Ez a valódi oka, miért karamboloznak többször a Teslák, mint a hagyományos autók

Pénzcentrum2024. január 25. 17:28

A LexisNexis Risk Solutions biztosítási adatai azt mutatják, hogy a sofőrök hajlamosak több balesetet okozni, amikor benzinüzemű autókról elektromos autókra váltanak, és a növekedés szembetűnőbb az elektromos járművek esetében - írja a CNN.  Az incidensek számának növekedése a legnagyobb az elektromos jármű birtoklásának első évében, de ezt követően csökken. Az adatokból az is kiderült, hogy a Teslák teszik ki a balesetet szenvedő elektromos járművek többségét, de hasonló tendenciákat figyeltek meg Kínában, ahol több elektromos jármű van, amely nem Tesla.

A Hertz a közelmúltban úgy döntött, hogy 20 000 elektromos járművet elad a flottájából, és helyette a benzinüzemű autókat választja. Ezt a döntést azután hozták meg, hogy a jelentések szerint a sofőrök több balesetet szenvedtek az elektromos járművekkel. Stephen Scherr, a Hertz vezérigazgatója rámutatott, hogy nemcsak a balesetek gyakoribbak az e-autóknál, hanem a javítási költségek is lényegesen magasabbak.

Ez a tendencia nem csak a bérautó-vezetőkre jellemző. A LexisNexis Risk Solutions által elemzett biztosítási adatok szélesebb körű problémát tárnak fel a szektorban. Kutatásuk szerint észrevehetően megnő a balesetek száma, amikor a benzinüzemű járművekről elektromos járművekre térnek át a sofőrök. Az adatok szerint a biztosítási káresemények gyakorisága 14,3%-kal, a káresemények súlyossága pedig 14,5%-kal nő az új e-autó tulajdonosok esetében a benzinüzemű autókhoz ragaszkodókhoz képest.

A megnövekedett kockázat az elektromos járművek beszerzését követő első évben a legsúlyosabb, de idővel csökken, ahogy a járművezetők hozzászoknak új járműveikhez. Ezzel szemben a benzinüzemű kocsik közötti váltás nem tűnik ugyanilyen mértékű kockázatnak.

A Tesla járműveire különösen jellemző a feltárt összefüggés, melyek a Hertz elektromos flottájának 80%-át teszik ki, és az Egyesült Államokban a magántulajdonban lévő elektromos járművek többségét képviselik. Ezért felmerül a kérdés, hogy a Tesláknak vannak-e olyan sajátos aspektusai, amelyek hozzájárulnak a megnövekedett baleseti arányokhoz. Ugyanakkor hasonló tendenciák figyelhetők meg Kínában, ahol a Tesla piaci részesedése kevésbé domináns az elektromos járművek között.

A LexisNexis kutatói olyan tényezőket vettek figyelembe, mint például a járművezető életkora, a háztartás jövedelme és a biztosítási fedezet szintje. Olyan háztartások biztosítási igényeit vizsgálták, amelyek gázüzemű járművet cseréltek le elektromos meghajtású járműre. Megállapították, hogy a baleseti arányok még magasabbak azokban a háztartásokban, amelyeknek mind benzines, mind elektromos modelljük is van, ami arra utal, hogy a különböző járműtípusok rendszeres váltogatása növeli a kockázatokat.

Xiaohui Lu, a LexisNexis Risk Solutions EV-kutatási vezetője szerint a megszokottól való eltérések jelentős szerepet játszanak ezekben az incidensekben. Ezt a nézőpontot azonban nem osztják mindenhol; a Highway Loss Data Institute (HLDI) nem állapított meg megnövekedett baleseti arányt a Teslák vagy más elektromos járművek esetében a teljes biztosítási káresemény-adatok alapján - bár elismerik a Teslákhoz kapcsolódó magasabb káreseményköltségeket.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Teslához hasonló elektromos járművek vezetése sok hasonlóságot mutat a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművekkel, de azért vannak különbségek. Például a Tesla járművekben nincs "Start" gomb, hanem automatikusan bekapcsolnak, amikor a vezető beszáll, és kikapcsolnak, amikor kiszáll - ez a funkció a motorzaj és a vibráció hiánya miatt potenciálisan zavaró lehet.

Lu hangsúlyozza, hogy a Teslák nagy gyorsulási képességei további kockázatokat jelentenek. Még az olyan, nem nagy teljesítményű modellek is, mint a Tesla Model 3 Long Range, alig több mint négy másodperc alatt gyorsulnak nulláról 100 km/órára - ez a sebesség a nagy teljesítményű sportkocsikhoz hasonló, amelyek hagyományosan magasabb baleseti arányokkal és súlyossággal járnak.

Az elektromos járműveket továbbá nehezebbé teszik a nagy tömegű akkumulátorok a benzineseknél, ami ütközéskor nagyobb károkat eredményez és következésképpen magasabb biztosítási kifizetésekkel jár. Az kis sebességű vezetés is kihívást jelenthet, mivel a benzinüzemű járművekkel ellentétben, az elektromos autók azonnal reagálnak a pedálnyomásra. Ez balesetekhez vezethet, különösen szűk helyeken, például parkolóházakban.

Az elektromos járműveknél elterjedt egypedálos vezetési rendszerek további kihívást jelentenek vezetés során azoknak, akik máshoz szoktak. Szükség lehet a fékezési technika újratanulására, ami vészfékezéskor zavarodottságot okozhat. Az is problémát jelenthet továbbá, hogy sok járművezető túlbecsülheti az új elektromos járművekkel kapcsolatos jártasságát, mielőtt eléri a hároméves tapasztalatot, pedig a kutatási eredmnyek azt igazolják, hogy a túlzott magabiztosság veszélyes lehet.

Címkék:
autó, elektromos autó, tesla, karambol, elektromos, autóbaleset, autópiac, autó-motor, elektromos jármű, elektromos autó hírek, elektromobilitás, robbanómotor, autóbalesetek,