Ilyen egy olcsó kínai villany-SUV 2024-ben: az állami támogatás slágere is lehet a hatbetűs MG?

Szánthó Péter2024. április 14. 15:39

A Suzuki Vitara, S-Cross és a Dacia Duster ligájában játszó MG ZS elektromos változatát tesztelte a Pénzcentrum - a modell becsületes neve MG ZS EV, könnyű megjegyezni. A kínai villanyautó a futó állami támogatással hasonlóan ár-érték bajnok ajánlat lehet, mint a benzines testvére, de azért néhány kompromisszumra szökség van. Például a most rendelhető példányok esetében a holttérfigyelőt felejtsük el, és csak egyetlen felszereltségi csomagból lehet választani - ez persze lehet, hogy valakinek megkönnyíti a döntést. Egyedül a színébe és az akkupakk méretébe szólhatunk bele a konfigurátorban. Viszont villanyfogyasztását forintra váltva igen nagy megtakarítás érhető el a horror üzemanyagárakhoz képest.

Titkos tipp a Vitara, S-Cross, Duster helyett - így hivatkoztunk korábbi tesztünkben az MG ZS-re, amelynek most az elektromos változata járt nálunk. A becsületes neve négy helyett hat betűből áll: MG ZS EV. Majdnem olyan könnyű megjegyezni, mint a Honda e-t, vagy az MG 4-et, de csak majdnem...

Külsőre a két verzió között kevés különbség van, a villanyos esetében a hűtőrácsnak nincs értelme, így annak a helyét egy műanyag elem vette át, emellett olyan apró eltérések vannak, mint a kipufogók hiánya, illetve a villany-változathoz speciális aerofelnik is járnak. Így továbbra is igaz az autóra, hogy abszolót az európai ízlés szerint készült, és a formavilágot az elektromos modellbe is sikerült átültetni. Fontos megjegyezni, hogy maga a ZS 2017 óta létezik a piacon, az elektromos változat 2021 óta kapható Európában.

Az elektromos verzión látszik, hogy egy korábban hagyományos motorral szerelt modell alapjára építették. Ez abban csücskösödött ki, hogy a méretes motorháztető alatt nincs egy kisebb csomagtartó (pl. a kábeleknek), pedig hely az lenne rá bőven, az elektromotor és a járulékos alkatrészek jóval kisebbek, mint egy benzinmotor. A töltőnyílást az autó orrába tették, aminél nincs jobb hely! Nem kell a töltőoszlop előtt manőverezni, gondolkodni, hogy melyik oldalra kell a kábelt dugni, elég beállni orral, és már áramolhat is az energia - maximum 92 kilowattal, ennyivel tud tölteni az erre alkalmas oszlopokról. Sőt, a kocsi tud kétirányú töltést is, azaz egy átalakíóval rácsatlakoztatva üzemeltethetők elektromos készülékek. 

Ha már energia: a nagyobbik, 72 kWh-s akkupakkal ZS EV meglepően takarékos volt a tesztidőszak alatt, vegyes használattal (M0, főút, Budapest) 16-18 kWh/100 km-t is ki tudtam belőle hozni, azaz a nagyobbik akkuval valóban simán el lehet érni a 400 km-s hatótávolságot - nem úvatos vezetéssel, normál módban, klímázva is. A 440 km-es értéket a profi ECO-mód élvezők érhetik el. Az autó villanymotorja 156 lóerős, aminél nem is kell több, a 280 Nm nyomaték úgyis villanyautó révén azonnal jön, a gyorsulás 8,4 másodperc 100-ra, a végsebessége 175 km/h. 

17 kWh/100 km-s átlagfogyasztással számolva, a legnagyobb hazai hálózat gyorstöltőjén feltöltve (250 ft/kWh) 4250 forintra jönne ki 100 kilométer költsége, ami a pénteken érvényes, 641 ft/literes benzinárra átváltva 6,6 literes üzemanyagfogyasztást tenne ki. Ha viszont otthon töltünk, a rezsicsökkentés feletti tarifán (70 ft/kWh), akkor 1190 forintért jutnánk 100 km-re elég energiágoz, ami a mostani árak mellett 2 liternél is kevesebb benzinfogyasztással egyenlő. Akinek pedig napeleme van, nos, az ingyen is megúszhatja a dolgot.

Címkék:
autó, elektromos autó, autóvásárlás, elektromos, újautó, autóvásárlási támogatás, autóteszt, elektromos jármű, elektromos autó állami támogatás, elektromobilitás, kínai autók,