Friss listán az ország halálútjai: ezekben a megyékben a legtöbb a súlyos közlekedési baleset

Szánthó Péter2023. november 3. 10:01

2023. I. félévben 6424 közlekedési baleset történt az országban, 8,4%-kal kevesebb az előző év azonos időszakinál - derült ki a KSH adataiból. Országosan 10 ezer lakosra 6,7 közlekedési baleset jutott az év első hat hónapjában, a népesség számához viszonyítva a legtöbb baleset Budapesten történt (9 eset/10 ezer lakos), második helyen Vas megye áll (8,1 eset/10 ezer lakos), a harmadik pedig Zala megye, ahogy szintént 8,1 baleset jutott 10 ezer lakosra.

2023. I. félévben 6424 közlekedési baleset történt az országban, 8,4%-kal kevesebb az előző év azonos időszakinál. A megyék többségében kevesebb lett a baleset, a visszaesés Borsod-Abaúj-Zemplén (–26%), Somogy és Tolna (–21%) megyékben volt a legjelentősebb, míg Komárom-Esztergom megyében 13%-kal több baleset történt - derült ki a KSH legfrissebb kiadványából.

Országosan 10 ezer lakosra 6,7 közlekedési baleset jutott az év első hat hónapjában. A népesség számához viszonyítva a legtöbb baleset Budapesten történt (9 eset/10 ezer lakos), második helyen Vas megye áll (8,1 eset/10 ezer lakos), a harmadik pedig Zala megye, ahogy szintént 8,1 baleset jutott 10 ezer lakosra. A lista másik felén Borsod áll, itt csupán 4,1 közlekedési baleset jutott 10 ezer lakosra, Fejérben 5-ös az arányszám, Tolnában pedig 5,2.

A KSH szerint országosan a balesetek 3 százaléka végződött halállal, 29 százaléka súlyos, 68 százaléka könnyű sérüléssel járt. A halálos kimenetelű balesetek aránya Tolna megyében volt a legmagasabb (6,5%), a súlyos sérüléssel járóké Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád megyékben (37%).

Loading...

Az ittas állapotban okozott balesetek száma 16 százalékkal, 485-re csökkent, a legtöbb ilyen eset (83) Pest vármegyében történt. Alkoholos befolyásoltság a legnagyobb arányban a Tolna (14%), a legkevésbé a Nógrád vármegyei (3,8%) balesetekben játszott szerepet. Az összes baleset 65%-át személygépkocsival okozták, a kerékpárok és a motorkerékpárok részesedése 9,9, illetve 3,7% volt, a kerékpárral okozott balesetek aránya Hajdú-Bihar vármegyében volt a legnagyobb (17%).

Loading...

Ezek az ország halálútjai

A statisztikai hivatal egyelőre csak a tavalyi évre vonatkozóan tette közzé, hogy melyik autópályán összességében hány darab személyi sérüléses közlekedési baleset történt. 2022-ben összesen 582 esetet regisztráltak a hazai sztrádákon,

  • ezek több mint negyede (146 db) az M1-esen történt,
  • ezt követi 131 balesettel az M3-as,
  • majd 120 darabbal az M5-ös.
  • Az M7-es autópályán 67 személyi sérüléssel járó baleset történt 2022-ben, ami az összes autópályás eset mindössze 11,5 százaléka,
  • az M6-osról pedig 28 balesetet jelentettek.
Loading...

A személysérüléses közúti közlekedési balesetek helyszíneit vizsgálva látható, hogy az összes eset (14 748) közül 9 849 történt lakott területen belül és 4 899 azon kívül.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Loading...

Jön a rossz idő, erre érdemes figyelni

A rossz idő, és a fagyos, esős reggelek közeledtével érdemes azt is felidézni, amire a Pénzcentrum vlogjában, a CashTagben tanította a nézőket egy vezetéstechnikai szakember. A komoly balesetveszélyt nem csak a statisztikák adják, például a videóban bemutatott 1116-os mellékút a hivatalos adatok szerint mindössze 19,8 kilométer hosszú, de ez is épp elég, hogy komoly baj történjen a figyelmetlenekkel. Mivel Szentendrét köti össze Visegráddal, a Visegrádi-hegység magaslatai között kanyarogva az erdőben, így egész évben kedvelt útvonala a kirándulóknak. Nem ritkák a kőomlások, sőt, rossz időjárási viszonyok között sok esetben le is szokták zárni, annyira veszélyes itt közlekedni. 

Albert Péter vezetéstechnikai szakértő korábbi videónkban arra is felhívta a figyelmet, hogy a Pilisben sokkal hamarabb szokott fagyni, mint bárhol máshol a környéken, amire a sofőrök jó része nem készül fel. Emellett számos beláthatatlan szakasz nehezíti a sofőrök dolgát a kanyargós úton.

Ahhoz, hogy teljes biztonsággal tudjunk közlekedni a hasonló útszakaszokon, a szakértő szerint első sorban tisztában kell lennünk a képességeinkkel, az autónk képességeivel. Ha ennek a tudatában indulunk útnak, akkor sokkal nagyobb biztonsággal indulunk el, és nagyon fontos a helyismeret is. Emellett pedig fontos a helyes sebesség megválasztása is, ha valaki túlzottan bátran ment bele egy éles kanyarba, és már érezni is, hogy baj van, akkor nem szabad beleállni a fékbe. Óvatosan el kell venni a gázról a lábunkat, hogy az autó súlypontja áthelyeződjön, nagyobb lesz az első tengelyen a tapadás, könnyebb lesz a kormányzás. Ha menetstabilizáló is van a kocsiban, akkor az úgy tud segíteni, ha a kormányt abba az irányba tartjuk, amerre menni szeretnénk.

Címlapkép: Mihádák Zoltán, MTI/MTVA

Címkék:
közlekedés, autó, baleset, ksh, statisztika, közlekedési baleset, autóbaleset, balesetveszély, balesetek, közlekedésbiztonság, autóbalesetek,