Pénzcentrum • 2024. február 21. 15:45
Egy autószerelő 10 ezer kilométeren át tankolt a Shell prémium-üzemanyagából, hogy megtudja, tényleg megtisztítja-e az autója motorját, ahogyan azt a reklámokban állítják. 961 liter 100-as benzin elfurikázása, és a kocsi szétszedése után kiderült, hogy szemmel láthatóan nem lett tisztább az autó motorja. Az eredményekre a Shell is reagált.
10 ezer kilométeren át tesztelte a Shell V-Power Racing üzemanyagot egy autószerelő. A YouTube-on is ismert Novoth Tibor azt akarta kipróbálni, hogy mennyire igaz a vállalat marketinganyagaiban sűrűn kiemelt tisztító hatás.
A teszthez egy 1,8-as TFSI motorral szerelt Audi A4-est használt, a 280 ezer kilométert (a próba végére 290 ezret) futott motort a teszt előtt és után is megvizsgálták a műhelyben, hogy össze tudják hasonlítani a kokszosodás állapotát. A megtett táv alatt 961 liter prémium üzemanyagot tankolt az autójába.
A teszt utáni szétszereléskor a szívószelepek állapotát ellenőrizték, ettől a szerelő sem várt sokat, mivel ennél a motortípusnál a benzin nem érintkezik a szívószelepeknek vizsgált oldalával.
Sokan lehülyéztek miatta, hogy akkor minek nézem ezt. Azért nézem ezt, mert a marketing anyag külön kitér arra, hogy a közvetlen benzinrefecskendezésű motoroknak milyen kokszolódási hajlama van. Nem állítja a marketing anyag, hogy ezt le fogja pucolni, de említést tesz róla, hogy kokszolódnak. Tehát ezen rövid úton lépjünk is tovább, ezzel gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy az én motorom esetében nem történt semmilyen változás
- magyarázta. A dugattyúk ellenőrzésekor sem tapasztalt sok változást a korábbi állapotokhoz képest.
Azt nem tudhatom, hogy az ön autójának a dugattyújával mit csinál ez az üzemanyag. Én azt mutatom be, hogy az én autóm dugattyújával mit csinál. A képek talán önmagukért beszélnek, radikális változást én nem vélek felfedezni
- mondta a szerelő, és az injektorokon sem tapasztalták a tisztítás jeleit.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes prémiumot tankolni, csak éppen nem a tisztítóhatás miatt lehet jótékony hatása.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Úgy általában a prémium üzemanyagokról az a véleményem, hogy mindenképpen érdemes tankolni mind dízelbe, mind benzinmotorba. Szerintem nincs értelme váltogatni, tehát hogy minden harmadik tankolásnál tankolok, mert kényeztetem az autót, az autó az nem egy kiskutya. Nem kell simogatni, nem kell jutalomfalatot venni neki. Ezek a motorvezérlő motormenedzsmentek, ezek öntanulásra képesek. Hogyha százas oktánszámú üzemanyagot tankolok bele, vagy 100+-osat, akkor a kopogásérzékelés és egyéb öntanuló képességek miatt hozzá fognak tanulni hosszútávon, de legalábbis már középtávon bizonyos paraméterekkel. Emeli az előgyújtást, esetleg ha nagyobb a fűtőértéke, akkor kevesebbet kell befecskendeznie, mert ezért van a lambdaszabályzás, de az, hogy egy olyan alkatrészt, amin vastagon áll a koksz, vagy bármilyen szennyeződés megtisztít-e, az az én autóm esetében nem bizonyosodott be
- magyarázta Novoth Tibor, aki a teszt kapcsán megkereste a Shellt is, és elküldte nekik az előtte-utána fotókat. A cég válaszában kifejtette, az üzemanyag bevezetése előtt korszerű ellenőrzött tesztkörülmények között alapos tesztprogramokkal, az iparágban használt tesztprotokollok alkalmazásával vizsgálták a Shell V-Power tisztítási teljesítményét.
Ezzel összefüggésben szeretnénk felhívni a figyelmét arra, hogy a közvetlen befecskendezéses szikra gyújtású motorok esetében, mint amilyen az ön tesztjében szereplő Audi A4 1,8 TFSI, a befecskendezőn tapasztalható lerakódások pusztán vizuális értékelése nem felel meg a CEC által meghatározott, elfogadott ipari szabvány eljárásoknak. A szükséges vizsgálati paraméterek eredményeinek hiányában sajnos nem tudunk nyilatkozni az Ön által végzett teszt eredményéről, melynek alapját kizárólag a velünk megosztott fotók képezik
- közölte válaszában a vállalat. A szerelő elfogadta az érvelést, amelyek szerint az ő tesztkörülményei nem felelnek meg a szabványoknak, de ugyanakkor megjegyezte, hogy szemmel látható változás nem történt az autójával.
Címlapkép: Róka László, MTI/MTVA