Mindenki felkötheti a gatyát Európában: teszten a BYD elektromos népautója, ez készülhet Szegeden

Szánthó Péter2024. január 6. 07:02

Bíjhuájd, Bivaly-dé, Béjjdí - szoknunk kell még, de biztosan meg fogjuk tanulni a kínai óriásmárka nevét Magyarországon is, és nem csak a szegedi gyár miatt. A BYD már most is óriási offenzívávba kezdett Európában, és elnézve tesztautónkat, a "középső" modell Atto 3-at, van is mitől tartania az öreg kontinensen már-már elkényelmesedett autógyártóknak. Ár-érték arányban gyakorlatilag mindenki alá vág a kínaiak ajánlata: már a kocsi alapárában is olyan, máshol feláras exták vannak, mint a napfénytető, vagy a forgatható képernyő. Mennyire valós a 420 kilométeresnek ígért hatótávja? Mivel fog őrületbe kergetni a gyerek a hátsó ülésen? Mely német nagyvárosokban kezdhetik rágni a körmüket? Tesztünkben minden kérdésre választ adunk.

December végén járunk, borús hétköznap, koradélután. Éppen valamit nagyban pötyögök a számítógép előtt, amikor csengetnek. Futárt nem várunk, ahogy más küldeményt sem - gondoltam, esetleg egy közműleolvasó, vagy valaki megint a Jóistennel jött házalni. De nem, a kapuba érve egy ismeretlen férfi szól hozzám: "szia, bocs hogy csak így becsöngetek, de ez az a szegedi autó?!" Hosszasan magyarázkodni nem volt kedvem, hogy még egy kapavágás nem volt a gyárnál, évek múlva gurulhat ki onnan az első kocsi, inkább csak annyit feleltem, "igen, oké, gyere be, nézd meg".

Nagyjából ilyen reakciókat váltott ki mindenkiből a BYD Atto 3 - főleg, mert a tesztidőszak pont a szegedi gyárberuházás bejelentésének idejére esett, így a márkára még azok is felfigyeltek, akiket hidegen hagynak az autók. Az egy hét alatt hallottam mindennek: Bíjhuájd, Bivaly-dé, Béjjdí. Mindig segítettem, Bí-váj-dí, angolul, betűnként kiejtve. A teljes nevével inkább ne próbálkozzunk: Build Your Dreams, azaz "építsd az álmaid". Az itthon új kínai óriásmárka középső modellje járt nálunk teszten, a legmagasabb, Design felszereltséggel - ami amúgy az alaphoz képest sok nélkülözhetetlen extrát nem ad, de erről később.

Szóval, a cég ettől a SUV-től várja az áttörést, és a legtöbb eladást Európában - az igazi dömping akkor várható, ha Szegeden beröffentik az üzemet. Főbb konkurensei a piacon a szintén kínai MG ZS EV, a Kia e-Niro és a Hyundai Kona. Az Atto 3 árban mindegyik alá lő, viszont ellenben a konkurens modellekkel, sok választási lehetőség nincs: Európában csak 204 lóerős villanymotorral és 60,5 kWh-s akkumulátorral kapható, a kisebbik akkus változatot egyelőre nem hozzák a kontinensre.

Viszont ez már az úgynevezett "blade" akkumulátort kapta meg, ami a cég saját fejlesztése, pengeszerű lapokba sűrítették az akkumodulokat: ez egyfelől nem csak energiatárolóvá alakítja az akkupakkot, hanem szerkezeti elemmé is, másrészt pedig - állítják ők - biztonságosabb, kevésbé érzékeny a melegre és a villámtöltésre, attól sem csökken az élettartama, ha életvitelszerűen 100 százalékig feltöltik - erre azért majd térjünk vissza pár év múlva.

A konditerem esete a gitárokkal

Kinézetre az autóban nincs semmi különös, és ezt most a dolog jó oldaláról kell éretni: formáját az európai vásárlók szemének is kompatibilisre tervezték. Viszont nincsenek rajta unalmas részletek, az olyan dizájn-apróságok, mint az orrán és a hátulján is látványosan végigfutó fénycsík egyedi külsőt kölcsönöz neki. Belekötni sok mindenbe nincs.

A beltérben viszont már jobban kiélték magukat a tervezők, és most idézem a prospektust: "a beltér dizájnját egy edzőterem inspirálta". És nem hazudnak! A váltógomb/kapcsoló egy kettlebell fogantyúját idézi, a könyöklőbe beleláttam a futópadot, a légbefúvó lamellái súlyzókra emlékeztetnek - a rossz nyelvek szerint boronatárcsákra, de ők csak irigykednek. A belső ajtókilincsek felismerése sokaknak okozott nehézséget, ugyanis az ajtónyitó a kitüremkedő hangszóró tetején van mindenhol, szokatlan megoldás, de nekem kifejezetten tetszett, ahogy a franciakulcs-formájú könyöklő is - vagy franciarúd a konditeremből, fene tudja. Ötletesek a pengethető, gumipók-gitárhúrokkal határolt ajtó-térképzsebek is, viszont ha gyerekek kezébe kerülne, annak beláthatatlan következményei lennének...

A LED-csík végigfut az egész beltéren, természetesen 87-féle szín közül lehet variálni, akár színváltást is beállíthatunk, ha az tetszik - ennek is rengeteg programja van. Sőt, állítólag a hangulatvilágítás a zene ritmusára is tud változni, de ezt nekünk sem a Slayerrel, sem pedig a Bittó Duóval nem sikerült előcsalogatni - lehet, rossz előadókkal próbálkoztunk.

Címkék:
autó, kínai, elektromos autó, szeged, teszt, autógyár, kína, autóteszt, kínai autók, autó teszt, BYD,