Szánthó Péter • 2024. január 25. 10:05
Hosszú úton is teszteltük a Hyundai Kona új generációját a sokat ígérő hibridhajtással: mint kiderült, az autópályatempó sem dobja meg vészesen a fogyasztást, de igazi erényeit a városban csillogtatja meg - 6 liter alatt is vidáman el lehet járni egy ekkora monstrummal. A formabontó külső sokaknak megfogta a tekintetét, kevés hasonló kocsi szaladgál az utakon - este a motorháztető vonalában futó LED-csík futurisztikus megjelenést kölcsönöz neki. Ugyanakkor vannak idegesítő extrák, de ez nem a Hyundai hibája, ők csak a kötelező uniós előírások alapján cselekedtek - amiken van még mit csiszolni...
Szinte mindenki utánafordult az utcán, az autópályán melléérve lassítottak, hosszan próbálták megfejteni, mi is lehet ez: a fényszórót, hűtőrácsot hiába keressük ott, ahol egy hétköznapi autón megszokhattuk, szögletes formáival sem találkozni minden nap - talán csak más Hyundai-modelleken látni hasonlót. Az új Konával merészet húztak, nem lehet semmivel összetéveszteni, főleg, miután lement a nap: a kocsi két végét jelző fénycsík, és az első lökhárító két szegletébe rakott fényszórók nagyon látványosak az estében. Mondjuk, praktikus szempontból talán annyira nem nyerő ötlet a lámpákat pont az autó sarkába építeni, hiszen egy óvatlan parkolással könnyű őket meghúzni. Magán az autón sokat dobott az 550 ezer forintért rendelhető N-line csomag, ami végett a lökhárítók sportosabbak, vadabbak, mint az alapkivitelnél, és a fekete műanyag sárvédőívek helyett is fényezett elemeket kapunk. És a 18-as kerék is nagyon mutatós rajta, a futómű is megbirkózik a magyar utakkal.
Bevásárlótúránkhoz is praktikus volt, hogy a csomagtere 466 literes - minden ülést ledöntve 1300 -, úgyhogy lehet bele pakolni bőven, a szatyrok fülének is van praktikus kis kampó, nem fog szétgurulni a portéka. Ráadásul az ülések nem a megszokott 40-60 arányban hajthatóak le, hanem középen egy kis sávot a két szélétől függetlenül is ki lehet nyitni, nevezzük 40-20-40-nek a megoldást. Így kényelmesen szállítható benne karnis, horgászbot, síléc, vagy bármi, ami hosszabb másfél méternél - közben ketten még mindig simán tudnak hátul utazni.
A tesztautóban a hibrid erőforrás volt beszerelve, ez egy 105 lóerős 1,6 literes turbóbenzin motort és egy 43 lóerős villanymotort takar - 6 fokozatú automataváltóval, a fékezéskor visszanyert delejt pedig egy 1,3 kWh-s akksiban tárolja. Nem ezzel fogsz gyorsulási versenyen indulni, de a normál közlekedéshez teljesen elegendő, akkor is van benne tartalék, ha mondjuk az autópályán előzni kell.
A visszatöltés erőssége szabályozható a kormány kis váltófüleinek segítségével - ECO-módban, sportban a váltó fokkozatai között lehet velük ugrálni -, legerősebb fokozaton gyakorlatilag nem is kell a fékpedált használni, ha kitanulja az ember, mikor kell lelépni a gázpedálról. A rekuperáció fokozatállítását nem mindig akarta a kocsi előhozni, nem sikerült benne pontos rendszert találnom, mikor "nem elérhető" a funkció, talán köze van a motor és a fékek hőmérsékletéhez, mert javarészt elindulás után jelentkezett a dolog, de olyan is előfordult, hogy menet közben nem akarta az igazságot - erre elkellhet egy szoftverfrissítés.
Itt a friss autóhitel kalkulátor: válogass a banki ajánlatok között!
Ami a fogyasztást illeti: több mint 500 kilométeres bevásárlótúránk alatt hidegben, baromi nagy szélben, téligumin 6,1 liter/100 kilométer lett a vége, ami egészen jó érték ahhoz képest, hogy 80 százalékban autópályán mentünk, 130-as tempóval. Itt is néha beköszönt a villanymotor, de annak előnyeit inkább a városban élvezhetjük, csekély tempoval, elektromosan gurulgatva lámpától lámpáig, akár 5 liter környékére is le lehet vinni az értéket, ami egy ekkora autótól dícséretes.
Jó kilátás
Manőverezni, parkolni nagyon könnyű vele, a tolatókamera képe kiváló, a parkolóradar is szépen teszi a dolgát, ha pedig letöltjük az applikációt, akkor az autó akár mobiltelefonnal, digitális kulccsal is nyitható, indítható. Sőt, távirányítással le is lehet parkolni.
A külsejével ellentétben a beltér amolyan "semmi extra", de a kifejezés jó értelmében, az anyagminőségre nem lehet panasz, hál' istennek elfelejtették a fényes borítású műanyagokat - viszont kopogós elemekkel olykor találkozhatunk. Taléán amit fel lehet neki róni, hogy túl sok a feketeség, viszont az N-line csomag piros díszbetétei sokat dobnak a hangulaton, ahogy a LED-világítás is, aminek a színeit lehet állítgatni. Az ülések is kényelmesek, a sofőr jó magasan ül ami egyrészt a ki-be szállásnál jön jól, másfelől pedig remekül ki lehet látni a kocsiból, vékonyak az oszlopok, óriásiak az üvegfelületek.
A kormány anyaga sem hagy kívánnivalót maga után, és külön dícséretes, hogy meghagyták az igazi gombokat, görgőket, nem kell érintésérzékeny felületekkel szórakozni. Az irányváltó kar is a kormány mögött van, szokni kell, de nem lehetetlen együtt élni vele - cserébe középen egy óriási tárolót kapunk, és egy praktikus telefontartót - vezeték nélküli töltést is lehet az autóba rendelni. Ebben a kocsiban csak három USB-C port volt, és egy 12 voltos ajzat. Külön dícséretes egyébként, hogy a hátul utazók is kaptak két töltőt. Egyébként a hátsó sorba is jutott ülésfűtés, ami nem megszokott ebben a kategóriában, és légbefúvó is van a középső konzolban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)