2,5 tonna, de eljár 3 literrel: teszten a Kia monstruma, amiről Lázárék levennék a rendszámot

Szánthó Péter2024. május 19. 13:04

Meglepő fogyasztási adatokkal találkoztunk az új Kia Sorento plug-in hibrid tesztjén változatának: a kocsi jóval túlteljesítette az ígért elektromos hatótávot, és a benzinmotornak sem akkora az étvágya, mint amit egy 2,5 tonnás monstrumhoz társítanánk - megjártuk vele a Balatont is, hogy kiderüljön, mire képes villany nélkül. A dizájn a zászlóshajó EV9-ére hajaz, a beltérben a prémiumérzés mellett komoly helykínálattal is találkozhatunk. De azért akad olyan megoldás is, amin volna még mit finomítani... Aki ilyen meghajtású kocsiban gondolkodik, az számoljon azzal, hogy a kormány épp most készül megvonni a zöld rendszámot a plug-in hibridektől, ezzel számos kedvezménytől is búcsút lehet inteni.

Bár nem olyan extravagáns zászlóshajó, mint az új EV9, de a Sorento is bátran nevezhető minden Kia csúcsának. A 21 éves modellt plug-in hibrid hajtással próbáltuk ki, úgyhogy az (egyelőre még) ingyenes parkolás mellett a masszívan gazdaságos fogyasztási értékeket is kiélvezhettük.

Az új Sorento stílusában egyébként erősen emlékeztet az EV9-re a függőleges fényszórókkal és feltűnő LED menetfényekkel, amelyek a "csillagtérkép" nevet kapták. A hűtőmaszkot nagyobbra cserélték, a Kia megújult logója pedig a motorháztetőn kapott helyet, összességében már az autó ábrázata is arra utal, hogy böszmenagy, ám nem feltűnősködve prémium. Az előző generációhoz képest a hátulján nem lehet túl nagy változást észrevenni, a függőleges lámpacsíkok is megmaradtak.

A plug-in változatban egy 13,8 kWh-s akkupakk van (a csomagtér kárára), amely papíron 57 kilométernyi tisztán elektromos hatótávot ígér, viszont legnagyobb meglepetésemre még ezt is túl tudta szárnyalni a kocsi. Eco üzemmódban 100 százalékra töltve gyakorlatilag minimális benzinmotor-használattal jutottam el Fótról az újbudai telephelyig, ami körbe az M0-son kb 68 kilométer - szinte végig 100-es tempóban. A kocsiban a villanymotor mellett egy 1,6-os benzinmotor dolgozik, de ezt a Kia-telephelyig tartó utamon maximum az előzéskor, vagy a nullásra felhajtáskor kapcsolta be a kocsi - egyébként szinte érezni sem lehet, amikor vált a két hajtáslánc között. A rendszer összteljesítménye 249 lóerő, ami kell is egy ekkora batárnak, hiszen a villanyberendezésekkel együtt már átlépi a súlya a 2,5 tonnát.

Amúgy lemerült akkuval sem annyira vészes a fogyasztása: egy Budapest-Balaton-Budapest távot tettünk meg vele így autópályán és a pesti dugóban. A rendszer nem hagyja teljesen lenullázódni az akksit, így amikor olyan 20-25% környékén van a töltöttség, akkor már úgy működik, mint egy hagyományos hibrid autó. Ennek megfelelően az üzemanyagfogyasztása sem olyan egetrengető, 7,2 liter/100 km lett a vége, de hazafelé már nem a fogyasztásra figyeltünk, inkább dinamikusabban haladtunk. Azért ez sem rossz egy több mint 2,5 tonnás, drabális kocsitól... A visszatöltés egyébként meglepően jól működik, dimbes-dombos utakon simán visszatölt annyit, hogy a kaptatón felfelé kelljen csak a benzinmotornak is beszállni a buliba.

Az autó maximum 3,3 kWh-val képes tölteni, így kicsit több mint 3 órába telik 100 százalékra feltölteni az akkuját ha teljesen kifacsartuk. Amúgy otthon feltöltve, 70 Ft/kWh-s áramárral számolva 980 forintért tudunk megtenni hozzávetőlegesen 60 kilométert tisztán elektromosan, ami kb. 1,7 liter benzin ára - ami például agglomerációból ingázásra tökéletes lehet még akkoris, ha a munkahelyen nincs töltési lehetőség. Ha így használjuk, a költségek tekintetében bőven kalkulálhatunk úgy, mintha kb. 3-3,5 liter/100 kilométeres fogyasztású autóval járnánk.

Vezetni egyébként meglepően egyszerű, az elektromotornak hála pedig elég dinamikus is. A futóművet a gány magyar utak sem hozzák kellemetlen helyzetbe, és manőverezni, forgolódni is igen egyszerű vele ahhoz képest, hogy egy majd' 5 méteres batárról van szó. Ugyanakkor fájó, hogy a tesztautóban nem volt 360 fokos kamerarendszer, csak tolatókamera és első radarok - aki ilyet szeretne venni az mindenképp rendelje meg bele ezt az extrát, hiszen egy 2 méter széles kocsival azért mégiscsak egyszerűbb, ha körbe látunk mindent. A hangszigetelés is rendben van, és szerencsére a tervezők is tudták, hogy egy ekkora autóhoz kellő méretű visszapillantók is kellenek.

A csomagtér 600 literes, ami gyakorlatilag mindenre elég, lehajtott ülésekkel pedig több mint 2000 literrel lehet gazdálkodni. Az akkupakk miatt a pótkerék - merthogy teljesértékű jár hozzá, ami kuriózum - az autó aljához van rögzítve. 

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Címkék:
autó, parkolás, zöld rendszám, hibrid, autóvásárlás, újautó, kia, autóteszt, benzinfogyasztás, ingyenes parkolás vége, hibridautó,