Szánthó Péter • 2024. január 9. 05:41
Egy élet munkája is kevés lenne a statisztikák szerint legrosszabbul kereső magyaroknak ahhoz, hogy megvásárolják a legolcsóbb itthon kapható új autót. A kis Mitsubishi ugyan csak 4,4 millióba kerül, de ahol a nettó átlagkereset alig éri el a 100 ezer forintot, ott ez is elérhetetlen - ráadásul ezek a dolgozók még hitelt sem kapnak a bankoktól. Közben, mint kiderült, az ország legjobban fizetett alkalmazottai kevesebb mint fél év alatt leszurkolják a kisautó árát. Megnéztük azt is, hogy mekkora a különbség az átlagos keresetűek és a topfizetéssel rendelkezők hitelhez jutási lehetőségei között.
Arról már korábban beszámoltunk a KSH adatai alapján, hogy milyen hatalmas a bérolló Magyarországon: tízszeres a bérkülönbség az ország legjobban és legrosszabbul fizetett nemzetgazdasági ágai között: mialatt Tolnában a legjobban kereső dolgozók több mint nettó 1 millió forintot vittek haza átlagosan 2023. első félévében (szellemi munka), a legrosszabbul fizetett magyar dolgozók átlagfizetése alig haladja meg a 100 ezer forintot - Borsod és Szabolcs megyékben is az egészségügyi és szociális ellátásban dolgozók keresnek ilyen keveset fizikai munkájukkal.
Az első féléves béradatokból az is kiderült, hogy átlagosan a budapesti székhelyű szervezeteknél dolgozók keresték a legtöbbet, több mint havi 453 ezer forintot, a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyeiek nettó 262 ezret vihettek haza átlagosan. Az országos nettó átlagkereset ebben az időszakban kicsit több mint 370 ezer forint volt.
Most a KSH kereseti adatai alapján megnéztük, hogy az egyes dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása. A vizsgált modelleket is elég széles szórásból válogattuk össze:
- A jelenleg legolcsóbban megvehető új autó Magyarországon a Mistubishi Space Star, ami 4 440 000 forintba kerül jelenleg a legfapadosabb kivitelben.
- A magyarok kedvenc autója sem maradhat le a listáról, ami a Suzuki S-Cross, ami most legkevesebb 7 500 000 forintba kerül.
- A toplistákon szintén jól szereplő Skoda Octavia, amely 9 150 000 forintba kerül.
- A belépő-luxuskategóriából a 3-as BMW legolcsóbb változatát, ami 15 750 000 forint.
- Nem maradhatott ki a leggyorsabb Tesla sem, a Model S Plaid ma 43 599 900 forintért kapható.
- És a végére már csak a szórakozás kedvéért megnéztük, egy átlagembernek mennyit kell dolgoznia a dúsgazdag Jákob Zoli legújabb szerzeményéért: a Ferrari első SUV-ja, a Purosangue kb. 200 millió forintba kerül - legalábbis a körömkirály kb. ennyiért vásárolta újonnan.
A számításban azt vettük alapul, hogy az egyes dolgozók a bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni (de többek amúgy se kapnának értelmezhető kölcsönt az adósságfék-szabályok miatt), csak a félretett bérükből vásárolnának - és közben nem emelkedne a fizetésük sem. Oké, nem túl életszerű, de valljuk be, az sem az, hogy egy borsodi ápoló alig 100 ezres nettóval nemhogy új, de bármilyen autóban gondolkodjon...
Egy élet munkája kevés a legfapadosabb új kocsihoz
Mint a Pénzcentrum számításaiból kiderült, a legrosszabbul keresőknek több mint 3,5 évnyi fizetését tenné ki a legfapadosabb új autó is, amit Magyarországon meg lehet venni. A borsodi egészségügyi és szociális dolgozóknak nagyjából 6 évnyi fizetést kellene félretenni Magyarország 2023-as kedvenc autójáért, Jákob Zoli új Ferrari terepjárójához pedig nemhogy egy, de két élet is kevés lenne: majdnem 161 évnyi bérüket kellene féretenni hozzá. De a realitások talaján maradva inkább szorozzuk meg a fenti értékeket 10-zel.
Ezzel szemben az országosan legjobban kereső Tolna megyei szakembereknek kicsit több mint 4 havi bért kellene félretenni a Space Starhoz, de a Suzukiért és a Skodáért sem kellene egy egész évnyi fizetést megspórolni, de a BMW-ért sem kellene másfél évet dolgozni. A Ferrari is kijönne "mindösszesen 16,4 évnyi munkából.
Az átlagos magyar nettóból sem egyszerű az autóvásárlás, legalábbis már a legfapadosabb kisautóhoz is 1 évnyi fizetés kellene, a Skodához pedig 2 évnyi munkabér, ha másra nem költ az ember. Összességében a milliárdos sportautójáért az átlagembernek kicsit több mint 45 évig kellene dolgoznia.
A gazdagabbakkal a bankok is jobban bánnak?
A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen esélyekkel indulnak autóhitelért az egyes dolgozók. Az egyszerűség kedvéért most csak azt vizsgáltuk, milyen feltételekkel tudnák megvenni a 4,4 millió forintba kerülő Space Start, ha 100 százalékban hitelből akarják rendezni a vételárat - ezt megtehetik, legalábbis a vizsgált kölcsönökhöz nem feltétlen kell önerő.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- A bankok jövedelmi megkötései miatt erre a borsodi ápolóknak nincs lehetősége, kicsit több mint 103 ezres nettójukra nem adnak ennyi kölcsönt 5 éves futamidőre.
- A Szabolcs megyei átlagkeresettel (nettó 262 438 Ft) a legjobb ajánlat szerint a THM 15,27% lenne, a havi törlesztő 103 056 Ft, és a kalkulátorunk szerint a teljes visszafizetett összeg 6 183 401 Ft-ra jönne ki.
- Az országos nettó átlagbér (320 221 Ft) esetében ugyanilyen feltételekkel kapna 4,4 millió forintot a hiteligénylő.
- A budapesti nettó átlagkereset (453 379 Ft) esetében már bő 100 ezer forinttal beljebb lennének az 5 éves hitel végén az ügyfelek: itt a végső visszafizetendő 6 079 408 Ft, 14,41% THM mellett, a havi törlesztő pedig 101 324 Ft lenne a kalkulátor szerint.
- És a legjobban fizetett (nettó 1 016 408 Ft) tolnai dolgozók is ugyanilyen kondiciók mellett vehetik fel a szóban forgó 4,4 millió forintot.
Arra ne készülj hogy olcsóbbak lesznek az autók
A forgalomba helyezendő autóknál újabb közlekedésbiztonsági és egyéb technológiai fejlesztéseket követel meg az európai szabályozás ellensúlyozhatják a pozitív autópiaci folyamatokat - mondta korábbi interjúnkban Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke
Ezért változatlan árfolyam mellett is inkább áremelkedés várható a jövő évben, mintsem csökkenés vagy stagnálás. Az uniós biztonsági előírások egyrészt a javíthatják a közlekedésbiztonságot, csökkenthetik a súlyos baleseteknek a számát, másrészt, mint mindennek, ennek is ára van, többlet eszközök kerülnek be a gépkocsikba, ezeket ki kell fejleszteni, legyártani, és be kell építeni – ami óhatatlanul megjelenik az árakban
- fogalmazott a szakember. Hozzátette: arról is hallani, hogy egyes gyártók jövőre csökkenthetik az akciókba invesztált összeget, mert a magyar piac önerőből történő talpraállását várják.
Jelentősen, 10 százalék alá csökkenhet az infláció, a reálbérek növekedhetnek, a csökkenő bizonytalanság miatt pedig van realitása annak, hogy a vevők bátrabbak lesznek, és a kivárás helyett újra úgy döntenek, hogy új autót vásárolnak
-mondta.
Címlapkép: Jászai Csaba, MTI/MTVA