Reichenberger Dániel • 2024. március 8. 16:07
Néhány napja lépett életbe Ausztriában az a törvénymódosítást, mely szerint a sebességkorlátozásokat jelentősen átlépők nem csak a jogosítványuktól, de akár az autójuktól is elbúcsúzhatnak. Pető Attila "Kreszprofesszor" a Pénzcentrumnak azt mondta: hazánkban sem lenne ördögtől való a radikális büntetés bevezetése, mert valahogyan gátat kellene szabni a száguldozásnak - erre viszont a jelenlegi büntetési tételek már nem elegendők.
Tavaly ősszel jelentős szigorítás történt a hazai sebességtúllépések büntetési tételeit illetően. Miután az Árpád hídon tavaly meghalt egy vétlen kerékpáros, akit egy illegális gyorsulási versenyben részt vevő autós gázolt halálra, a közvélemény és a nagypolitika is szigort akart. A száguldozás ettől azonban nem állt le, így lassan talán érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy radikálisabb büntetések is teret kapjanak hazánkban.
Egyik nyugati szomszédunk, Ausztria nemrég vezette be azt a szigorítást, hogy a száguldozóktól a helyszínen nem csak a jogosítványt veszik el, hanem az autójukat is lefoglalják, majd akár el is árverezhetik azt. Szakértőt kérdeztünk arról, hogy vajon hazánkban lenne-e értelme ennek a fajta büntetésnek, vagy épp ellenkezőleg, ez már túlzottan radikális lépés lenne?
Brutális osztrák szigor
Szeptember elseje óta harminc százalékkal növekedtek hazánkban a gyorshajtásért kiszabható bírságok - erről lapunk is beszámolt akkor. Ennek értelmében többet kell majd fizetnie annak, aki megszegi a sebességhatárokat.
- Aki 50-es vagy annál lassabb sebességkorlátozásnál 15-25 km/órával lépi túl a sebességkorlátot, az 39 ezer forint bírságot kaphat,
- 25-35-ös túllépésnél 58 500,
- 35-45-ösnél 78 ezer,
- 45-55-ösnél 117 ezer,
- 55-65-ösnél 169 ezer,
- 65-75-ösnél 260 ezer,
- 75 km/órásnál nagyobb sebességtúllépésnél pedig 390 ezer forint a bírság összege.
Az intézkedéstől azt várják, hogy kevesebb legyen a száguldozás az utakon, mert a szakértők szerint egyre inkább úgy tűnik, hogy a néhány tízezres, de még a legnagyobb mértékű büntetésnek sincs akkora visszatartó ereje, mint lehetne. 2022-ben - az egyik biztosító adatai szerint - a személysérüléses balesetek több mint negyede gyorshajtás miatt következett be.
Ausztriában a napokban lépett életbe az a törvénymódosítás, mely szerint a sebességhatárt jelentősen túllépőktől nem csak a jogosítványukat vehetik el, de akár az autójukat is elkobozhatják a helyszínen. A szigorításnak már hétfőn meg is lett az első áldozata: egy fiatal sofőr Bécs egyik kerületében hajtott 114 km/h-val, olyan helyen, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 50 kilométer volt. Mind az autójától, mind pedig a jogosítványától elbúcsúzhatott.
Meg kell fékezni a gyorshajtókat, ha radikális módszerekkel is
Pető Attila közlekedési szakértő, a Kreszprofesszor lapunk megkeresésére elmondta: szerinte bár valóban erős a büntetés, egyáltalán nem lenne baj az, ha hazánkban is radikálisabb módszerekhez nyúlnának a száguldozók megfékezése érdekében.
Igaz ugyan, hogy éppen tavaly szeptemberben emelték meg a gyorshajtás büntetési tételeit, de nekem az a tapasztalatom, hogy még mindig kevés ennek a visszatartó ereje. Az, aki egy 30-35 milliós autóval száguldozik - és a legtöbben ilyen autóval teszik - nem fog visszatartó erőt érezni még akkor sem, ha a legmagasabb, 390 ezres bírságot kell befizetnie. Ellenben az, ha az autóját is elveszíti, már azért neki is egy igen komoly tétel a személyes költségvetésében, így szerintem ennek a radikális büntetésnek már lenne visszatartó ereje
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- fogalmazott Pető Attila. Elmondta azt is, hogy természetesen ezt ki kell dolgozni, mert bár többségben vannak, nem kizárólag a luxusautósok mennek túl gyorsan.
Szerintem mérlegelni kellene, hogy kit milyen büntetéssel sújtunk, de az egészen biztos, hogy meg kell fékezni a gyorshajtókat valahogyan. Itt, a gyorshajtás mellett fel szokott merülni az is, hogy a balesetek jó része az elsőbbségadás elmulasztása miatt történik. Csakhogy egy száguldozó nem méri fel ezt sem, és előfordult olyan eset, hogy éppen a gyorshajtás miatt nem teljesült ez, de a szabályosan közlekedőnek persze esélye sincsen, ha 130-al közelít valaki, ráadásul pont egy olyan autóval, ami a miénkben komoly kárt tehet - az emberi életről nem is beszélve
- mondta erről a szakértő.
Mit tehetünk az utak tahói ellen?
Bizonyára sokan megrettennek, ha a visszapillantóban egy nagy, fekete autót látnak közeledni. Hiszen az ilyen gépjárművekben jellemzően olyan sofőrök ülnek, akik tesznek a közlekedési kultúrára, sőt sok esetben agresszívak is. A Pénzcentrum videóblogja, a CashTag még tavaly májusban a legelterjedtebb autós bunkóságokkal foglalkozott Pető Attila közlekedési szakértő segítségével. A CashTag vonatkozó epizódját ide kattintva nézheted meg újra: