Pénzcentrum • 2024. április 5. 13:03
Óriási dilemma autóvásárláskor, hogy pontosan milyen erős személygépkocsi lenne nekünk megfelelő. Bár ez az egyes felhasználási módok és igények szerint változhat, de a német autóklub szerint a túlzottan gyenge kocsikat mindenképp kerüljük el. Alulmotorizált autóval közlekedni nem csak idegesítő lehet, hanem egyenesen veszélyes is! Emellett kiemelték, hogy nem feltétlenül szabad hinni a gyártó által megadott, 0-100-as gyorsulási értékeknek. Mutatjuk azt is, hogy a súlya alapján legalább milyen erős autót érdemes választani.
Aki új vagy használt autót szeretne vásárolni, először tisztázni kell az igényeit. Szükséges-e az új autónak négy ajtó, nagy csomagtartó? Szükség van Isofix rögzítésre gyermekülésekhez? Nem lenne-e biztonságosabb a négykerék-hajtás télen? És mi a helyzet a navigációval vagy a légkondicionálóval? Idővel felmerül a kérdés, ami jó eséllyel meghatározza az autók árát is: milyen motorizáltságú legyen? És mekkora teljesítményre van szükség tulajdonképpen? Ebben a kérdésben segített eligazodni a német autóklub (ADAC).
Azt elsőre leszögezték, nincs általános válasz erre a bonyolult kérdésre, a felhasználás módjától függ. A saját igényeink felméréséhez tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket autóvásárlás előtt:
- Gyakran terheljük-e a járművet nagy teherrel vagy nehéz utánfutóval?
- Általában sík vagy dombos környezetben közlekedünk?
- A szokásos használati hely inkább város vagy az autópálya?
- Milyen nehéz a jármű?
A modern autók általában a legtöbb felhasználó követelményeire elegendő erővel bírnak. Már a 8-as VW Golf az 1.0 TSI "legkisebb" motorjával is 110 lóerős, a 1300 kilogrammos autó ezzel 10,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre. A 70-es években csak a nagy hengerűrtartalmú, hat- vagy nyolchengeres motorokkal felszerelt járművek vagy a sportosabb utcai autók, mint az Abarth vagy a GTI érték el ugyanezt a teljesítményt. Például a könnyű, mindössze 810 kilogrammos 1-es Golf GTI ugyanezzel a lóerőszámmal alig gyorsult valamivel jobban, 9,2 másodperc alatt volt 100-on.
Ne csak a lóerőket nézd!
A feltüntetett lóerő vagy kilowatt teljesítményadat keveset árul el, mert minden autó másként adja le, használja fel a lóerőket a motor kialakításától függően. És még az ismert 0-ról 100-ra való gyorsulási érték sem feltétlenüöl releváns.
Döntő ezek helyett a motor nyomatéka. Hiszen erre van szükség például egy kamion előzéséhez vagy az autópályára való felhajtáshoz - a 60-ról 100 km/h-ra gyorsító tartományban. Ezért figyeli az ADAC az autótesztjében ezt a gyorsulást. Az "Előzési képesség" pontban a németek értékelési szempontjai szerint az ilyen 4,35-től 8,63 másodpercig jó vagy elfogadható az autó 60-ról 100-ra gyorsulása. Ezen időkereteken belül a jármű körülbelül 122 métert (5,5 másodperces gyorsulás esetben) és 178 métert (8 másodperc alatt) tesz meg.
Nagyobbat, erősebbet vennél? Nézz szét az autóhitelek között!
A németek a teszteredmények alapján súlycsoportonként összegezték, hogy mekkora teljesítmény szükséges egyes személyautóknak ahhoz, hogy elfogadhatóan gyorsuljanak:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- 1000 kg - 80 lóerő
- 1250 kg - 100 lóerő
- 1500 kg - 120 lóerő
- 1750 kg - 140 lóerő
- 2000 kg - 160 lóerő
- 2250 kg - 180 lóerő
- 2500 kg - 200 lóerő
Ugyanakkor kiemelték, hogy ha egy autót főként városban használnak, akkor alacsonyabb teljesítményű motor is elegendő lehet. Hosszú távú utazások során autópályákon vagy országutakon, vagy ha rendszeresen nehéz utánfutót húznak vele, érdemes erősebb motorral felszerelt kocsit venni.
Az azonban a tesztek alapján biztos, hogy nem minden autó rendelkezik akkora teljesítménnyel, amely minden vezetési szituációban elegendő lenne. Az ADAC szerint a Dacia Spring Electric 45 a legjobb példa erre. Az olyan, túl gyengén motorizált modellekkel, mint például ez a kis elektromos autó, az előzés a forgalmas országutakon vagy az autópályákra való felhajtás idegesítő, de akár veszélyes is lehet. A kis elektromos autó a teszteken 60-ról 100 km/h sebességre 14,86 másodperc alatt gyorsult fel, ehhez 330 métert tett meg. Miközben átlagos autópályafelhajtó kb. 250 méter hosszú.
Ne higyj a gyári értékeknek!
Az ADAC végül kiemelte, hogy a gyártók által megadott 0-ról 100 km/h sebességre való gyorsulás adatok gyakran kevés tájékoztatást nyújtanak. A szakemberek által mért időértékek, mint a 60 km/h-ról 100 km/h sebességre való gyorsulás már inkább valós forgalmi helyzeteket képviselnek, például a gyorsforgalmi útra/országútra való felhajtást vagy egy lassú jármű előzését.
Egy erősebb autó jobb gyorsulási képességei miatt gyorsabban reagálhat veszélyes helyzetekre, ami bizonyos helyzetekben előnyös lehet. Ám a teljesítmény önmagában nem növeli a biztonságot. Fontos az is, hogy biztonságosan vezessünk! A defenzív és előretekintő vezetés képes csökkenteni a veszélyes helyzeteket.