatosságra intenek az intézkedések meghozásával kapcsolatban. Némelyikük arra figyelmeztet, hogy ezek a lépések veszélyeztethetik az iparág versenyképességét, sőt, az innovációs képességét is. A francia Stellantis csoport vezetője szerint például ezek a vámok "nagy csapdát" jelenthetnek, más vezérigazgatók pedig annak a fontosságát hangsúlyozzák, miszerint Európának keményebb kezű iparpolitikát kellene alkalmaznia, hoyg versenyre kelhessen az USA-val és Kínával.
Összegezve tehát: habár magasabb vámjaival Európa több időt nyerhetne ahhoz, hogy alkalmazkodhasson Kína növekvő versenyképességéhez az elektromos járművek piacán, sokan úgy vélik, hogy ennél komolyabb megoldásra van szükség ahhoz, hogy Európa továbbra is globális szintű autóipari kulcsszereplő maradhasson.