Megpecsételődik a kínai elektromos autók sorsa? Fontos tárgyalások kezdődtek Brüsszelben

Pénzcentrum2024. május 29. 18:59

Kína és Európa tárgyalásokat folytatnak az elektromos járművekre kivetendő vámok megemelését illetően. Az intézkedések célja a kereskedelmi konfliktusok enyhítése és az egymás piacaira való belépés elősegítése, mindeközben mindkét fél saját gazdasági érdekeit próbálja érvényesíteni - jelentette a Reuters.

Tárgyalások kezdődnek Peking és Brüsszel között, melyek célja az elektromos járművekre (EV) kivetett vámok kérdésének rendezése. Az Európai Bizottság a kínai EV-kre vonatkozó vámok megemelését tervezi, ami jelentős költségnövekedést okozhat a kínai gyártóknak. Az ideiglenes vámok bejelentése június 5-ig várható, több milliárd dolláros többletköltséget róva rájuk.

Szükségük van egymásra

Mindkét fél számára fontos a megállapodás elérése: a kínai EV-iparnak szüksége van az európai piacra a hazai profitcsökkenésük ellensúlyozására, míg a német autógyártók kedvezőbb költségstruktúrát és piaci hozzáférést szereznének Kínában. Jelenleg minden további 10%-os EU-vám mintegy 1 milliárd dollár többletköltséget jelent a kínai exportőrök számára. Az EU korábban más termékekre 9% és 26% közötti extra vámokat vetett ki, az elemzők szerint az EV-vámok is hasonló mértékűek lehetnek.

A vámot július elejétől tervezik bevezetni, azonban visszamenőleges hatállyal az azt megelőző három hónapra is érvényesítenék.

Kína válaszul kidolgozott egy alternatív stratégiát, ami magában foglalja az ideiglenes uniós vámok megtagadását, feltéve, ha az uniós tagországok elegendően nagy része ellenzi azokat. Peking fontolgatja továbbá a nagymotoros gépkocsik behozatali vámjának 25%-ra emelését, valamint az EU autóimportjaira vonatkozó vámok 15%-ról 10%-ra való csökkentését.

Az EU figyelmeztette a kínai gyártókat

Az Európai Bizottság figyelmeztette a BYD-t, a SAIC-ot és a Geely-t, hogy nem adtak elegendő információt egy, a támogatásokkal kapcsolatos vizsgálathoz, ami magasabb vámok bevezetését eredményezheti rájuk nézve. A Kínai Kereskedelmi Kamara szerint a vizsgálat hibás volt és olyan információkat kért, amelyeket a gyártóknak nem állt módjukban biztosítani.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az elemzők szerint mindkét fél érdekelt a megegyezésben. Az Egyesült Államok már négyszeresére emelte a kínai EV-kre vonatkozó vámokat, ami nagy nyomást helyezett a Tesla-ra is. Az európai autógyártók új partnerségeket kötöttek a kínai cégekkel az EV-piacon való versenyképességük fenntartása érdekében.

Európán belül fektetnek be a kínai autógyárak

A BYD Magyarországon épít EV-gyárakat, azonban más kínai vállalatok is befektetnek Európán belül. Olaf Scholz német kancellár arra szólította fel Európát, hogy gyakoroljanak nyomást Kínára az importvámok csökkentése érdekében ahelyett, hogy kereskedelmi vitát indítanának. A Stellantis és a Leapmotor közös vállalkozása nagyszerű példa arra, hogyan válhatnak a már meglévő autógyárak részesévé a kínai offenzívának ahelyett, hogy csak az ellenük való védekezéssel foglalkoznának.

Címkék:
autó, elektromos autó, kína, peking, elektromos, kínai autók,