Szánthó Péter • 2023. november 17. 05:38
Az autóvásárlási hajlandóság jelenleg leginkább a 18-29 éves korosztályra jellemző, a korcsoport java része az 1-3 milliós kategóriában keresgél, sokan az első autójukat, friss jogosítvánnyal. Ennyi pénzért ma gyakorlatilag csak 13-15 éves modelleket találni a legnépszerűbb típusokból. A szakértők szerint talán jövő év elején lehet fordulatra számítani a használtpiacon. Az egyik nagy hirdetési portálnál összességében éves szinten 35 százalékos átlagos áremelkedést tapasztaltak a meghirdetett autók körében.
A 15 évnél idősebb autók átlagára a 2023-as évben január és október között 1 186 337 forint volt a Használtautó.hu adatai szerint. Szeder Attila, a vállalat szakértője felméréseikre hivatkozva arról beszélt, az autóvásárlási hajlandóság jelenleg leginkább a 18-29 éves korosztályra jellemző, akik főleg első autójukat keresik, sok esetben friss jogosítvánnyal. Mint ismertette, a felmérésük szerint a mostanában vásárlást tervezők nagy része (34%) az 1-3 millió forintos kategóriában keres autót, így a fiatalabb korosztály is.
Ebben az árkategóriában az Opel Astra, a Volkswagen Golf és Passat, a Ford Focus, valamint a Skoda Octavia modellekből érhető el a legnagyobb, átlagban 13-16 éves kínálat
- mondta a szakember, majd hozzátette, összességében az átlagos autóvételár várhatóan 3,8 millió forint körül alakulhat az idei évben. Legnagyobb értékben a 60 év felettiek és a budapestiek fognak gépjárművet venni.
Összességében 2023 első 8 hónapjában a használtautópiacot a tavalyi szintnél is alacsonyabb kereslet jellemezte, amit a külföldről behozott járműállomány sem tudott érdemben kompenzálni. Szeder Attila szerint az elmúlt egy évben több tényező is közrejátszott abban, hogy csökkent az autót vásárlók lelkesedése: tavaly ősztől az energiaválság, a vállalat felületén is a feladott hirdetéseknél az elmúlt két évben tapasztalható dráguló átlagárak, valamint a hitelkamatok emelkedése is.
A szakember arról is beszélt, manapság a többség legalább 5 évre tervez a megvásárolt autóval, legutóbbi felmérésük szerint az autóval rendelkezők több mint 80 százalékára igaz ez, a többség 5-10 évente váltja le autóját. Az autóval rendelkezők 13 százaléka tervezi a közeljövőben eladni gépjárművét, 80 százalékuk 3 millió forint alatti kocsitól válna meg, a következő hónapokban piacra kerülő autók átlagára 2,3 millió forint körül lehet majd.
Az eladást tervezők többsége (59%) 10-20 éves gépjárműtől, 14% pedig 20 évesnél is idősebb autótól szeretne megválni
Az eladók minden esetben drágább kocsira váltanának, a vásárlás és az eladás közötti árkülönbség akár 3-4 millió forint is lehet, a többletfinanszírozást pedig egyre inkább támogatja a kedvezőbb kamatkörnyezet is.
Azonban korosztálytól függetlenül, fontos felhívni mindenki figyelmét a tudatos vásárlásra – a kiszemelt autó évjáratának megfelelő állapotát is figyelembe véve –, amely egyik legfőbb sarokköve az alapos tájékozódás, beleértve az adott autó előéletének lekérdezését. Ugyanakkor az eladókat arra biztatnánk, hogy tartsák naprakészen az oldalra feltöltött információkat és legyenek minél őszintébbek az autójuk állapotával kapcsolatban
- fogalmazott Szeder Attila.
A fiatal autóvásárlók körében nagyon fontos szerepet játszik az ár, hiszen többségük ugyanis nem engedheti meg magának, hogy többmilliós árkategóriában gondolkodjon - mondta kérdésünkre Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
A statisztikákban nem szerepel, hogy egy járművet első autónak vásárolnak-e meg, erre vonatkozó számaink nekünk sincsenek. Az viszont biztosan mondható, hogy mivel az alsóbb árkategóriában inkább idősebb használt autókban tudnak gondolkodni, nem az egyedi, hanem az olyan népszerű márkákat preferálják, amelyeknek szervizelését is egyszerűen és viszonylag olcsón meg lehet oldani (Suzuki Swift, Opel Corsa vagy Astra, stb.) A fiatal vásárlók körében nagyobb a hajlandóság a háromajtós kivitelű autók iránt, hiszen körükben a családtervezés még nem az elsődleges szempont. Nemek szerint is eltérőek a preferenciák: a fiatal férfiak számára az autó megjelenése (pl. sportos dizájn, az alufelni mérete és kinézete, stb.) nagyobb súllyal nyom a latban, míg a lányok például a színre fordítanak nagyobb figyelmet
- magyarázta a szakemeg. Hozzátette, a kedvelt típusok szerint is vannak eltérések: míg az olyan autók, mint a Fiat500, Mini Cooper, Opel Adam, BMW1, stb. inkább „csajos” autónak van elkönyvelve, a másik nem kedvelt típusai között például a Volkswagen Golf, az Audi 3, a BMW 3 szerepel.
Elterjedt mondás, hogy első autónak inkább régebbi, olcsóbb modellt kell választani, mert azért nem kár, ha esetleg a kezdő sofőr meghúzzavalahol. Ennek kapcsán Halász Bertalan arról beszélt, az valóban elmondható, hogy a fiatalabb vásárlók az autó karosszériájának állapotával kapcsolatban az első autónál könnyebben kötnek kompromisszumot (enyhén sérült, esztétikai hibás, stb.), ha cserébe árengedmény érhető el.
Ráadásul ezek a hibák sokkal könnyebben felfedezhetők, mint az egyéb műszaki problémák. A körültekintés minden autóvásárlás kapcsán erősen javasolt, de az idősebb autók esetében különösen fontos, hogy szakértő nézze át a járművet az adásvétel előtt. Ezt azért is fontos hangsúlyozni, mert sajnos az a tapasztalat, hogy az első autót vásárló fiatalok inkább érzelmi döntés alapján vásárolnak, és kevésbé érdekli őket az autó előélete és múltja
- magyarázta. Az autóárak kapcsán pedig elmondta, ők a használt szegmensben összességében éves szinten 35 százalékos átlagos áremelkedést tapasztalnak a hirdetések körében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A 15 évesnél idősebb autók esetében ennél kissé enyhébb az emelkedés, de itt már nagyon nagy a szórás, mivel az autók egyedi állapota (műszaki állapot, sérülések mértéke, futásteljesítmény, stb.) döntően befolyásolja az árat
- tette hozzá.
Stagnál a használtpiac
Gyakorlatilag ötödik hónapja stagnál a magyarországi használtautó-piac: a szeptemberi Datahouse-adatok szerint 70 900 személygépkocsi cserélt gazdát abban a hónapban, ez majdnem 6 százalékkal magasabb, mint tavaly szeptemberben volt. Viszont, mint kérdésünkre Halász Bertalan fogalmazott, ennek oka nem a piac felpattanása, hanem az, hogy pont 2022. szeptemberében kezdődott a piaci visszaesés.
A további élénkülést továbbra is a visszafogott kereslet akadályozza. Érzékelhető elmozdulásra leghamarabb az év fordulóján számíthatunk: ekkorra az infláció lassulásával beindulhat a reálkeresetek lassú növekedése, miközben a vásárlások számát komolyan befolyásoló hitelezés kamatszintje is jelentősebb csökkenésnek indulhat
- fogalmazott a szakember. Az is érdekes, hogy mialatt a 2023 első kilenc hónapjában gazdát cserélő 617 100 személyautó mennyisége 2,5 százalékkal maradt el az előző év hasonló időszakában regisztrált értéktől, addig az importált használtautók száma 80 ezer volt, ami 19,5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A hazai használtautó-piacon a hat leggyakoribb márka a JóAutók szerint:
- az Opel,
- a Volkswagen,
- a Suzuki,
- a Ford,
- a BMW,
- és a Skoda.
Összességében ezek képviselik a teljes forgalom majdnem felét.
Sokakanak luxus a jogosítvány
A KSH legfrissebb adatai szerint októberben átlagosan 341 590 forintba került egy személygépjármű vezető tanfolyam, tavaly októberben még épphogy 300 ezer forint alatt volt ennek az ára úgyhogy egy év alatt több mint 14,5 százalékot drágult. Tavaly januárhoz képest már harmadával kerül többe elvégezni egy tanfolyamot.
Korábban Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke arról beszélt, a drágulást az autósiskolák is megérzik, már az év elején is felére zuhant a tanulók száma. Ráadásul a KSH álltal számolt árakban csak az alapköltségek vannak benne, ez csak a tanfolyamot és a minimálisan szükséges, 30 órás vezetési óraszámot tartalmazza, viszont nem csak ezt kell kifizetni, mire valaki eljut a nulláról a jogosítványig. A vizsgadíj sincs benne, az is 35 ezer forint, nincs benne az egészségügyi tanfolyam, az ottani vizsga sem.
A statisztikák szerint ráadásul az alap vezetési óraszám sok esetben nem is elegendő a sikeres vizsgához. Általában 45-50 órányi vezetés hozza a vizsga eredményességét a szakértő szerint. Az oktatóknak pedig megnövekedtek a költségei, így kénytelenek voltak emelni az óradíjaikon, ma már 7500 forintnál is többe kerülhet egy óra vezetés, így csak ez a tétel súrolhatja a 400 ezer forintot - a 45-50 óra vezetéssel számolva. Úgyhogy, aki jogosítványt szerezne, annak 500-600 ezer forint feletti összköltséggel kell ma kalkulálnia.
A 20 év alatti tanulók szülei megfinanszírozzák az elméleti képzés díját és a vizsga díját, tekintettel arra, hogy állami támogatással visszaigényelhetnek 25 ezer forintot. Az elméleti vizsga után viszont nem minden szülőnek van lehetősége kifizetni a gyakorlati képzést, így a tanulók élnek a jogszabály adta lehetőséggel, amelynek értelmében 2 év áll rendelkezésére, hogy a gyakorlati képzést elvégezzék és ezt követően a vizsgát letegyék
- magyarázta a szakember korábban.
Cílapkép: Jászai Csaba, MTI/MTVA